THE EFFECT OF THE "HY-BON HYDROCARBON" EDUGAME MEDIA ON HYDROCARBON DERIVATIVE MATERIALS ON THE LEARNING OUTCOMES OF STUDENTS IN CLASS 12 MIPA 7 SMA NEGERI 3 SIDOARJO

Deni Ainur Rokhim, Dede Yayah Rokayah, Sabhrina Nabilah, Fathin Salsabila Alfarisi

Abstract


This study aims to determine the effect of edugame media "hy-bon hydrocarbons" on hydrocarbon derivatives on the learning outcomes of students in grade 12 MIPA 7 SMA Negeri 3 Sidoarjo. Quantitative data collection with 20 students as a sample who answered the pretest and posttest questions. The results showed that the "hy-bon hydrocarbon" educational media on hydrocarbon derivative materials had an effect on student learning outcomes. This is evidenced by the results of data processing using the normality test and t-test which shows the influence of the "hy-bon hydrocarbon" edugame media on student learning outcomes. And indicated by the value of the t count is greater than the t table. That is 8.608 > 2.037 . So Ho is rejected and Ha is accepted.

Keywords


edugame; hy-bon hidrokarbon; turunan hidrokarbon; hasil belajar

Full Text:

PDF

References


Dwiningsih, K., Sukarmin, Nf., Muchlis, Nf., & Rahma, P. T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Menggunakan Media Laboratorium Virtual Berdasarkan Paradigma Pembelajaran Di Era Global. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 156–176. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v6n2.p156--176

Helni, W., Wildan, W., & Muntari, M. (2013). Pengembangan Modul Ikatan Kimia Berbasis MMS (Makroskopik Mikroskopik Simbolik) Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Kimia Siswa SMK. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 1(2), 122–129. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/hydrogen/article/view/637

Hidayah, R., Suprianto, S., & Rahmawati, A. (2017). Permainan “Kimia Kotak Katik” Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Sistem Periodik Unsur. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 2(1), 91–96. https://doi.org/10.15575/jta.v2i1.1362

IRMA MANANDA, -. (2017). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN MACROMEDIA FLASHUNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADAPOKOK BAHASAN HUKUM NEWTON.

Lafarge, D. L., Morge, L. M., & Méheut, M. M. (2014). A new higher education curriculum in organic chemistry: What questions should be asked? Journal of Chemical Education, 91(2), 173–178. https://doi.org/10.1021/ED300746E

Miranda, E. D., Copriady, J., & Susliawati. (2012). Penggunaan Permainan Monopoli Sebagai Media Chemo-Edutainment Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Koloid di kelas XI IPA MAN 2 Model Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau (JOM FKIP UNRI), 2(1), 1–10.

Nurwidayanti, D., & Mukminan, M. (2018). Pengaruh media pembelajaran terhadap hasil belajar ekonomi ditinjau dari gaya belajar siswa SMA Negeri. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 5(2), 105–114. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v5i2.17743

Priatmoko, S., -, S., & Diniy, H. H. (2012). PENGGUNAAN MEDIA SIRKUIT CERDIK BERBASIS CHEMO-EDUTAINMENT DALAM PEMBELAJARAN LARUTAN ASAM BASA. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1). https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpii/article/view/2011

Sadiman, A. S. (2006). Media Pendidikan pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya. http://r2kn.litbang.kemkes.go.id:8080/handle/123456789/61227

Setiyani, S., & Santi, D. P. D. (2019). Implementasi Media Pembelajaran Dengan Macromedia Flash Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Mahasiswa. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(1), 1–11. https://doi.org/10.31316/j.derivat.v6i1.331

Sudjana. (2005). Metode Statistika. Tarsito.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Syafriani, D., Noer, A. M., Kelas, D. I., Mipa, X. I., & Kampar, S. (2017). the Application of Learning Media Hydrocarbon Based Aurora 3D Presentation To Improve the Students Learning Achievement in Xi Mipa Class Sman 1 Kampar Penerapan Media Pembelajaran Hidrokarbon Berbasis Aurora 3D Presentation Untuk Meningkatkan Prestasi Bel. 1–13.

Yolanda, N. S., & Iswendi, I. (2019). Pengembangan Permainan Ludo Kimia Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Bentuk Molekul Kelas X SMA/MA. Edukimia, 1(2), 9–14. https://doi.org/10.24036/ekj.v1.i2.a17

Yulianti, T., Herkulana, H., & Achmadi, A. (2018). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(1). https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/23511




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um033v5i2p72-77

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Pembelajaran Sains

Study Program of Sciences Education
Faculty of Mathematics and Natural Sciences
Universitas Negeri Malang
Lisensi Creative Commons
Creation is distributed below Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

View My Stats