Budaya Sekolah: Sebuah Strategi Baru dalam Pembentukan Karakter Siswa

Rose Fitria Lutfiana

Abstract


This study analyzed strategies for building student character in schools through habituation and school culture. This study used a qualitative approach based on the post-positivism philosophy. Data analysis was carried out interactively through several steps: data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The study results showed that the strategies for building student character in schools were divided into development programs, subject integration, and habituation through school culture. Character building with habituation can be done through intracurricular, co-curricular, and extracurricular activities. Student character can be formed if the school organizes intracurricular, co-curricular, and extracurricular activities to the fullest.

Keywords


school culture, student character, strengthening character education

Full Text:

PDF

References


Adit, A. (2020). Kemendikbud: Ini 3 Aspek Membentuk Karakter Seseorang dan Upayanya. Kompas.Com. https://edukasi.kompas.com/read/2020/09/16/074951971/kemendikbud-ini-3-aspek-membentuk-karakter-seseorang-dan-upayanya?page=all

Afifullah Nizary, M., & Hamami, T. (2020). Budaya Sekolah. At-Tafkir, 13(2), 161–172. https://doi.org/10.32505/at.v13i2.1630

Aminudin, M. (2022). Korban Meninggal Tragedi Kanjuruhan Bertambah Jadi 134 Orang. Detikcom. https://news.detik.com/berita/d-6360609/korban-meninggal-tragedi-kanjuruhan-bertambah-jadi-134-orang

Aninsi, N. (2021). 10 Daftar Konflik Sosial di Indonesia. Kata Data. https://katadata.co.id/intan/berita/61b8c94075b19/10-daftar-konflik-sosial-di-indonesia

Auliya’ilhaq, M. M. (2018). PENGARUH PENERAPAN METODE UMMI TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA AL-QUR’AN PESERTA DIDIK DI SD AL-FALAH ASSALAM TROPODO SIDOARJO. In UIN Sunan Ampel (Vol. 66). https://www.fairportlibrary.org/images/files/RenovationProject/Concept_cost_estimate_accepted_031914.pdf

Ayu; Suwanda. (2013). PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA SMP NEGERI 6 MOJOKERTO MELALUI KEGIATAN UPACARA BENDERA. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 1(1), 148–164.

Bahtiar, R. S. (2016). Upacara Bendera Berbasis Karakter Dalam Pengembangan Sikap Nasionalisme Siswa Sekolah Dasar [Universitas Wijaya Kusuma Surabaya]. https://erepository.uwks.ac.id/243/

Chairiyah. (2014). Pendidikan Karakter dalam Dunia Pendidikan The Education Character in Education World. Literasi, 4(1), 42–51.

Elfia, M. (2022). Marjanis: 18 Nilai Pendidikan Karakter, Bekal Hidup Lebih Baik. Adminvethriarahmi. https://sumbar.kemenag.go.id/v2/post/64919/marjanis-18-nilai-pendidikan-karakter-bekal-hidup-lebih-baik

Faiqoh, Wulandari, N., & Hidayah, N. (2021). Pembiasaan Sholat Dhuha Berjamaah Terhadap Pendidikan Karakter di SDN 2 Setu Kulon. Prosiding Dan Web Seminar “Standarisasi Pendidikan Sekolah Dasar Menuju Era Human Society 5.0,” 415–423.

Farida, S. D. (2008). Pengaruh Pemanfaatan Museum Wasaka Sebagai Sumber Belajar Ips Dalam Menumbuhkan Jiwa Nasionalisme Siswa. 3, 103–111.

Farisa, F. C. (2022). Ferdy Sambo Minta Dibebaskan dari Kasus Brigadir J, Pakar: Semua Terdakwa Pasti Berkilah. Kompas.Com. https://nasional.kompas.com/read/2022/10/21/17500031/ferdy-sambo-minta-dibebaskan-dari-kasus-brigadir-j-pakar--semua-terdakwa

Fauzi, H. N., & Waharjani, W. (2019). Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Tahfidz Al-Qur’an Berbasis Metode Ummi Bagi Siswa SDIT Salsabilla Sleman. SYAMIL: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), 7(2), 131–145. https://doi.org/10.21093/sy.v7i2.1831.

Harahap, R. D. S., Murdiono, M., & Siagian, L. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah sebagai Upaya Penguatan Karakter Demokratis Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan

Kewarganegaraan, 7(2), 489-497

Kemendikbud. (2017). Gerakan Penguatan Pendidikan Karakter (PPK). Indonesian Ministry of Education and Culture, 1–10. https://cerdasberkarakter.kemdikbud.go.id/?page_id=132%0Acerdasberkarakter.kemendikbud.go.id

Kurniawan, M. W., & Lutfiana, R. F. (2021). Penguatan Nilai-nilai Pancasila Melalui Budaya Sekolah Berbasis Kearifan Lokal di SMA Se-Malang Raya. Jurnal Civic Hukum, 6(1), 61–70.

Kusuma, D. (2018). Pembentukan Karakter Religius melalui Pembiasaan Shalat Berjamaah. Jurnal Kewarganegaraan, 2(2), 34-40.

Lestari, P. (2016). Membangun Karakter Siswa Melalui Kegiatan Intrakurikuler, Ekstrakurikuler, dan Hidden Curriculum di SD Budi Mulia Dua Pandeansari Yogyakarta. Jurnal Penelitian, 10(1), 71. https://doi.org/10.21043/jupe.v10i1.1367

Lubis, H. (2016). Strategi Penanaman Pendidikan Karakter Berkelanjutan Pada Anak Di SEkolah. TAZKIYA, 5(2), 31–48. http://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12620012/index.pdf

Lutfiana, R. F., Mey R, A. A., & Handayani, T. (2021). Analisis Implementasi Budaya Sekolah Dalam Membentuk Karakter Religius Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(2), 174–183. https://doi.org/10.21831/jpka.v12i2.35499

Martini, E. (2018). Membangun Karakter Generasi Muda Melalui Model Pembelajaran Berbasis Kecakapan Abad 21. Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 3(2), 21–27. https://doi.org/10.24269/jpk.v3.n2.2018.pp21-27

Mikrefin, N. (2022). Skor Indeks Persepsi Korupsi RI 38, di Bawah Angka Rata-rata Global. Kata Data. https://katadata.co.id/yuliawati/berita/61efb424a672f/skor-indeks-persepsi-korupsi-ri-38-di-bawah-angka-rata-rata-global

Murtadlo, M. (2021). Indeks Karakter Siswa Menurun: Refleksi Pembelajaran Masa Pandemi. Badan Litbang Dan Diklat Kementerian Agama RI. https://balitbangdiklat.kemenag.go.id/berita/indeks-karakter-siswa-menurun-refleksi-pembelajaran-masa-pandemi

Mustofa, E. (2018). LIMA BUDAYA SEKOLAH PEMBENTUK KARAKTER. Rumah Belaja Pena. http://pena.belajar.kemdikbud.go.id/2018/08/lima-budaya-sekolah-pembentuk-karakter/

Nurizka, R., & Rahim, A. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Membentuk Karakter Siswa Melalui Budaya Sekolah. Elementary School, 7(1), 38–49.

Ol. (2022). Indeks Persepsi Korupsi Indonesia 2021 Masih Jauh dari Skor Rata-Rata Global. Mediaindonesia.Com. https://mediaindonesia.com/politik-dan-hukum/468099/indeks-persepsi-korupsi-indonesia-2021-masih-jauh-dari-skor-rata-rata-global

Permendikbud. (2018). Permendikbud RI No 20 Tahun 2018 tentang Penguatan Pendidikan Karakter pada Satuan Pendidikan Formal. Permendikbud Nomor 20 Tahun 2018 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter Pada Satuan Pendidikan Formal, 8–12. https://jdih.kemdikbud.go.id/arsip/Permendikbud_Tahun2018_Nomor20.pdf

Prabowo, Y. (2022). Pakar jabarkan 3 penyebab Tragedi Kanjuruhan: kekerasan polisi, komunikasi buruk, dan pengaturan stadion yang tidak memadai. Theconversation.Com. https://theconversation.com/pakar-jabarkan-3-penyebab-tragedi-kanjuruhan-kekerasan-polisi-komunikasi-buruk-dan-pengaturan-stadion-yang-tidak-memadai-191779

Rahma, A. N., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Pancasila Sebagai Pandangan Hidup Bangsa Indonesia Dalam Kehidupan Sehari-Hari. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 18(1), 63–74.

Ridwansah, D. (2022). Fenomena Kenakalan Remaja Berujung Kriminalitas. Jawapost.Com. https://www.jawapos.com/jabodetabek/12/03/2022/fenomena-kenakalan-remaja-berujung-kriminalitas/

Samrin. (2016). Pendidikan Karakter (Sebuah Pendekatan Nilai). Jurnal Al-Ta’dib, 9(1), 122–123.

Santoso, F. A. (2020). Dampak Penggunaan Gawai terhadap Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 49–54. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.87

Sari, M. kartika, Suyanti, & Budyartati, S. (2020). Pembinaan Kultur Sekolah Sebagai Upaya Pembentukan Karakter Di SD Manisrejo 1 Madiun. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 4(2), 186–194. https://doi.org/10.21067/jbpd.v4i2.4344

Shilviana, K., & Hamami, T. (2020). Pengembangan Kegiatan Kokurikuler dan Ekstrakurikuler. Palapa, 8(1), 159–177. https://doi.org/10.36088/palapa.v8i1.705

Sudipta, I. N. A. (2022). Prenatal Education Dasar Pembentukan Karakter Anak. Phdi.or.Id. https://phdi.or.id/artikel.php?id=prenatal-education-dasar-pembentukan-karakter-anak

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kualitatif, Kuantitatif, R&D dan Penelitian Terapan) (A. Nuryanto (ed.); 3rd ed.). Alfabeta.

Supardi. (2015). Sekolah Efektif: Konsep Dasar dan Praktiknya. Raja Grafinda Persada.

Supriyanto, A. (2020). Model Pengembangan

Penguatan Pendidikan Karakter dan Literasi

Lingkungan. Jurnal Ilmiah Pendidikan

Wibowo, E. A. (2022). Indeks Persepsi Korupsi Indonesia 2021 Peringkat 96 dari 180 Negara. Tempo.Co. https://nasional.tempo.co/read/1553924/indeks-persepsi-korupsi-indonesia-2021-peringkat-96-dari-180-negara

Zafi, A. A. (2018). Transformasi Budaya Melalui Lembaga Pendidikan (Pembudayaan dalam Pembentukan Karakter). L-Ghazal, I(1), 1–16.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v8i1p%25p

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  

View My Stats