Hubungan Lingkungan Keluarga dan Penggunaan Media Sosial dengan Sikap Toleransi pada Siswa Sekolah Menengah Atas

Aviana Trisepti Rusdiana, A. Rosyid Al Atok

Abstract


The purpose of this study is to analyze the relationship between family environment and social media use with students' tolerance attitudes. This study used a quantitative approach with a descriptive correlational type. Family environment and social media use have a significant relationship with students' tolerance attitudes. Family environment with indicators of how parents educate, home atmosphere, and cultural background as a whole produces α <0.05, namely 0.001, 0.03, and 0. Social media use with indicators of number of accounts, duration of use, benefits, and interactions on social media produces α> 0.05 and α <0.05, namely 0.961, 0.225, 0.001, and 0. This shows that tolerance attitudes in students have a significant relationship with how parents educate, home atmosphere, and cultural background, benefits of social media, and interactions on social media. Tolerance attitudes in students do not have a significant relationship with the number of social media accounts and duration of social media use.

Keywords


tolerance attitudes, family environment, social media

Full Text:

PDF

References


Adawiah, R. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya terhadap Pendidikan Anak: Studi pada Masyarakat Dayak di Kecamatan Halong Kabupaten Balangan. Pendidikan Kewarganegaraan: Jurnal Ilmiah Hasil Penelitian maupun Pemikiran Kritis, 7(1), 33-48.

Ainiyah, N. (2018). Remaja Millenial dan Media Sosial: Media Sosial sebagai Media Informasi Pendidikan bagi Remaja Millenial. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 2(2), 221-236. https://doi.org/10.35316/jpii.v2i2.76

Andarwati, I. (2016). Citra Diri Ditinjau dari Intensitas Penggunaan Media Jejaring Sosial Instagram pada Siswa Kelas XI SMAN 9 Yogyakarta. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(3), 1-12.

Arifin, Z., Handayani, E. P., & Virdaus, S. (2022). Deradikalisasi Pluralisme Pemahaman terhadap Ideologi Pancasila melalui Media Sosial. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 7(1), 161-170.

Basyir, A. A. (2013). Akidah Islam: Beragama secara Dewasa. Yogyakarta: UII Press.

Dewi, E. R. (2020). Hubungan Media Sosial dalam Pembentukan Karakter Anak. Indonesia Journal of Learning Education and Counseling, 3(1), 41-49. https://doi.org/10.31960/ijolec.v3i1.586

Efendi, A., Astuti, P. I., & Rahayu, N. T. (2017). Analisis Pengaruh Penggunaan Media Baru terhadap Pola Interaksi Sosial Anak di Kabupaten Sukoharjo. Jurnal Penelitian Humaniora, 18(2), 12-24.

Gunawan, A. H. (2010). Sosiologi Pendidikan: Suatu Analisis Sosiologi tentang Pelbagai Problem Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Hulukati, W. (2015). Peran Lingkungan Keluarga terhadap Perkembangan Anak. Musawa, 7(2), 265-282.

Kamlasi, A. Y., & Kusdarini, E. (2022). Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Multikultural dalam Penguatan Sikap Toleransi Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 7(3), 738-747.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Analisis Faktor-Faktor yang Memengaruhi Sikap Toleransi di Indonesia. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Landale, N. S., McHale, S. M., & Booth, A. (2013). Families and Child Health. New York: Springer.

Lestari, Y. P. (2019). Toleransi dalam Bermedia Sosial. Diakses dari http://penulis.ukm.um.ac.id/esai-toleransi-dalam-bermedia-sosial/.

Marintan, D., & Priyanti, N. Y. (2022). Pengaruh Pola Asuh Demokratis terhadap Keterampilan Sikap Toleransi Anak Usia 5-6 Tahun di TK. Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5331-5341.

Muawanah. (2018). Pentingnya Pendidikan untuk Tanamkan Sikap Toleran di Masyarakat. Jurnal Vijjacariya, 5(1), 57-70.

Muniriyanto & Suharnan. (2014). Keharmonisan Keluarga, Konsep Diri dan Kenakalan Remaja. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 3(2), 156-164. https://doi.org/10.30996/persona.v3i02.380

Muslifar, R. (2017). Pengaruh Keharmonisan Keluarga terhadap Perilaku Sosial Siswa. Proceedings Jambore Konselor, 3(1), 62-65.

Purwaningsih, E. (2015). Mengembangkan Sikap Toleransi dan Kebersamaan di Kalangan Siswa. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 7(2), 1699-1715.

Putri, C. P. R. (2011). Analisis Faktor Pengaruh Promosi Berbasis Sosial Media terhadap Keputusan Pembelian Pelanggan dalam Bidang Kuliner (Studi Kasus: PT. XYZ). Semarang: Universitas Diponegoro.

Putri, W. S. R., Nurwati, N., & Santoso, M. B. (2016). Pengaruh Media Sosial terhadap Perilaku Remaja. Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 3(1), 47-51. https://doi.org/10.24198/jppm.v3i1.13625

Rosana, E. (2015). Modernisasi dalam Perspektif Perubahan Sosial. Al-Adyan: Jurnal Studi Lintas Agama, 10(1), 67-82.

Safitri, R. N., & Warsono. (2020). Pengaruh Nilai Toleransi Keluarga dan Tingkat Pendidikan Ibu terhadap Karakter Toleransi Anak. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 8(3), 947-961. https://doi.org/10.26740/kmkn.v8n3.p947-961

Sari, Y. M. (2016). Pembinaan Toleransi dan Peduli Sosial dalam Upaya Memantapkan Watak Kewarganegaraan (Civic Disposition) Siswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 23(1), 15-26. https://doi.org/10.17509/jpis.v23i1.2059

Sihotang, H., & Kandola, A. (2013). Pengaruh Suasana Rumah Tempat Tinggal dan Kebiasaan Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMAN DKI Jakarta. Jurnal Dinamika Pendidikan, 6(3), 136-147.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Asdi Mahasatya.

Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, dan Masyarakat dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 331-354. https://doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.757

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Ummairoh, L., & Anjar, A. (2019). Membentuk Sikap Toleransi Anak melalui Peran Orang Tua di Dusun Sidodadi B Desa Kampung Padang Kecamatan Pangkatan Kabupaten Labuhanbatu Tahun 2019. Civitas: Jurnal Pembelajaran dan Ilmu Civic, 2(1), 20-28.

Wahyudiyono. (2019). Implikasi Penggunaan Internet terhadap Partisipasi Sosial di Jawa Timur. Jurnal Komunikasi, Media dan Informatika, 8(2), 63-68. https://doi.org/10.31504/komunika.v8i2.2487

Wigaksono, T., & Winingsih, E. (2020). Pengaruh Penggunaan Instagram terhadap Sikap Toleransi dan Interaksi Sosial Siswa. Jurnal BK UNESA, 11(2), 240-245.

Wyrwoll. C. (2014). Social Media: Fundamentals, Models, and Ranking of User-Generated Content. New York: Springer.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v9i3p287-294

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2024 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

google.pngipiii.pnggoogle.png

View My Stats