Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII Melalui Media Ular Tangga Kewarganegaraan pada Mata Pelajaran PPKn

Lia Audina Anggraini, Nur Wahyu Rochmadi

Abstract


This study aimed to produce appropriate, attractive, and effective learning media for Pancasila and Citizenship Education to improve students' critical thinking skills. The development procedure was carried out according to the Thiagarajan 4-D Model. The test subjects in this study were VIII grade students of the Laboratorium Malang Junior High School. Media validity was known from the results of media expert validation by 97.5 percent and material expert validation by 92.5 percent, and the attractiveness of media based on a questionnaire obtained by 90 percent.  The civic ladder snake learning media was able to improve students’ critical thinking skills because the post-test results were higher than the pretest results. The critical thinking ability average of students on the large-scale test increased from 38.7 percent to 87 percent. So, there had been a significant change in students’ critical thinking skills after the implementation of the civic ladder snake learning media. The civic ladder snake learning media were valid, attractive, and able to improve students’ critical thinking skills.

Keywords


learning media, civic ladder snake, critical thinking, students

Full Text:

PDF

References


Afandi, R. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dan Hasil Belajar IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 1(1), 77-89.

Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Arifin, J. (2017). SPSS 24 untuk Penelitian dan Skripsi. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Dhari, D. P. W. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Specialist Dialogue Team (SDT) untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar pada Pembelajaran PPKn. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(1), 260-273.

Diyanah, I., & Atok, A. R. A. (2021). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dengan Media Game Monopoli. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(1), 201-209.

Ernawati. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berdasarkan Model 4-D

pada Materi Getaran Gelombang dan Bunyi dalam Meningkatkan

Pemahaman Konsep Siswa SMP Negeri 6 Palu. Jurnal Sains dan Teknologi Tadulako, 3(1), 62-71.

Haglund, R. (2004). Humanistic Mathematics Teaching Can Make a Difference: Using Humanistic Content and Teaching Methods to Motivate Students and Counteract Negative Perceptions of Mathematics. Humanistic Mathematics Network Journal, 27(4), 1-18.

Huda, M. (2017). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Karo-Karo, I. R., & Rohani. (2018). Manfaat Media dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan & Matematika, 7(1), 91-96.

Muslimin, Putri, R. I. I., & Somakim. (2012). Desain Pembelajaran Pengurangan Bilangan Bulat melalui Permainan Tradisional Congklak Berbasis Pendidikan Matematika Realistik Indonesia di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 3(2), 100-112.

Nugrahani, R. (2007). Media Pembelajaran Berbasis Visual Berbentuk Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Kualitas Belajar Mengajar di Sekolah Dasar. Jurnal Lembaran Ilmu Kependidikan, 36(1), 35-44

Purwati, R., Hobri, & Fatahillah, A. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis dalam Menyelesaikan Masalah Persamaan Kuadrat pada Pembelajaran Model Creative Problem Solving. Jurnal Kadikma, 7(1), 84-93.

Putra, F. M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Blended Learning untuk Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan Kelas XI. Malang: Universitas Negeri Malang.

Sadiman, A. (2002). Media Pendidikan: Pengertian Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sari, H. V., & Suswanto, H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web untuk Mengukur Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Komputer Jaringan Dasar Program Keahlian Teknik Komputer dan Jaringan. Jurnal Pendidikan, 2(7), 1008-1016.

Sugiyarti, L., Arif, A., & Mursalin. (2018). Pembelajaran Abad 21 di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar 2018, 439-444.

Sunaengsih, C. (2016). Pengaruh Media Pembelajaran terhadap Mutu Pembelajaran pada Sekolah Dasar Terakreditasi A. Mimbar Sekolah Dasar, 3(2), 183-190.

Susilana, R., & Riyana C. (2009). Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: Wacana Prima.

Syauqi, K. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran Modul Interaktif Las Busur Manual di SMK Negeri 1 Sedayu. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Tamami, S. (2020). Pengembangan Modul PPKn Berbasis Masalah pada Materi Norma dan Keadilan Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(1), 178-186.

Yunus, M., Habibi, M. M., & Mawarti, R. A. (2020). Pengaruh Motivasi Berprestasi dan Prestasi Akademik terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Kewarganegaraan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(1), 122-130.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v6i2p480-488

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

google.pngipiii.pnggoogle.png

View My Stats