Implementasi Program Kolega Sejati dalam Upaya Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Keluarga di Kota Bukittinggi

Tira Thania, Sunarso Sunarso

Abstract


The purpose of writing this article is to analyze the implementation of the Kolega Sejati program to strengthen family-based character education in the community in the city of Bukittinggi. The study uses a qualitative approach with a case study type. In the implementation of the Kolega Sejati program, it was found that there was a planning, implementation and evaluation process that overall had run optimally in terms of communication, bureaucratic structure, resources, and disposition. Internally, there is support from competent organizers, adequate infrastructure, and sufficient funds. Externally there is support in the form of collaboration with other parties, as well as support from the community. Internal obstacles are the organizers’ schedules which conflict with the main duties of the department, and external obstacles are weather obstacles and community support which is still uneven. The perceived impact of the Kolega Sejati program on strengthening family-based character education is the realization of the values of harmony, tolerance, piety, and a culture of healthy living

Keywords


kolega sejati; family-based character education; prosperous family.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, Ali, H., & Rosadi, K.I. (2021). Faktor yang Mempengaruhi Pemberdayaan Keberhasilan Pendidikan: Berfikir Sistem, Eksternal Pendidikan, Menggali Potensi Diri dalam Tradisi Kesisteman. Jurnal

Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(2), 826-843. DOI: https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i2.

Abdurrohman, M. C. (2022). Perencanaan Kurikulum Pendidikan Islam. Rayah Al-Islam, 6 (1), 12-28. DOI: 10.37274/rais.v6i01.524.

Apriliyanti, dkk. (2022). Keterlibatan Orang Tua dalam Penerapan Nilai-Nilai Luhur Pendidikan Karakter Ki Hadjar Dewantara. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6 (1), 1-8. DOI: https://doi.

org/10.31004/obsesi.v6i1.595.

Ayatullah, A. (2022). Peran Partisipasi Orang Tua dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Mata Pelajaran Akidah Akhlak Menggunakan

Metode Imtaq. As-Sabiqun, 4(1), 66-85. DOI: https://doi.org/10.36088/assabiqun.v4i1.1660.

BKKBN. (2017). Penanaman Dan Penerapan Nilai Karakter Melalui 8 Fungsi Keluarga. Jakarta: Badan Kependudukan dan Keluarga

Berencana Nasional.

Bryson, J. M. (2018). Strategic Planning For Public and Nonprofit Organizations: A Guide To Strengthening and Sustaining Organizational Achievement. John Wiley & Sons.

Dinas P3APPKB. (2018). Dokumen Pelaksanaan Perubahan Anggaran

Dinas P3APPKB Kota Bukittinggi Tahun 2018.

Dinas P3APPKB. (2018). Dokumen Storytelling Sekolah Keluarga Tahun 2018.

Dinas P3APPKB. (2019). Dokumen Storytelling Sekolah Keluarga Tahun 2019.

Dinas P3APPKB. (2019). Petunjuk Teknis Pelaksanaan Sekolah Keluarga Angkatan II Tahun 2019.

Dinas P3APPKB. (2019). Profil Gender dan Anak Kota Bukittinggi Tahun 2019.

Fang, Z., Barlow, J., & Zhang, C. (2022). Parenting Programs That Address Physical Abuse in Childhood for Families of Children with Developmental Disabilities in Mainland China: Systematic Review

and Meta-Regression. Trauma, Violence, & Abuse, 23(2), 457-475. DOI: https://doi. org/10.1177/1524838020915599.

Fitriani, S., (2021). Implementasi Kebijakan Pengadaan Barang/Jasa Secara Elektronik di Kabupaten Kepahiang. Jurnal Governance

dan Administrasi Public, 5(2). 36-45. DOI: https://doi.org/10.31186/JGOAP.

Habsoh, S., Nasrudin, E., & Rosadi, A. (2021). Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Vol. 8, Nomor 3, November 2023

Pelaksanaan Bimbingan Belajar oleh Orang Tua dalam Perkembangan Moral Spiritual Anak di Raudhatul Athfal. Jurnal El-Audi, 2(1), 20-36. DOI: https://doi.org/10.56223/elaudi.v2i1.23.

Harahap, E., dkk. (2022). Inovasi Kurikulum. Pekalongan: PT Nasya Expanding Management.

Julita, E., & Sofino, S. (2022). Penggunaan Metode Pembelajaran Variatif dalam Pembelajaran Warga Belajar Paket C. Journal of lifelong learning, 5(1), 58-63. DOI: https://doi.org/10.33369/joll.5.1.58-63.

Kartika, dkk. (2019). Pengaruh Kualitas Sarana dan Prasarana Terhadap Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7 (1), 114-126. DOI: https://doi.

org/10.36667/jppi.v7i1.360.

Kartini, A., & Maulana, A. (2020). Model Pendidikan Karakter dalam Keluarga. An-Nisa’: Jurnal Kajian Perempuan dan Keislaman, 13(2), 231-253. DOI: https://doi.org/10.35719/annisa.v13i2.32.

Karwati, L. (2016). Prinsip Andragogi pada Performa Tutor Pendidikan Luar Sekolah, Jurnal Cendekiawan Ilmiah PLS, 1(1), 16-26. DOI: https://doi.org/10.37058/jpls.v1i1.125.

Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak. (2021). Indeks Kualitas Keluarga Tahun 2020.

Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Tinggi Nomor : 267/Dikti/Kep/2000 : Tentang Penyempurnaan Kurikulum Inti Mata Kuliah Pengembangan Kepribadian Pendidikan Agama pada Perguruan Tinggi di Indonesia.

Keputusan Walikota Bukitiinggi Nomor: 188.45-107-2019 Tentang Pembentukan Tim Pembina Sekolah Keluarga di Kota Bukittinggi Tahun 2019-2021.

Koampa, S. I., Tulusan, F., & Mambo, R. (2022). Evaluasi Program Bantuan Stimulan Perumahan Swadaya di Desa Kanonang Lima Kecamatan Kawangkoan Barat. Jurnal Administrasi Publik, 8(117), 23-29.

Lickona, T. (1991). Educating For Character, Mendidik Untuk Membentuk Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.

Lickona, T. (2013). Character Matters (Persoalan Karakter). Jakarta: Bumi Aksara.

Lickona, T. (2013). Pendidikan Karakter: Panduan Lengkap Mendidik Siswa Menjadi Pintar dan Baik. Bandung: Penerbit Nusa Media.

Marsuki, R. (2022). Pengaruh Implementasi Pembelajaran Discovery Terhadap Antusiasme Belajar Siswa di SDN 11 Watampone Kecamatan Tanete Riattang Kabupaten Bone. S2 Thesis, Universitas Negeri Makassar.

Muchtar dan Suryani. (2019). Pendidikan Karakter Menurut Kemendikbud (Telaah Pemikiran Atas Kemendikbud). Edumaspul: Jurnal

Pendidikan, 3 (2), 50-57. DOI: https://doi. org/10.33487/edumaspul.v3i2.142.

Ngambut, K., Takesan, M. J., Resi, E. M., et al. (2022). Pelatihan Strategi Perubahan Perilaku Cuci Tangan dengan Sabun Metode “RANAS” bagi Tenaga Kesehatan di Kabupaten Belu dan TTU NTT. Lopo

Alekot, 1(01), 1-5.

Nunes, C., De Roten, Y., El Ghaziri, N., et al. (2021). Co‐Parenting Programs: A Systematic Review and Meta‐Analysis. Family relations, 70(3), 759-776. DOI : https://doi.org/10.1111/fare.12438.

Nuwita, M. S., Sulistiowati, R., & Meiliyana, M. (2021). Koordinasi Antar Stakeholder dalam Pengembangan Ekowisata Desa Sungai Langkah Kecamatan Gedong Tataan Kabupaten Pesawaran. Administrativa:

Jurnal Birokrasi, Kebijakan dan Pelayanan Publik, 3(3), 267-280.

Pantan, F., & Benyamin, P. I. (2020). Peran Keluarga dalam Pendidikan Anak pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teologi Pantekosta, 3(1), 13-24. DOI: https://doi.org/10.47167/kharis.v3i1.43.

Republik Indonesia. (2017). Peraturan Presiden (Perpres) No 87 Tahun 2017 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter.

Republik Indonesia. (2009). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 52 Tahun 2009 tentang Perkembangan Kependudukan dan Pembangunan Keluarga.

Rimardi, dkk. (2022). Implementasi Kebijakan Sistem 4 in 1 (Four-In-One) Kendaraan Roda Empat di Kawasan Pasteur. Jurnal Administrasi Negara, 13(2), 251-256.

Rodrigo, M. J., Hidalgo, V., Bernedo, I. M., & Jiménez, L. (2022). Evaluation of Programmes Under The Positive Parenting Initiative in Spain: Introduction to The Special Issue. Educational Psychology.

DOI: https://doi.org/10.5093/psed2022a5.

Saputra, R. (2022). Implementasi Program Pendampingan Desa dalam Meningkatkan Ketahanan Pangan. Ulil Albab : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(5), 1223–1237. Retrieved from http://ulilalbabinstitute.

com/index.php/JIM/article/view/254.

Sembiring, N. B., Senduk, J. J., & Mulyono, H. (2019). Peranan Komunikasi Kesehatan di Kelurahan Bahu Kecamatan Malalayang

(Studi Tentang Sosialisasi Germas oleh Dinas Kesehatan Manado). Acta Diurna Komunikasi, 8(1). 1-12.

Setiawati & Dewi. (2021). Hubungan Pengembangan Karakter pada Peserta Didik Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 897-903. Retrieved from https://jptam.org/

index.php/jptam/article/view/1050.

Sholikhah, A. (2020). Peran Keluarga Sebagai Tempat Pertama Sosialisasi Budi Pekerti Jawa Bagi Anak dalam Mengantisipasi

Degradasi Nilai-Nilai Moral. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender dan Anak, 15(1), 111-126. DOI: https://doi.org/https://doi. org/10.24090/yinyang.v15i1.3805.

Singh, B. (2019). Character Education in The 21st Century. Journal Of Social Studies (JSS), 15(1), 1-12. DOI: http://dx.doi.

org/10.21831/jss.v15i1.25226.

Suswadi, Wiyono, Aziez, A. F., dkk. (2022). Pelatihan Pembuatan Mikro Organisme Lokal (MOL) Upaya Pengembangan Padi Organik di Desa Glonggong Boyolali. Ganesha: Jurnal Pengabdian Masyarakat,

(01), 31-39. DOI: https://doi.org/10.36728/ ganesha.v2i01.1766.

Sudarsono, A., & Rajab. (2021). Peranan Orang Tua dan Guru

Dalam Mengatasi Degradasi Moral Anak di Sekolah MA Muhammadiyah Pokobulo. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 4 (2), 437-445. DOI: https://do i.org/10.30605/jsgp.4.2.2021.1335.

Syahruddin. (2018). Implementasi Kebijakan Publik. Bandung: Nusa Media.

Wirabumi, R. (2020). Metode Pembelajaran Ceramah. Annual Conference On Islamic Education and Thought (ACIET), 1(1),

-113.

Yusnadi. (2010). Pendidikan Orang Dewasa. Medan: Unimed Press




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v8i3p211-224

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  

View My Stats