DESIGN PHYSICS PROPS BASED ON ARDUINO NANO SENSORS ON IRREGULARLY CHANGING STRAIGHT MOTION MATERIALS (GLBB)

Rio Sebastian, Handoyo Saputro, Puji Hariati Winingsih

Abstract


This study aims to design, test the feasibility and measure the response of students of physics teaching aids based on Arduino Nano sensors on Regularly Changing Straight Motion (GLBB) material. This study uses the method of research and development (Research and Development). The subjects of this study consisted of four validators and 16 students. Data analysis was carried out by descriptive analysis. The results of the feasibility test of the props product obtained a mean score of 3.54 with very good criteria. The results of the students' responses to the teaching aids obtained a mean score of 2.91 with agreed criteria.


Keywords


Desig;, Props; Arduino Nano; GLBB

Full Text:

PDF

References


Deesera, V. S., Ilhamsyah, & Triyanto, D. (2017). Rancang Bangun Alat Ukur Gerak Lurus Berubah Beraturan (GLBB) pada Bidang Miring Berbasis Arduino. Jurnal Coding Sistem Komputer Untan, 05(2), 47–56. https://doi.org/10.26418/coding.v5i2.19628

Maghiszha, D. F. (2019). Kemampuan Pelajar Indonesia Peringkat 72 dari 77 Negara, Pakar Pendidikan: Tinggalkan Sistem Feodal. Tribunnews.Com. https://www.tribunnews.com/pendidikan/2019/12/06/kemampuan-pelajar-indonesia-peringkat-72-dari-77-negara-pakar-pendidikan-tinggalkan-sistem-feodal

Maiyena, S., Imamora, M., & Ningsih, F. (2018). Pengembangan Alat Praktikum Gerak Jatuh Bebas Menggunakan Sensor Phototransistor Untuk Pembelajaran Fisika Pada Materi Gerak Jatuh Bebas. Sainstek : Jurnal Sains Dan Teknologi, 9(1), 54. https://doi.org/10.31958/js.v9i1.750

Marsella, A. (2017). Efektivitas Alat Peraga dengan Media Audio Visual dan Alat Peraga Riil terhadap Peningkatan Minat dan Hasil Belajar Peserta Didik SMA N 3 Klaten Materi Fluida Dinamis [Universitas Negeri Yogyakarta]. https://eprints.uny.ac.id/49856/

Saputra, N. M. A., & Muharammah, N. W. (2020). Peran Layanan Bimbingan dan Konseling Sebagai Internalisasi Kemampuan Adaptasi Peserta Didik pada Era New Normal. Prosiding Seminar Bimbingan Dan Konseling, 75–79. http://conference.um.ac.id/index.php/bk2/article/view/83

Saputro, H. (2016). Inspirasi Fisika Misteri Sebagai Problem Solving Pembelajaran Sains dalam Menyongsong MEA. SCIENCE TECH: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi, 2(2), 6–10. https://core.ac.uk/download/pdf/230369569.pdf

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan: (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Alfabeta.

Widoyoko, E. P. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yustaka Pelajar.

Yunas, T. B., & Rachmawati, M. A. (2018). Kemampuan Mengajar Guru dan Motivasi Belajar Fisika pada Siswa di Yogyakarta. Psychopolytan: Jurnal Psikologi, 1(2). http://jurnal.univrab.ac.id/index.php/psi/article/view/448

Yunita, I., & Ilyas, A. (2019). Efektivitas Alat Peraga Induksi Elektromagnetik Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(2), 245–253. https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i2.4349


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Pembelajaran Sains

Study Program of Sciences Education
Faculty of Mathematics and Natural Sciences
Universitas Negeri Malang
Lisensi Creative Commons
Creation is distributed below Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
View My Stats