Pengembangan Model Pembelajaran Innovation Active Debat untuk Meningkatkan Keterampilan Menyampaikan Pendapat Peserta Didik

Atoillah Sholahuddin, Siti Awaliyah

Abstract


This study aimed to produce the development of the innovation active debate learning model to improve the skills of expressing students’ opinions. The procedure of the research and development was based on the steps proposed by Borg & Gall. The test subjects in this study were students of Class X Religion B and X Social Studies A Madrasah Aliyah Darun Najah Karangploso. The results showed that the innovation active debate learning model was valid and able to improve the skills of expressing students’ opinions. The post-test results obtained by students were higher than the pre-test results. This showed that there had been a significant change in the skills of expressing students’ opinions before and after the innovative active debate learning model was applied.


Keywords


learning model, innovation active debate, skills to express opinions

Full Text:

PDF

References


Arif, Muhammad. (2016). Peningkatan Kemampuan Bertanya Melalui Metode Debat Aktif Siswa Kelas VIII D SMP N 2 Bangupuntapan Bantul. Jurnal Prodi Teknologi Pendidikan, 5 (5): 62-75

Awaliyah, S. (2011). Pengembangan Buku Ajar Pendidikan Hukum. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 24(1):33-39.

Bambang, R. 2010. Dasar-Dasar Pembelajaran Perusahaan. Yogyakarta: BPFE Yogyakarta.

Bullatau, S.J.J. (2007). Teknik Diskusi Kelompok. Yogyakarta: Kanisius

Fatmawati, A. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Konsep Pencemaran Lingkungan Menggunakan Model Pembelajaran berdasarkan Masalah untuk SMA Kelas X. Jurnal Edusains, 4(2): 94—103.

Gofar, M. & Hermawan, (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Aktif Tipe Active Debate Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Edunomic, 5 (1): 57-67.

Haliza & Ramli. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Geografi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 10 Bombana Melalui Model Pembeajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share pada Materi Pokok SDA. Jurnal Pendidikan Geografi, 1 (1): 1—16.

Hendrikus. (2009). Model Pembelajaran Debat. Jakarta: Sinar Grafika.

Ismiyati. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Debat dengan Metode Demonstrasi terhadap Kemampuan Menghargai Keragaman Suku Bangsa dan Budaya Indonesia Kelas V SDN 2 Mojoarum. Jurnal Simki-Pedagogia, 1 (6): 2-13.

Mulyani, I. S. (2018). Meningkatkan Kemampuan Berbicara dengan Metode Debat dalam Proses Pembelajaran Bahasa Inggris pada Peserta Didik Kelas VII C SMPN 4 Cianjur. Journal of English Pedagogi Linguistic Literature and Teaching, 6 (1): 1-10.

Nahal, R. dkk. (2019). Pengembangan Materi Berdebat Berbasis Model Pembelajaran Yurisprudensi Siswa Kelas X SMA. Jurnal Bahasa, 1 (3): 173-185.

Nurdin, M. (2016). Penerapan Metode Debat Aktif untuk Meningkatkan Kemampuan Berdiskusi Mahasiswa dalam Pembelajaran Konsep Dasar PPKn di PGSD UPP Bone FIP UNM. Jurnal Publikasi Pendidikan, 6 (1): 1-7.

Rahman, H.E. (2018). Pengembangan Media Kolibers (Kotak Liku Bersuara) pada Materi Debat Menggunakan Metode Debat Aktif untuk Siswa Kelas XI IBB SMA Negeri 3 Surabaya. Jurnal Mahasiswa Unesa, 5 (2): 1-8.

Savignon, S J. (1987). Communicative Language Teaching. Journal Theory Into Practice, 26 (4): 235-242.

Silberman, M. L. 2006. Active Learning 101 Cara Bealajar Siswa Aktif. Bandung: Nuansa.

Tarigan, H.G, (2008). Berbicara sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Utama, E. J. P. & Nugroho, A. B. (2018). Pembelajaran Sejarah dengan Metode Debat Aktif untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa di Kelas X MIPA Madrasah Aliyah Negeri 2 Pontianak. Jurnal Pendidikan Sosial, 5 (2): 324-334.

Wardhana, Y. S. & Trisnawati, S. (2018). Model Debat Aktif dan Media Dadu Kuis untuk Mengembangkan Motivasi Belajar dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6 (2): 111-121.

Wijaya, S. A. (2019). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Melalui Metode Pembelajaran Debat Aktif pada Mata Kuliah Kewirausahaan. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Kewirausahaan, 3 (2): 173-182.

Wijayanto, P. A. (2017). Efektivitas Metode Debat Aktif dan Strategi Penerapan dalam Mengoptimalkan Pembelajaran Geografi. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 2 (1): 99-116.

Yulis, I. & Nugroho, A. D. (2018). Model Pembelajaran Debat untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosional Siswa. Primary Education Journal, 1 (2): 93-97.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v6i1p249-259

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  

View My Stats