Development of Instructional Video Media in Increasing Sex Education Knowledge for Students with Hearing Impairment

Nur Latifah Hanum, Abdul Huda, Agung Kurniawan

Abstract


Students with hearing impairments need an instructional video media which can make them easier in understanding a theory about sex education especially menstruation. The aim of this study was to make a product which was instructional video media entitled “Cakap Hadapi Menstruasi”. The development of the product was adapted. The validation score from media experts was 96% (worthy to use). The validation score from material experts was 97% (worthy to use). Moreover, the result of the implementation showed the average score of students’ pre-test was 42 and post-test was 91. It means that the product was effective.


Keywords


Hearing impairment; Sex education; Menstruation

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi Kedua. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Arikunto, S., & Jabar, C. S. A. (2014). Evaluasi program pendidikan: pedoman teoritis praktis bagi mahasiswa dan praktisi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Astuti, G. S. (2016). Pengembangan GESUKA Sebagai Media Interaktif Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Bagi Siswa Tunarungu Kelas V SLB Pembina Tingkat Nasional. Skripsi, Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang.

Borg, W. R., & Gall. (1989). Educational Research: An Introduction, Fifth Edition. New York: Longman.

Efendi, M. (2006). Pengantar Psikopedagogik Anak Berkelainan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Febriana, G. (2014). Efektifitas Penggunaan Media Video untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bahaya Hiv/Aids bagi Remaja Tunarungu. Jurnal Pendidikan Khusus, 3(2), 96-105.

Hasyim, A. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan di Sekolah. Yogyakarta: Media Akademi.

Mangunsong, F. (2009). Psikologi dan Pendidikan Luar Biasa. Jakarta: Lembaga Pengembangan Sarana Pengukuran dan Pendidikan Psikologi (LPSP3) UI .

Pandji, D. (2013). Sudahkah Kita Ramah. Jakarta : PT Elex Media Komputindo

Purwoko, A. (2001). Panduan Penelitian PTK. Semarang: Unnes Press.

Putri, N. (2012). Efektifitas penggunaan media video untuk meningkatkan pengenalan alat musik daerah pada pembelajaran IPS bagi anak tunagrahita ringan di SDLB 20 Kota Solok. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(2), 318-328.

Rachmawati, F. (2012). Pendidikan Seks Untuk Anak Autis. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Smart, A. (2010). Anak Cacat Bukan Kiamat. Yogyakarta: Kata Hati.

Sukmadinata, N. S. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um029v5i12018p62-66

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa



Journal "Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa" Indexing by:

    

Journal JPPPLB" Statistics