Implementation of Behavior Modification Techniques in Overcoming Maladaptive Behavior of Children with Special Needs

Dewi Ratih Rapisa, Dewi Ekasari Kusumastuti

Abstract


Special needs children often behave maladaptively. This has a negative impact on the child and the surrounding environment. The purpose of this study was to describe the results of the implementation of behavior modification techniques in overcoming the maladaptive behavior of special needs children. The literature review method uses the online database search stage through Mendeley, the inclusion and exclusion process for articles in 2019-2021 obtained a total of 146 national scientific articles and after being rechecked, there are 17 literatures that match the criteria, then a descriptive synthesis and analysis is carried out, and the results are presented. The results of the synthesis and analysis show that the application of behavior modification can overcome maladaptive behavior in the social, self-development, and academic aspects of special needs children. Conclusions from 17 articles describe that behavior modification techniques are effective for overcoming maladaptive behavior in autism, ADHD, intellectual disability and hearing impairment.


Keywords


children with special needs; maladaptive behavior, behavior modification techniques

Full Text:

PDF

References


Alessandra, T. M., & R-Suradijono, S. H. (2020). Modifikasi Perilaku Untuk Meningkatkan Kepatuhan pada Anak Dengan High Functioning Autism Spectrum Disorder. Seurune Jurnal Psikologi Unsyiah, 3(1), 1–21. https://doi.org/10.24815/s-jpu.v3i1.15553.

Amalia, N. A., & Savitri, L. S. Y. (2019). Modifikasi Perilaku Peningkatan Kemampuan memakai Kaus pada Anak dengan Intellectual Dissability Tingkat Sedang. Cognicia, 7(3), 281. https://doi.org/10.22219/cognicia.vol7.no3.281-294.

Ananda, D., Muhyani, & Suhandi, T. (2020). Sysmtematic Literature Review Implementasi Higher Other Thinking Skills (HOTS) Terhadap Hasil Belajar Siswa. Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah,Vol. 10, No.2.

Andhar dan Usman. (2020). Application of Aversion Techniques in Modifying Aggressive Behaviour Students with Autism in Elementary School. Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Konseling, 6 (2), 59-67. https://doi.org/10.26858/jpkk.v6i2.14797.

Aprilliani, I., Yuwono, I., & S, M. F. N. G. R. (2021). Mengurangi Perilaku Maladaptif Anak Tunagrahita Melalui Pemberian Punishment dan Positive Reinforcement. Jurnal Disabilitas, 1(1), 1–5. Retrieved from http://103.23.232.123/index.php/jd/article/view/6.

Asri, Dahlia Novarianing dan Suharni. (2021). Modifikasi Perilaku: Teori dan Penerapannya. Madiun: UNIPMA Press.

Daulay, N. (2021). Perilaku Maladaptive Anak dan Pengukurannya. Buletin Psikologi, 29(1), 45-63. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.50581.

Dwiandriani, E. (2021). Peningkatan Kemampuan Pengembangan Diri Melalui Teknik Shaping pada Siswa Tunagrahita Ringan. Jurnal Ilmiah WUNY, 3(1). https://doi.org/10.21831/jwuny.v3i1.40712.

Farisandy, E. D., & Hartini, N. (2020). Efektivitas Modifikasi Perilaku pada Anak dengan Retardasi Mental dan DBD (Disruptive Behavior Disorder). Motiva Jurnal Psikologi, 2(2), 51. https://doi.org/10.31293/mv.v2i2.4437.

Hapsari, C. K., & Hartiani, F. (2019). Penerapan Prinsip Modifikasi Perilaku untuk Meningkatkan Kemampuan Menyikat Gigi pada Anak Dengan Disabilitas Intelektual Berat. Jurnal Psikologi, 17(2), 119. https://doi.org/10.14710/jp.17.2.119-130.

Jaslinder, J., & Hildayani, R. (2019). Efektivitas Teknik Forward Chaining Pada Kemampuan Menggunakan Kemeja Pada Anak Dengan Disabilitas Intelektual. Journal Psikogenesis, 7(1), 18–27. https://doi.org/10.24854/jps.v7i1.874.

Khairi, H. (2020). Upaya Guru dalam Meningkatkan Perkembangan Sosial Emosional Anak Attention Deficit Hiperactivity Disorder (ADHD) di PAUD Inklusi Yogyakarta. Jurnal Kajian Anak (J-Sanak), 1(02), 50–65. https://doi.org/10.24127/j-sanak.v1i02.233.

Khotimah, K., Efendi, M., & Sunandar, A. (2019). Penggunaan Teknik Aversi Berkondisi untuk Meminimalisir Conduct Disorder untuk Tunagrahita. Jurnal Ortopedagogia, 5(1), 6–11. https://doi.org/10.17977/um031v4i12018p006.

K, B. E., Septiana, F., & Dwiyanti, N. (2021). Penyusunan Program Intervensi Perilaku Maladaptif Anak Tunagrahita Ringan Kelas XII dI SLB Nurul Iman Dayeuh Kolot Kabupaten Bandung. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 5(1), 47–55. https://doi.org/10.24036/jpkk.v5i1.568.

Lalitya, L., & Tedjasaputra, M. S. (2019). Efektifitas Differentiated Reinforcement of Incompatible Behavior (DRI) dalam Menurunkan Perilaku Agresi Verbal pada Remaja dengan Moderate Intellectual Disability. Journal of Psychological Science and Profession, 3(2), 105. https://doi.org/10.24198/jpsp.v3i2.21616.

Latuheru, G., & Meiyutariningsih, T. (2021). Reinforcement Positif untuk Menurunkan Gejala Impuls Suka Menggangu Teman pada Anak ADHD. Syntax Literate ; Jurnal Ilmiah Indonesia, 6(3), 1200. https://doi.org/10.36418/syntax-literate.v6i3.2376.

Mareta, Aufa Melia. (2020). Penerapan Teknik Modifikasi Perilaku dalam Meningkatkan Semangat Belajar Anak Selama Stay At Home. Alfuad Journal, 4 (1).

Muhdiar, F. A., & Handayani, E. (2019). Efektivitas Teknik Repeated Oral Reading dan Implementasi Teknik-Teknik Modifikasi Perilaku dalam Meningkatkan Kelancaran Membaca pada Anak dengan Mild Intellectual Disability. Journal of Psychological Science and Profession, 3(2), 114. https://doi.org/10.24198/jpsp.v3i2.21872.

Noormiyanto, Faiz dan Shinta Purwaningrum. (2019). Peningkatan Sikap Asertif Melalui Teknik Assertive Trainning pada Siswa Disabilitas Rungu di SLB Negeri 1 Bantul. Elementary School, 6 (1), 70-78. DOI:10.31316/esjurnal.v6i1.101.

Rezieka, D. G., Putor, K. Z., & Fitri, M. (2021). Faktor Penyebab Anak Berkebutuhan Khusus dan Klasifikasi ABK. Jurnal Pendidikan Anak Bunayya Vol. 8, No. 2.

Putri, P. I., & Widiastuti, A. A. (2019). Meningkatkan Konsentrasi Anak Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) dengan Pendekatan Reinforcement melalui Metode Bermain Bunchems. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 207. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.177.

Puspasari, K. D. (2020). Teknik modelling simbolik dan reinforcement positif untuk meningkatkan keterampilan sosial pada Anak Intellectual Disability. Procedia : Studi Kasus Dan Intervensi Psikologi, 6(2). https://doi.org/10.22219/procedia.v6i2.12641.

Sandrawati, Fri Corina, Martini Jamaris, & Asep Supena. (2019). Meningkatkan Kemampuan Konsentrasi Anak ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) Usia 5 - 6 Tahun dengan Menggunakan Alat Permainan Edukatif (APE) Dan Berbasis Modifikasi Perilaku. Visipena Journal, 10(1), 27–38. https://doi.org/10.46244/visipena.v10i1.485.

Saragih, A. A. (2020). Metode Backward Chaining untuk Meningkatkan Keterampilan Bina Diri Berpakaian Anak Tunagrahita Sedang. JURNAL PENELITIAN PENDIDIKAN, PSIKOLOGI DAN KESEHATAN (J-P3K), 1(2), 119–127. https://doi.org/10.51849/j-p3k.v1i2.29.

Soebroto, M. J. A., & Djuwita, E. (2021). Penerapan backward chaining untuk meningkatkan keterampilan berpakaian pada anak dengan disabilitas intelektual. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 9(1), 1. https://doi.org/10.22219/jipt.v9i1.11542.

Wahyuningsih, D., & Hartiani, F. (2021). Efektivitas teknik forward chaining dalam meningkatkan keterampilan mengenakan kemeja berkancing pada anak dengan intellectual disability taraf sedang. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 9(1), 64. https://doi.org/10.22219/jipt.v9i1.13547.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um029v9i22022p51-55

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa



Journal "Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa" Indexing by:

    

Journal JPPPLB" Statistics