Upaya Dewan Pimpinan Daerah Partai Demokrasi Indonesia Perjuangan dalam Mentransformasikan Nilai-Nilai Pancasila pada Kader

Arif Prasetyo Wibowo

Abstract


This study discussed the purpose of political education for the Regional Leadership Council of the Indonesian Democratic Party of struggle in West Java Province, the relationship of the party’s platform to the values of Pancasila, and the approaches, methods, and media used by the party in growing Pancasila values to its cadres. This study used a qualitative approach with case studies. Data collection was done through observation, interviews, and documentation. Data analysis used interactive analysis. The results of this study were political education carried out by political parties to their cadres was a process of political socialization to improve the quality of human resources owned by the West Java Demokrasi Indonesia Perjuangan Party Regional Board. The relationship between the party platform and Pancasila values was a process of political education in which cadres were given new knowledge, understanding, and experience in transforming their political values and orientation towards the expected ideal system. The approaches, methods, and media carried out by political parties were carried out through the recruitment of political parties to ensure the sustainability and preservation of political parties.


Keywords


Pancasila values, political education, political parties

Full Text:

PDF

References


Alfian. (1986). Pemikiran dan Perubahan Politik Indonesia Kumpulan Karangan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Alfian. (1991). Pancasila Sebagai Ideologi dalam Kehidupan Politik. Dalam Oesman, O., & Alfian, Pancasila sebagai Ideologi dalam Berbagai Bidang Kehidupan Bermasyarakat, Berbangsa dan Bernegara (1991). Jakarta: BP-7 Pusat.

Berger, K. J. (1997). The Political Behavior of California Community College Nursing Faculties in Response to Budget Cutbacks, 1982-1987. California: University of San Diego.

Cyrus: Hanya 70 persen Responden Muslim Setuju Pancasila. (9 Agustus 2019). CNN Indonesia. Diakses dari https://www.cnnindonesia. com/nasional/20190809164210-20-419916/cyrus-hanya-70-persen-responden-muslim-setuju-pancasila.

Hasibuan, A. S. & Sulistyono, D. (2018). Peranan Ideologi dalam Integrasi Nasional. Jurnal Kebijakan Pemerintahan, 1(1), 1-10.

Hidayat, F. (17 Juli 2018). Survei LSI: Pro-Pancasila Turun 10%, Pro-NKRI Bersyariah Naik 9%. DetikCom. Diakses dari https://news.detik. com/berita/d-4119173/survei-lsi-pro-pancasila-turun-10-pro-nkri-bersyariah-naik-9.

Mariana. (Agustus 2011). Buat Standar Pendidikan Politik! Pikiran Rakyat, hlm. 2.

Irham, M. A. (2016). Korupsi Demokratis dalam Partai Politik: Studi Kasus Penyelenggaraan Pemilukada Lampung. MASYARAKAT: Jurnal Sosiologi, 7(1), 63–84.

Kaelan. (2002). Pendidikan Pancasila. Yogyakarta: Paradigma.

Kafid, N. (2016). Dari Islamisme ke “Premanisme”: Pergeseran Orientasi Gerakan Kelompok Islam Radikal di Era Desentralisasi Demokrasi. MASYARAKAT: Jurnal Sosiologi, 21(1), 57–79.

Kartono, K. (2009). Pendidikan Politik Sebagai Bagian dari Pendidikan Orang Dewasa. Bandung: Mandar Maju.

Manan, B., & Harijanti, S. D. (2014). Artikel Kehormatan: Saat Rakyat Bicara: Demokrasi dan Kesejahteraan. Padjadjaran Jurnal Ilmu Hukum, 1(1), 1–18.

Pfaff, N. (2009). Youth Culture as a Context of Political Learning How Young People Politicize Amongst Each Other. Young Nordic Journal of Youth Research, 17(2), 167–189.

Ruslan, U. A. M. (2000). Tarbiyah Siyasiyah Pendidikan Politik Ikhwanul Muslimin. Solo: Era Intermedia.

Saputro, Y. D. (2015). Peran Partai Politik dalam Pendidikan Politik Generasi Muda dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Politik Wilayah (Studi Di DPD II Partai Golongan Karya Kota Malang Jawa Timur Tahun 2009 - 2014). Jurnal Ketahanan Nasional, 21(1), 34-42. https://doi.org/10.22146/jkn.6892.

Setyadarmodjo, S. H. (2000). Organisasi Partai Politik Dan Demokrasi. Jurnal Masyarakat, Kebudayaan, dan Politik, 8(1), 87–94.

Soedarso. (2006). Pengembangan Sistem Filsafat Pancasila. Jurnal Filsafat, 39(1), 42–56.

Soeprapto, A., Susilasti, D., & Suparno, B. A. (2014). Komunikasi dalam Proses Pendidikan Politik Pemilih Pemula dalam Pemilihan Umum 2014 di Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Ilmu Komunikasi, 12(1), 39–54.

Su’ud. (2014). Pendidikan Politik dalam Persepektif Piagam Madinah. Jurnal Ilmu Pendidikan, 21(2), 181–187.

Sunatra. (2016). Pendidikan Politik Kewarganegaraan. Bandung: LEKKAS.

Surbakti, R. (2007). Memahami Ilmu Politik. Jakarta: PT. Grasindo.

Susanto, A. (2013). Sistem Informasi Akutansi. Bandung: Lingga Jaya.

Yuen, T. W. W., & Leung, Y. W. (2009). Political Education: Controversial Issues, Neutrality of Teachers and Merits of Team Teaching. Citizenship, Social and Economics Education, 8(2–3), 99–114. https://doi.org/10.2304/ csee.2010.8.2.99.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v5i1p33-41

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  

View My Stats