Pendekatan Kontekstual dalam Meningkatkan Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar

Muhamad Parhan, Sukaenah Sukaenah

Abstract


This study aimed to offer an alternative reconstruction of the fifth-grade Pancasila and Civic Education learning process at SDN Cugenang. This was done on the basis of the
finding that the learning that has been held so far tends to be theoretical-abstract and difficult for students to understand. The method used was a classroom action research method with four stages of activity, namely: planning, action, observation, and reflection, which are carried out in three cycles. In general, it could be concluded that Pancasila and Civic Education learning held in elementary schools with a contextual approach could make the learning process and outcomes better and more improved.


Keywords


learning approach, contextual teaching and learning, classroom action research, Pancasila and civic education, elementary school

Full Text:

PDF

References


Ali, G. (2013). Prinsip-prinsip Pembelajaran dan Implikasinya terhadap Pendidik dan Peserta Didik. Al-Ta'dib, 6(1), 31-42.

Aqib, Z. (2013). Model-Model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya.

Blanchard, A. (2001). Contextual Teaching and Learning. Diakses dari: http://www.horizonshelpr.org/contextual/contextual.htm-8k

Cahyani, H., & Setyawati, R. W. (2016). Pentingnya Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah melalui PBL untuk Mempersiapkan Generasi Unggul Menghadapi MEA. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Matematika X. Semarang: Universitas Negeri Semarang. Hlm. 151-160.

Dewey, J. (1964). Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. New York: The Macmillan Company.

Dewi, E. R. (2018). Metode Pembelajaran Modern dan Konvensional pada Sekolah Menengah Atas. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran, 2(1), 44-52.

Glynn, S. M., & Winter, L. K. (2004). Contextual Teaching and Learning of Science in Elementary Schools. Journal of Elementary Science Education, 16(2), 51-63.

Hamruni. (2012). Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Insan Madani.

Hasibuan, M. I. (2014). Model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching and Learning). Logaritma: Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains, 2(1), 1-12.

Johnson, E. B. (2002). Contextual Teaching and Learning: What it is and why it’s here to stay. California: Corwin Press.

Johnson, E. B. (2011). CTL: Contextual Teaching & Learning: Menjadikan Kegiatan Belajar-Mengajar Mengasikan dan Bermakna. (Setiawan, I, Terjemahan). Bandung: Kaifa.

Kemmis, S. & Taggart, R. (1998). The Action Research Planer. Victoria: Dearcin University Press.

Komalasari, K. (2013). Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi. Bandung: PT Refika Aditama.

Komalasari, K., & Budimansyah, D. (2008). Pengaruh Pembelajaran kontekstual dalam pendidikan Kewarganegaraan terhadap Kompetensi Kewarganegaraan siswa SMP. Jurnal Acta Civicus, 2(1), 76-97.

Lickona, T. (2012). Character Matters (Persoalan karakter): Bagaimana Membantu Anak Mengembangkan Penilaian yang Baik, Integritas, dan Kebajikan Penting Lainnya. (Wamaungo, J. A., & Zien, J. A. R, Terjemahan). Jakarta: Bumi Aksara.

Mawarti, R. A., Yuniastuti, Y., & Al Hakim, S. (2018, November). Us, The Society, and Our Pancasila: A Nowadays Service-Learning Program to Prepare the Good Citizen. In Annual Civic Education Conference (ACEC 2018). Atlantis Press.

Mukhid, A. (2007). Meningkatkan Kualitas Pendidikan Melalui Sistem Pembelajaran yang Tepat. Tadrîs, 2(1), 120-133.

Ningrum, E. (2009). Pengembangan sumber daya manusia bidang pendidikan. Jurnal Geografi Gea, 9(1). 1-9. https://doi.org/10.17509/gea.v9i1.1681

Nurbudiyani, I. (2013). Pelaksanaan Pengukuran Ranah Kognitif, Afektif, dan Psikomotor pada Mata Pelajaran IPS Kelas III SD Muhammadiyah Palangkaraya. Anterior Jurnal, 13(1), 88-93.

Nurdyansyah, N., & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran Sesuai Kurikulum 2013. Nizamia Learning Center.

Nurhayati, D., & Damayanti, A. M. (2018). Pola Refleksi yang Efektif Dalam Lesson Study. Research Report.

Parhan, M. (2019). Kontekstualisasi Materi Dalam Pembelajaran. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 7-18.

Parhan, M., & Sutedja, B. (2019). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Dalam Pendidikan Agama Islam di Universitas Pendidikan Indonesia. TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 6(2), 114-126.

Parhan, M., Faiz, A., Karim, A., Nugraha, R. H., Subakti, G. E., Rindu, M., ... & Tantowi, Y. A. (2020). Internalization Values of Islamic Education At. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(8), 14778-14791.

Purwantiningsih, A., Suharso, P., & Ismaya, E. A. (2018). Pendidikan Untuk Memecahkan Masalah Bangsa Melalui Peningkatan Refleksi Edukatika. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(1), 26-32.

Ramdani, E., & Marzuki. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Terhadap Sikap Religius Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(1), 37-48.

Rosilawati, T. (2020). Supervisi Akademik dalam Upaya Peningkatan Motivasi Guru Menyusun Perangkat Persiapan Pembelajaran. Jurnal Penelitian Tindakan Sekolah dan Kepengawasan, 2(2), 57-62.

Sagala, S. (2008). Silabus Sebagai Landasan Pelaksanaan dan Pengembangan Pembelajaran Bagi Guru Yang Profesional. Jurnal Tabularasa, 5(1), 11-22.

Sanjaya, W. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Singgih, M. L., & Rahmayanti. (2008). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kualitas Pendidikan pada Perguruan Tinggi. Prosiding Seminar Nasional Teknoin 2008 Bidang Teknik Industri, 133-141.

Triling, B. & Fadel, C. (2009). 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times. San Fransisco: Joey-Bass.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v5i2p360-368

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  

View My Stats