PERANCANGAN MEDIA VIRTUAL REALITY TOUR 3D ISTANA SAYAP DI PELALAWAN MENGGUNAKAN APLIKASI THEASYS SEBAGAI SUMBER BELAJAR SEJARAH
Abstract
One of the main challenges in history education is the limited use of diverse technology in the learning process, particularly in integrating local historical content. Riau Province has numerous historical artifacts, including the Istana Sayap in Pelalawan Regency, which contains relics from the Pelalawan Sultanate that must be preserved. To address this, a new approach combining IoT (Internet of Things) technology and Virtual Reality (VR) was implemented to present historical content from a different perspective. The objectives of this project were to develop an innovative digital product featuring the historical heritage of the Istana Sayap and design VR media to meet the challenges of digital learning in the era of globalization, particularly in the field of history. User feedback indicated high satisfaction with the media, which successfully produced a VR experience of the Istana Sayap, accessible on both smartphones and laptops.
Salah satu tantangan utama dalam pendidikan sejarah adalah terbatasnya penggunaan teknologi yang beragam dalam proses pembelajaran, terutama dalam mengintegrasikan konten sejarah lokal. Provinsi Riau memiliki banyak artefak bersejarah, termasuk Istana Sayap di Kabupaten Pelalawan, yang berisi peninggalan Kesultanan Pelalawan yang harus dilestarikan. Untuk mengatasi hal ini, sebuah pendekatan baru yang menggabungkan teknologi IoT (Internet of Things) dan Virtual Reality (VR) diimplementasikan untuk menyajikan konten sejarah dari sudut pandang yang berbeda. Tujuan dari proyek ini adalah untuk mengembangkan produk digital inovatif yang menampilkan warisan sejarah Istana Sayap dan merancang media VR untuk menjawab tantangan pembelajaran digital di era globalisasi, khususnya di bidang sejarah. Umpan balik dari pengguna menunjukkan kepuasan yang tinggi terhadap media tersebut, yang berhasil menghasilkan pengalaman VR Istana Sayap yang dapat diakses di smartphone dan laptop.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adiyono, A., Rusdi, M., & Sara, Y. (2023). Peran guru Pendidikan Agama Islam: Peningkatan hermeneutika materi pembelajaran pada siswa sekolah dasar. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(2), 458–464.
Chiao, H.-M., Chen, Y.-L., & Huang, W.-H. (2018). Examining the usability of an online virtual tour-guiding platform for cultural tourism education. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 23, 29–38.
Edwards, R., & Usher, R. (2003). Putting space back on the map of learning. Space, Curriculum and Learning, 1–12.
Fahrizal, F., Muslem, M., & Jannah, M. (2023). Pembelajaran Sejarah berbasis Kasab Aceh untuk meningkatkan nilai-nilai karakter siswa di SMAN 1 Mila. Education Enthusiast: Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 3(4), 111–130.
Farid, M. (2020). Pelestarian warisan sejarah melalui sinergi antar-stakeholder dan digitalisasi warisan sebagai model pengembangan pariwisata Banda Naira. Kamboti, 1(1), 44–58.
Herdin, M., Robin, A. A., & Andi, A. (2022). Pemanfaatan museum tour virtual sebagai sumber media pembelajaran sejarah di era digitalisasi. Kalpataru: Jurnal Sejarah dan Pembelajaran Sejarah, 8(2), 111–118.
Hidiyah, M., & Osman, S. (2023). Pengembangan web virtual tour berbasis adventure untuk branding Pantai Perawan di Kabupaten Malang. Jurnal Praksis dan Dedikasi (JPDS), 6(2), 172–183.
Ismavida, P., Zania, N. N., Ningrum, D. S., Kallisia, M. P., & Zebadante, A. A. (2022). Pengaruh society 5.0 terhadap pembelajaran bagi mahasiswa Universitas Negeri Semarang. Journal of Education and Technology, 2(1), 41–48.
Istiqomah, N., Lisdawati, L., & Adiyono, A. (2023). Reinterpretasi metode pembelajaran sejarah kebudayaan Islam: Optimalisasi implementasi dalam Kurikulum 2013 di Madrasah Aliyah. IQRO: Journal of Islamic Education, 6(1), 85–106.
Malleswari, D. N., Kumar, M. P., Sathvika, D., & Kumar, B. A. (2018). A study on SDLC for water fall and agile. International Journal of Engineering and Technology (UAE), 7(2), 10–13.
Mandal, S. (2013). Brief introduction of virtual reality & its challenges. International Journal of Scientific & Engineering Research, 4(4), 304–309.
Raihany, V., Widjaya, S. D., Meliya, R., & Andi, A. (2022). Problematika guru dalam pengembangan media pembelajaran sejarah. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 5(2), 122–128.
Rawi, M., Ahmal, A., & Asril, A. (2023). Proses pemugaran Istana Sayap (2003-2016). JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 7(1), 75–81.
Rohandi, M., Husain, N., & Bay, I. W. (2021). Usability testing of intensive course mobile application using the usability scale system. ILKOM Jurnal Ilmiah, 13(3), 252–258.
Schunk, D. H., Setyowati, E., Fajar, R., & Hamdiah, E. (2012). Learning theories: An education perspective (teori-teori pembelajaran: Perspektif pendidikan).
Spike, J., & Xie, Y. (2025). Using VR for collaborative learning: A theoretical and practical lens. In Encyclopedia of Information Science and Technology, Sixth Edition (pp. 1–15). IGI Global.
Suryani, N. (2016). Pengembangan media pembelajaran sejarah berbasis it. Jurnal Sejarah dan Budaya, 10(2), 186–196.
Syaputra, M. A. D., Sariyatun, S., & Ardianto, D. T. (2020). Pemanfaatan situs purbakala Candi Muaro Jambi sebagai objek pembelajaran sejarah lokal di era digital. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 3(1), 77–87.
Taufik, A. P. (2022). Sejarah dan pemanfaatan IOT di era industri 4.0. Jurnal Portal Data, 2(4), 1–8.
Yusuf, A. M., & Ibrahim, K. N. (2018). Pemanfaatan museum sebagai sumber belajar dalam pembelajaran Sejarah. Jurnal Visipena, 9(2), 215–235.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um032v7i2p214-226
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Jurnal Praksis dan Dedikasi Sosial (JPDS)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Editorial and Administration Office:
This Journal is published by Universitas Negeri Malang, under the management of Faculty of Social Science.
Semarang St. No. 5 Building I3, Pos Code: 65145.
Phone. (0341) 551312.
Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/jpds/index
E-ISSN 2655-2469
Jurnal Praksis dan Dedikasi Sosial (JPDS) is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License,