Effects of webGIS-based spatial intelligence training on Geography teacher's spatial skills

Lili Somantri, Siti Hamidah

Abstract


The inadequate spatial intelligence of teachers culminates in students’ minimum spatial intelligence. As teachers carry the role of learning facilitators and instruments, spatial intelligence training is highly substantial for geographic teachers. This study aims to identify the effects of spatial intelligence training based on webGIS on the geographic teachers’ spatial intelligence. This study used a quantitative method with a pre-experimental design and a one-group pretest-postest with paired sample T-test data analysis. Our analysis results using T-test showed Sig. (2-tailed) 0.00 less than 0.05, indicating the influence of spatial intelligence training based on webGIS on geography teachers’ spatial intelligence. Besides, the increase in teachers’ spatial intelligence is also shown by their increasing average test scores by 28.24 percent.


Keywords


training; spatial intelligence; geospatial

Full Text:

PDF

References


Aliman, M., Mutia, T., & Yustesia, A. (2018). Integritas kebangsaan dalam tes berpikir spasial. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Geografi FKIP UMP, 82–89.

Amaluddin, L. O., Rahmat, R., Surdin, S., Ramadhan, M. İ., Hidayat, D. N., Sejati, A. E., Purwana, İ. G., & Fayanto, S. (2019). The effectiveness of outdoor learning in improving spatial intelligence. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7(3), 717–730.

Asiyah, S., Putri, M. K., Heldayani, E., Oktavia, M., Chairunisa, E. D., & Aryaningrum, K. (2020). Pemanfaatan seni kartografi untuk meningkatkan kemampuan spasial siswa SMA Negeri 1 Pemulutan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 26(1), 12–15.

Astawa, I. B. M., Sarmita, I. M., & Nugraha, A. S. A. (2019). Pengembangan spatial thinking skills guru Geografi di Provinsi Bali. Widya Laksana, 8(2), 181–189.

Devecioglu-Kaymakci, Y. (2016). Embedding analogical reasoning into 5E learning model: A study of the solar system. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(4), 881–911.

Fadly, A. A., Purwanto, P., Masruroh, H., & Sumarmi, S. (2022). Pengaruh penggunaan webGIS (web based Geographic Information System) terhadap hasil belajar Geografi dan keterampilan Geografi secara berkelanjutan. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial (JIHI3S), 2(2), 128–142.

Febrianto, A. D., Purwanto, P., & Irawan, L. Y. (2021). Pengaruh penggunaan media WebGIS Inarisk terhadap kemampuan berpikir spasial siswa pada materi mitigasi dan adaptasi bencana. Jurnal Pendidikan Geografi: Kajian, Teori, dan Praktek dalam Bidang Pendidikan dan Ilmu Geografi, 26(2), 73–84. https://doi.org/10.17977/um017v26i22021p073

Giasi, N. (2020). Peningkatan kecerdasan visual-spasial melalui permainan balok pada Kelompok B di TK Anggrek Mekar Haya-Haya Kecamatan Limboto Barat Kabupaten Gorontalo. Early Childhood Islamic Education Journal, 1(1), 56–72.

Hutagalung, A., & Harahap, M. S. (2018). Peningkatan kemampuan spasial siswa melalui penggunaan Model Auditory Intellectually Repetition (AIR) di SMP Negeri 1 Pinangsori. Jurnal MathEdu (Mathematic Education Journal), 1(1), 15–23.

Lee, J., & Bednarz, R. (2012). Components of spatial thinking: Evidence from a spatial thinking ability test. Journal of Geography, 111(1), 15–26.

Mahmudati, R., & Alawiyah, L. (2018). Sebaran peningkatan kemampuan visual-spasial siswa dengan butir soal HOTS (High Order Thinking Skill). Jurnal Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 5(3), 333–337.

Marlyono, S. G., & Urfan, F. (2020). Optimalisasi kecerdasan spasial untuk meningkatkan kesiapsiagaan bencana. Seminar Nasional Peningkatan Mutu Pendidikan, 1(1), 440–448.

Nofirman, N. (2019). Studi kemampuan spasial Geografi siswa kelas XII SMA Negeri 6 Kota Bengkulu. Jurnal Georafflesia: Artikel Ilmiah Pendidikan Geografi, 3(2), 11–24.

Oktavianto, D. A., Sumarmi, S., & Handoyo, B. (2017). Pengaruh pembelajaran berbasis proyek berbantuan google earth terhadap keterampilan berpikir spasial. Jurnal Teknodik, 21(1), 59–69.

Rahayu, S. T., Handoyo, B., & Rosyida, F. (2022). Peningkatan kemampuan berpikir spasial siswa melalui penerapan Project Based Learning dengan menggunakan platform google classroom. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial (JIHI3S), 2(1), 68–80.

Sansiana, S., Indarto, W., & Febrialismanto, F. (2017). Pengaruh media pop up book terhadap kecerdasan visual spasial anak usia 5-6 tahun di TK Al-latif Kecamatan Tambang Kabupaten Kampar. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 4(2), 1–12.

Setiawan, I. (2016). Peran Sistem Informasi Geografis (SIG) dalam meningkatkan kemampuan berpikir spasial (spatial thinking). Jurnal Geografi Gea, 15(1), 83–89.

Silviarza, W., Sumarmi, S., & Handoyo, B. (2020). Using of Spatial Problem Based Learning (SPBL) model in geography education for developing critical thinking skills. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 8(3), 1045–1060.

Somantri, L. (2022). Indonesian spatial intelligence for geography teachers. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 8(2), 267–274.

Susilawati, S. A., & Sunarhadi, M. A. (2017). Implementasi model peta (pembelajaran kompetensi spasial) dalam mata pelajaran Geografi bagi guru SMA di Kabupaten Sukoharjo Jawa Tengah. Warta LPM, 20(2), 128–137.

Tantular, B. A. (2019). Pengaruh media permainan simcity terhadap kecerdasan spasial peserta didik: Studi kuasi eksperimen pada pembelajaran Geografi, pokok bahasan mitigasi bencana, kelas XI MIPA di SMA Angkasa Lanud Husein Sastranegara Bandung. Universitas Pendidikan Indonesia.

Urfan, F. (2017). Pengaruh lingkungan sekolah terhadap kecerdasan spasial peserta didik melalui affordance dan geo-literacy menggunakan analisis jalur (studi kasus SMA Negeri di Kota Bandung dan Kabupaten Bandung). Jurnal Geografi Gea, 16(2), 105–115.

Wahdah, N., Sukirwan, S., & Pamungkas, A. S. (2020). Pengembangan kemampuan spasial siswa sekolah dasar melalui penggkonstruksian volume bangun ruang. Jurnal Elementary: Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 3(2), 76–81.

Wijayanto, B., Sutriani, W., & Luthfi, F. (2020). Kemampuan berfikir spasial dalam pembelajaran Abad 21. Jurnal Samudra Geografi, 3(2), 42–50.

Yana, Y., Handoyo, B., & Putra, A. K. (2021). Pengembangan buku ajar digital Geografi SMA berplatform aplikasi 3D Page Flip dengan pendekatan STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematic) materi keragaman budaya di Indonesia. Jurnal Pendidikan Geografi: Kajian, Teori, dan Praktek dalam Bidang Pendidikan dan Ilmu Geografi, 26(2), 92–98. https://doi.org/10.17977/um017v26i22021p092

Yani, A., Mulyadi, A., & Ruhimat, M. (2018). Contextualization of spatial intelligence: Correlation between spatial intelligence, spatial ability, and Geography skills. Journal of Baltic Science Education, 17(4), 564–575.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um017v28i12023p75-83

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan Geografi: Kajian, Teori, dan Praktek dalam Bidang Pendidikan dan Ilmu Geografi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Free counters!

Jurnal Pendidikan Geografi: Kajian, Teori, dan Praktek dalam Bidang Pendidikan dan Ilmu Geografi is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License,


JPG Indexed By:

                 

View My Stats