Pengaruh Mata Kuliah Pendidikan Pancasila dan Pendidikan Kewarganegaraan terhadap Sikap Ideologi Pancasila Mahasiswa

Sely Ayu Lestari

Abstract


This study aimed to describe the application of Pancasila Education, Citizenship Education, and Pancasila ideology attitudes among students and analyze the effect of Pancasila Education and Citizenship Education courses on students' Pancasila ideological attitudes. This study used quantitative methods to test specific theories by examining the effect of one variable on another. Implementation of Pancasila Education among students was included in the effective category because it had an average frequency distribution of 3.77. The implementation of Citizenship Education among students was included in the effective category because it had an average frequency distribution of 4.01. The Pancasila ideology attitude among students was included in the effective category because it had an average frequency distribution of 3.70. The subjects of Pancasila Education and Citizenship Education significantly influence the attitudes of students' Pancasila ideology. The Pancasila Education course had a non-dominant influence on students' Pancasila ideological attitudes with a relationship of 61.9 percent, while Citizenship Education had a dominant influence on students' Pancasila ideological attitudes with a relationship of 71.8 percent.


Keywords


Pancasila Education, Citizenship Education, Pancasila ideology attitude, students

Full Text:

PDF

References


Asih, P. (2016). Pengaruh Pendidikan Kewarganegaraan dalam Membentuk Kepribadian Taruna Program Studi Telekomunikasi dan Navigasi Udara (TNU) Sekolah Tinggi Penerbangan Indonesia (STPI) Curug-Tangerang. Jurnal Ilmiah Aviasi Langit Biru, 9(2), 37-48.

Azwar, S. (2011). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Basri & Dwiningrum, N. R. (2019). Potensi Radikalisme di Perguruan Tinggi (Studi Kasus di Politeknik Negeri Balikpapan). Jurnal Sosial Humaniora dan Pendidikan, 3(1), 84-91.

Creswell, J. W. (2013). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Fadilah, N. (2019). Tantangan dan Penguatan Ideologi Pancasila dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Journal of Digital Education, Communication, and Arts, 2(2), 66-78.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 23. Semarang: BPFE Universitas Diponegoro.

Gunarsi. (2014). Pelaksanaan Nilai Demokrasi di Kalangan Mahasiswa (Studi Kasus pada Mahasiswa Program Studi PKn FKIP UMS). Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 24(2), 12-21.

Hanafi. (2018). Hakekat Nilai Persatuan dalam Konteks Indonesia: Sebuah Tinjauan Kontekstual Positif Sila Ketiga Pancasila. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 3(1), 56-63.

Kaelan. (2000). Pendidikan Pancasila. Yogyakarta: Paradigma.

Kristiono, N. (2017). Penguatan Ideologi Pancasila di Kalangan Mahasiswa Universitas Negeri Semarang. Jurnal Pembelajaran IPS dan PKn, 2(2), 193-204.

Kustoyo, N. E. H., & Zunariyah. (2019). Pemaknaan Mahasiswa terhadap Simbol Pancasila sebagai Identitas Bangsa. Journal of Development and Social Change, 2(2), 4-10.

Lubis, Y. (2009). Pengaruh Pendidikan Kewarganegaraan terhadap Tingkat Kesadaran Berkonstitusi Warga Negara Muda: Studi Deskriptif Analitis terhadap Siswa SMA di Kota Tasikmalaya. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Mansoer, H. (2005). Pendidikan Kewarganegaraan di Perguruan Tinggi sebagai Dasar Nilai dan Pedoman bagi Lulusan. Jakarta: Dirjen Dikti.

Meinarno, E. A., & Mashoedi, S. F. (2016). Pembuktian Kekuatan Hubungan antara Nilai-Nilai Pancasila dengan Kewarganegaraan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 1(1), 12-22.

Meinarno, E. A., & Suwartono, C (2012). Value Orientation Scale: The Validation of The Pancasila Scale. Jurnal Pengukuran Psikologi dan Pendidikan Indonesia, 1(2), 175-183.

Mubyarto. (1991). Pengantar Ekonomi Pertanian. Jakarta: LP3ES.

Notoatmodjo, S. (2003). Pendidikan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.

Putri, M. A., & Meinarno, E. A. (2018). Relevankah Pancasila dan Globalisasi? Mengungkap Hubungan Pancasila dan Identitas Global. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 3(1), 74-80.

Rahman, I. N. (2012). Pengaruh Pengembangan Kemelekwacanaan Warga Negara dan Keterampilan Partisipasi dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan terhadap Partisipasi Politik Siswa. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Regiani, E., & Dewi, D. A. (2021). Pudarnya Nilai-Nilai Pancasila dalam Kehidupan Masyarakat di Era Globalisasi. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 30-38.

Republik Indonesia. (2012). Undang-Undang Nomor 12 Tahun 2012 tentang Pendidikan Tinggi. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2012 Nomor 158. Tambahan Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 5336.

Sastrapratedja, M. (1991). Pancasila sebagai Ideologi dalam Kehidupan Budaya. Jakarta: BP-7 Pusat.

Suwanto, D. A. (2013). Survey tentang Pemahaman dan Sikap Siswa terhadap Narkoba atau Napza di Kalangan Remaja. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Utami, P. S. (2017). Persepsi Mahasiswa terhadap Pendidikan Moral Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(1), 48-53.

Walgito, B. (2001). Psikologi Sosial. Yogyakarta: Andi Offset.

Wulandari, N. A. T., & Dayati, U. (2019). Hubungan Pengetahuan Kewarganegaraan Dengan Partisipasi Politik Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(2), 362- 367.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v6i2p445-454

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  

View My Stats