Peran Pendidikan Terhadap Perubahan Strategi Perjuangan Perempuan pada Masa Penjajahan

Yuliati Yuliati, Akhmat Safiudin Ismail

Abstract


The purpose of writing the article is to discuss the role of women in the nation’s struggle during the colonial period before and after the existence of educational institutions. The study uses the library research method with data sources from various existing papers. Data analysis uses descriptive qualitative. Before there was ethical politics in the field of education, women’s struggles were carried out through their involvement in various wars or resistance against colonialists. Women struggle to hold weapons in regional wars. Educational institutions that were founded as a policy of retribution provide women with the opportunity to fight through education and organization. Efforts to spread the spirit of nationalism and struggle are carried out through organizations and writing in the mass media.

Keywords


Peran pendidikan, Strategi, Perjuangan, Perempuan, Penjajahan

Full Text:

PDF

References


Abdullah, A., Fatikhu, & Amin. (2019). Perempuan Indonesia Sampai Awal Abad Ke-20. ENTITA: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Dan Ilmu-Ilmu Sosial1(1):18-27. doi: 10.19105/ejpis.v1i1.2939.

Aeni, A. D., & Fachrurozi, M.H. (2022). Gerakan Emansipasi Perempuan Dalam Bidang Pendidikan Di Jawa Barat Pada Awal Abad Kedua Puluh. Bihari:Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Ilmu Sejarah, 5(1):32-40.

Agustina, D., & Gurning, E. T. (2001). Maluku Manise. edited by S. S. Soepono. Jakarta:Ilham Bangun Karya.

Akmar, E. D. (2019). Perjuangan Nyi Ageng Serang Dalam Perang Diponegoro 11825- 1830 M. Yogyakarta:Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Alpian, Y., Anggraeni, S.W., Wiharti, U., & Soleha, N. M. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Manusia. Jurnal Buana Pengabdian

(1):67-75.

Anwar, S. (2021). Perjuangan Sultan Mahmud Ri’ayat Syah Melawan Belanda Ditinjau Dari Aspek Strategi Peperangan. Sejarah Dan Budaya:Jurnal Sejarah, Budaya, dan Pengajarannya 16(1):34–54. doi: 10.17977/um021v15i22021p277-290.

Aprilia, A. T., Irawan, H., & Santosa, Y. B. P. (2021). Meninjau Praktik Kebijakan Tanam Paksa Di Hindia Belanda 1830-1870. Estoria:Journal of Social Science and Humanities 1(2). 12-19. doi: 10.30998/je.v1i1.465.

Apriyana, S. B., Komariyah, S., & Novriyanto, Y. (2022). Pengaruh Kebijakan Politik Etis Terhadap Perkembangan Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial (JIPSI), 1(1). 25-36.

Wibowo, G. A. (2011). Pendidikan Dan Perubahan Sosial Di Mangkunegaran Surakarta 1912-1940. Agastya:Jurnal Sejarah Dan

Pembelajarannya, 1(2):220-226. doi:10.25273/ajsp.v1i2.710.

Aslan. (2018). Dinamika Pendidikan Islam Di Zaman Penjajahan Belanda. SYAMIL:Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), 6(1):39–50. doi:10.21093/sy.v6i1.1024.

Atmosiswartoputra, M. (2018). PerempuanPerempuan Pengukir Sejarah. edited by M. Ariyani. Jakarta: Buana Ilmu Populer.

Dahm, B. (1987). Sukarno Dan Perjuangan Kemerdekaan (Terjemahan Hasan Basari). Jakarta: LP3ES.

Dari, W., Pramudawardhani, I., & Andriyanto. (2022). Perjuangan Dan Kegigihan Nyai Ageng Serang Dalam Perang Diponegoro Tahun 1825-1830. Keraton: Journal of History Education and Culture, 3(2). 78-85.

doi: 10.32585/keraton.v3i2.2692.

Dewi, I. N. K. (2017). Pendidikan Islam Di Hindia-Belanda Tahun 1918-1925. Universitas Lampung.

Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika 21(1):35-43. doi: 10.21831/hum.v21i1.38075.

Faridi, K. (2017). Dinamika Kerajaan Mataram Islam Pasca Perjanjian Giyanti Tahun 1755-1830. Universitas Jember.

Fathoni, R. S. (2020). Domestifikasi Perempuan Dalam Gerakan Islam Transnasional Di Indonesia 1998 – 2016 M. Jurnal Wanita Dan Keluarga, 1(1):1–6. 23-30. doi:10.22146/jwk.764.

Ghozali, M. (2020). Ambiguitas Tafsir Feminis Di Indonesia: Antara Wacana Teks Dan Wacana Feminis Atas Ayat Penciptaan Manusia. Yinyang:Jurnal Studi Islam, Gender Dan Anak 15(1). doi: 10.24090/

yinyang.v14i2.2019.pp.

Halimah, A. (2022). Peran Majalah Istri Sedar Dalam Gerakan Kaum Perempuan Di Indonesia Tahun 1930-1932. Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung.

Hasan, Y. (2013). Politik Christian Snouck Hurgronje Terhadap Perjuangan Rakyat Aceh. Criksetra:Jurnal Pendidikan Sejarah

(4):50-58.

Hasibuan, A., Siregar, W. V., & Riskina, S. (2002). Sekelumit Keberagaman Lhokseumawe & Aceh Utara. 1st ed. edited by M. L. A.

Anjaina. Kendal: Penerbit Perkumpulan Pelataran Sastra Kaliwungu.

Heri, N., & Alrianingrum, S. (2017). Perkembangan Politik Etis Sektor Pendidikan Di Surabaya Pada Masa Pemerintahan Alexander Willem Frederik Idenberg Tahun 1909-1916. AVATARA, e-Journal Pendidikan

Sejarah, 5(1): 40-47.

Alya, H. S., Kuncoroputri, S. D., & Pandanwangi, A. (2022). Batik Maluku: Narasi Visual Kekayaan Rempah-Rempah Pada Kain Batik Maluku. Jurnal Bahasa Rupa, 5(2): 51-60.

Huliselan, M. (2017). Perang Pattimura Untuk Maluku Dan Indonesia. P. 9 in Prosiding Seminar Nasional Sejarah. Ambon:Universitas Pattimura.

Ikhwan, M., Purnomo, B., & Wahyuni, A. (2022). Analisis Karakter Semangat Kebangsaan Cut Nyak Dien Sebagai Tokoh Pelopor

Perjuangan Perempuan. Nazharat: Jurnal Kebudayaan 28(1): 21-29.

Inayati, W. R. (2023). Pemanfaatan Materi Sejarah Poetri Mardika Dalam Memajukan Status Wanita Untuk Menumbuhkan Nilai Karakter Peserta Didik. Jurnal Lani: Kajian Ilmu Sejarah & Budaya, 4(1):27–42.

Iriansyah, H. S. (2017). Tantangan Dan Peluang Perempuan Dalam Berpolitik Di Indonesia (Masyarakat Patriarki). Jurnal Ilmu

Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 8(2):1–14.

Jannah, D. N., Cahyani, D. E. A., & Milhani, Y. (2022). Mandala Bhakti Wanitatama:Laskar Pergerakan Perempuan Kesetaraan Gender. Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 9(2):103–18.

Karsiwan, & Sari, L. R. (2021). Kebijakan Pendidikan Pemerintah Kolonial Belanda Pada Masa Politik Etis Di Lampung. Tsaqofah Dan Tarikh: Jurnal Sejarah Dan Kebudayaan 6(1).12-19.

Kurniawan, A. (2020). Pendidikan Dan Ekspresi Kemajuan Perempuan Elit Di Pesisir Utara Jawa Tengah Awal Abad Ke-20. Yogyakarta: Universitas Gadjah Mada.

Kurniawan, D. (2014). Peranan Volksraad Dalam Perkembangan Pendidikan Politik Masyarakat Pribumi Di Hindia Belanda Tahun 1916-1942. Surakarta:Universitas Sebelas Maret.

Kusmayadi, Y. (2017). Sejarah Perkembangan Pendidikan Di Priangan 1900-1942. Jurnal Artefak, 4(2):141–52. doi: 10.25157/ja.v4i2.908.

Kustina, R. (2018). Analisis Nilai-Nilai Dalam Cerita Sejarah Teuku Umar. Metamorfosa 6(2):68-76.

Susilo, A. D. (2022). Kartini Dan Pemikirannya:Menyelami Gagasan Kritis Sosok Perempuan Jawa Di Akhir Abad XIX. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 7(4):284–93. doi: i0.24815/jimps.v7i4.22676.

Lasminah, P. (2007). Nyi Ageng Serang. Jakarta:Departemen Pendidikan dan Kebudayaan RI.

Marpelina, L. (2020). Martir Dalam Perang Pattimura Dan Implikasi Pada Pembelajaran Sejarah. Diakronika 20(2):56-65. doi:

24036/diakronika/vol20-iss2/150.

Muhajarah, K., & Fabriar, S. R. (2021). Menolak Lupa: Potret Kepemimpinan Politik Perempuan Lintas Sejarah. JPW (Jurnal Politik Walisongo) 3(2): 76-84. doi: 10.21580/jpw.v3i2.11764.

Nuraini. (2021). Makam Belanda Di Panton Labu: Refleksi Penyerangan Cut Meutia. Buletin HABA.

Nuralia, L., & Imadudin, I. (2010). Kisah Perjuangan Pahlawan Indonesia. Jakarta:Ruang Kata.

Oktavianuri, D. (2018). Politik Etis Dan Pergerakan Nasional. Pontianak: Derwati Press.

Pramindyasari, E. G. (2017). Gerakan Wanita Syarikat Islam Di Indonesia Tahun 1936-1942. Ilmu Sejarah UNY 2(1):32-40.

Prasadana, M. A. F., & Gunawan, H. (2019). Keruntuhan Birokrasi Tradisional Di Kasunanan Surakarta. Handep: Jurnal Sejarah Dan Budaya 2(2):76-85. doi:10.33652/handep.v2i2.36.

Pratiwi, R. (2020). Srikandi Berkerudung Dalam Tatanan Negara: Peran Gerakan Wanita Syarikat Islam Dalam Perpolitikan Indonesia 1966-1975. Surakarta:Universitas Islam Negeri Surakarta.

Prayudi, G. M., & Salindri, D. (2015). Pendidikan Pada Masa Pemerintahan Kolonial Belanda Di Surabaya Tahun 1901-1942. Publika

Budaya, 1(3):20–34.

Purbasari, I. (2014). Peranan Pejuang Wanita Jawa Tengah Dalam Pembentukan Keteladanan Karakter Bangsa. Candi 7(1):32-42.

Purbasari, I. (2015). Media Gambar Ilustrasi Tokoh Nasional Wanita Jawa Tengah Untuk Mengembangkan Karakter Bangsa Pada Siswa Sekolah Dasar Kudus. in Prosiding Seminar Internasional : Contribution of History for Social Sciences and Humanities, edited by D. A. G. Agung. Malang: Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Negeri Malang.

Rejeki, S. K. (2019). Peranan Ratu Kalinyamat Dalam Perkembangan Kota Jepara (1549-1579). Sosio E-Kons, 11(2).57-70.

Risdisascha, V. (2020). Perempuan Di Atas Kapal: Wanita Tangguh Dari Aceh (Komposisi Musik Untuk Ansambel Gesek). Yogyakarta:Institut Seni Indonesia Yogyakarta.

Riska, & Hudaidah. (2021). Sistem Pendidikan Di Indonesia Pada Masa Portugis Dan Belanda. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 3(3):90-101.

Rosyid, M. (2012). Penanaman Nilai Kepahlawanan Dalam Pendidikan Dengan Memanfaatkan Data Sejarah. Forum Tarbiyah, 10(1):50-59.

Sari, M. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) Dalam Penelitian Pendidikan IPA. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(1):43–44.

Sari, R. W., Yuniyanto, T., & Kurniawan, D. A. (2021). Peranan Organisasi Istri Sedar Terhadap Pergerakan Kaum Perempuan

Indonesia (1930-1942). Jurnal Candi 21(1):31–50.

Soraya, S. K., Samingan, & Roe, Y. T. (2021). Cut Nyak Dien: Ratu Perang Aceh Dalam Melawan Pemerintah Kolonial Belanda Tahun 1878-1908. Sajaratun:Jurnal Sejarah Dan Pembelajaran Sejarah, 6(2):89-97.

Srikandi, C. N. (2021). Representasi Sosok Cut Nyak Dien Sebagai Agensi Feminisme Alternatif Dalam Film Tjoet Nja’Dhien. Litera 20(3):115-121. doi: 10.21831/ltr. v20i3.41648.

Sujati, B., & Haq, I. H. (2020). Gerakan Perempuan Di Jawa (1912-1941). Ishlah:Jurnal Ilmu Ushuluddin, Adab Dan Dakwah 2(1):16–31. doi: 10.32939/ishlah.v2i1.10.

Sulistyanto, B. (2019). Ratu Kalinyamat: Sejarah Atau Mitos ?. Jakarta: Pusat Penelitian Arkeologi Nasional.

Sultani, Z. I. M., & Kristanti, Y. P. (2020). Perkembangan Dan Pelaksanaan Pendidikan Di Zaman Kolonial Belanda Di Indonesia

Abad 19-20. Jurnal Artefak 7(2):65-72. doi: 10.25157/ja.v7i2.3518.

Suratminto, L. (2014). Memahami Percakapan Kedelapan Dalam Kamus Frederik de Houtman (1603) Melalui Pendekatan Komparatif Antara Bahasa Belanda Kuno Dengan Bahasa Belanda Modern. Kata:Media

Komunikasi Antarbahasawan, April.

Susilo, A., & Asmara, Y. (2020). Sultan Agung Hanyakrakusuma Dan Eksistensi Kesultanan Mataram. Diakronika 20(2):114-123. doi:

24036/diakronika/vol20-iss2/133.

Syarif, M. (2019). Politik Etis Pemerintah Kolonial Hindia Belanda Dan Pengaruhnya Terhadap Pesantren. Inovatif, 5(1):109–117. Tasnur, I.,

Apriyanto, J.,, & Arrazaq, N. R. (2022). Liberalisme Dan Monetisasi Ekonomi Di Hindia Belanda (1870-1900). Keraton:Journal of History Education and Culture, 4(2): 57-65.

Transiska, R. (2021). Kebijakan Pendidikan Pemerintah Hindia Belanda Dan Respon Umat Islam Di Jambi (Tahun 1915-1942 M). Thaqafiyyat : Jurnal Bahasa, Peradaban Dan Informasi Islam 20(1):105-116. doi:

14421/thaq.2021.20106.

Usrah, C. R. A. (2015). Laksamana Keumalahayati Simbol Perempuan Aceh (Peranan Dan Perjuangannya Dalam Lintasan Sejarah Kerajaan Aceh Darussalam 1589-1604). Medan:Universitas Negeri Medan.

Vikasari, M. (2012). Pengaruh Politik Etis Terhadap Perkembangan Pendidikan Di Indonesia Tahun 1901-1942. Jember:Universitas

Jember.

Wahyudi, S., & Agustono, R. (2017). Peranan Jan Pieterzoon Coen Di Bidang Politik Dan Militer Tahun 1619-1623. Jurnal Swarnadwipa 1(1):23-31.

Wardani, E. R., Fathurohman, I., & Kuryanto, M. S. (2021). Nilai Karakter Religius Cerita Rakyat Pertapaan Ratu Kalinyamat Untuk

Siswa Sekolah Dasar. Progres Pendidikan 2(1):23-30. doi: 10.29303/prospek.v2i1.110.

Wieringa, S. (2010). Pasang Surut Gerakan Perempuan Indonesia. in Perempuan Dalam Relasi Agama dan Negara. Jakarta:Komnas

Perempuan.

Yanti, R. D. (2020). Potret Gerakan Perempuan Pada Abad Ke 20 Di Batavia: Poetri Mardika 1912. Historia:Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah 3(2):135–44. doi:10.17509/historia.v3i2.23001.

Yati, R. M. (2017). Lahirnya Pergerakan Perempuan Minangkabau Pada Awal Abad XX. Kafa`ah: Journal of Gender Studies, 7(2): 67-76. doi: 10.15548/jk.v7i2.179.

Yuliani, W. (2020). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif Dalam Perspektif Bimbingan Dan Konseling. Quanta, 2(2):84-92. doi:

22460/q.v1i1p1-10.497.

Yulsafli, & Fusrida. (2020). Nilai-Nilai Nasionalisme Dalam Novel Cut Nyak Dhien Karya M.H. Skelely Lulofs, 4(2):44–55.

Zahrina, C. (2021). Cut Nyak Meutia (Kisah Perjuangan Perempuan Aceh). 1st ed. edited by M. Umar. Banda Aceh: Balai Pelestarian Nilai Budaya Provinsi Aceh.

Zakaria, A. (2008). Sejarah Perlawanan Aceh Terhadap Kolonialisme Dan Imperialisme. Banda Aceh:Yayasan PeNA.

Zulkarnain. (2010). Serba Serbi Tanam Paksa. ISTORIA: Jurnal Pendidikan Dan Sejarah




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v8i2p157-167

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  

View My Stats