PENGEMBANGAN PERANGKAT ASESMEN AUTENTIK DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN
Abstract
The purpose of writing is to describe the procedure of this development is to produce products such as assessment tools consisting of authentic assessment guidelines, student activity sheet and recapitulation software to teachers for students of Class V semesters I. Eligibility of products based on the level of validity of the experts, the level of implementation and a high reading level through product trials. Data collection instruments used include sheet validation experts, questionnaire responses of students and teacher feedback questionnaire. The findings of the research and development show that the results of the validation test experts expressed very valid with an average score of 4.11. The level of implementation of products with an average score of 4.27. reading level product with an average score of 4.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Achmad, R. 2011. Penerapan Asesmen Auntentik Berbasis Konstruktivisme untuk Meningkatkan Keterampilan Proses dan Hasil Belajar Biologi di Kelas X-1 SMAN 2 Malang. Tesis tidak diterbitkan. Malang: PPs UM.
Akbar, S. 2011. Pendidikan Karakter Bangsa Melalui Pendekatan Menyeluruh. Malang: FIP UM.
Akbar, S. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran.Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.
Arifin, Z. 2009. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.
Borg, W.R, and Gall, M.D.1983. Education Reseacrh An Introduction (Fourth Edition). New York: Longman Inc.
Brown, H.D. 2004. Language Assesment: Pricipples and Classroom Practice. New York: Pearson Education Inc.
Bundu, P. 2013. Model Asesmen Keterampilan Proses dan Nilai Karakter Berbasis EPortfolio di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan.
Danielson, Charlote, & Marquez, Elizabeth. 1998. A Collection of Perfomance Task And Rubrics: High School Mathematics. Larchmont, Ny: Eye On Education.Inc.
Gall, M. D. dkk. 2003. Educational Research An Introduction (7th ed.).New York: Person Education Inc.
Harjdasujana, dkk. 1999. Evaluasi Keterbacaan Buku Teks Sunda untuk SD di Jawa Barat. Jakarta: Depdikbud.
Harsiati, T. 2003. Penerapan Pendekatan Konstruktivis dan Peneilaian autentik (Portofolio) dalam Upaya Peningkatan Kualitas Perkuliahan Evaluasi PBI pada Mahasiswa JPBSI UM.Laporan Hasil Penelitian LPTK UM.
Harsiati, T. 2003. Penerapan Penilaian Otentik (Authentic Assesment) Berbentuk Portofolio dalam Upaya Peningkatan Proses dan Hasil Penulisan Karya Ilmiah pada Perkuliahan Bahasa Indonesia
Keilmuan di Universitas Negeri Malang. Malang: Lemlit UM.
Harsiati, T. 2011. Penilaian dalam Pembelajaran (Aplikasi pada Pembelajaran Membaca dan Menulis). Malang: Percetakan Universitas Negeri Malang.
Haryani, S. 2012. Membangun Metakognisi dan Karakter Calon Guru melalui Pembelajaran Praktikum Kimia berbasis Masalah. Semarang: UNNES PRESS
Ruminiati. 2010. Pembelajaran PKn. Yogyakarta: Cipta Media
Wahyuni, S. 2012. Penilaian Autentik Teori dan Praktik. Yogyakarta: Ciptamedia
Widodo, S. 2008. Psikologi Belajar (Edisi Revisi). Jakarta: Rineka Cipta
Winataputra, U. S. 2012. Pendidikan Kewarganegaraan dalam Perspektif Pendiidkan untuk Mencerdaskan Kehidupan Bangsa (Gagasan, Instrumentasi, dan Praksis). Bandung: Widya Aksara Press
Wucaksono,V. 2013. Pengembangan Asesmen Autentik dalam Proses dan Hasil Mata Pelajaran IPS. Yogyakarta: Rosdakarya
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
View My Stats