ETHNOSCIENCE STUDY OF BEDDHA' TEMMO TYPICAL OF SUMENEP AS A NATURAL SCIENCE LEARNING RESOURCE

Firda Firda, Jefri Nur Hidayat

Abstract


This research aims to reconstruct the original science of the Kepanjin community in Sumenep City regarding the process of making beddha'temmo into scientific science, as well as explaining science material related to the reconstruction of original science in the process of making beddha'temmo. This research uses qualitative research with an ethnoscience approach. Data was collected through observation, interviews, documentation, and literature study. The research data obtained was then analyzed in several stages: reducing the data, presenting the data, and drawing conclusions/verification. Based on the results of scientific studies, the integration of beddha' temmo as one of Sumenep's local wisdom is related to junior high school science learning materials so that it can be used as a learning resource for students.


Keywords


Ethnoscience; Beddha’ Temmo; Local Wisdom; Science Learning

Full Text:

PDF

References


Ariani, N., Musiam, S., Niah, R., & Febrianti, D. R. (2022). Pengaruh Metode Pengeringan Terhadap Kadar Flavonoid Ekstrak Etanolik Kulit Buah Alpukat (Persea americana Mill.) dengan Spektrofotometri UV-VIS. Jurnal Pharmascience, 9(1), 40. https://doi.org/10.20527/jps.v9i1.10864

Budiman, A., Islami, I., & Hadi, M. S. (2014). Auto Hi-Is: Solusi Cerdas Budidaya Jamur Konsumsi Dengan Automatic Humidity System. Pekan Ilmiah Mahasiswa Nasional Program Kreativitas Mahasiswa: Karsa Cipta. 4(2) 1–5. https://www.neliti.com/id/publications/170960/auto-hi-is-solusi-cerdas-budidaya-jamur-konsumsi-dengan-automatic-humidity-syste

Hidayati, T. S., Fadhaliva, M., Aufa, M. R., & Ardianti, S. D. (2021). Potensi Kearifan Lokal Kudus Dalam Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi Sumba (JES), 5(1), 40–47. https://doi.org/10.53395/jes.v5i1.369

Kantina, S., Suryanti, S., & Suprapto, N. (2022). Mengkaji Pembuatan Garam Gunung Krayan dalam Etnosains Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6763–6773. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3360

Khoiri, A., & Sunarno, W. (2018). Pendekatan Etnosains Dalam Tinjauan Fisafat. SpektrA : Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 4(2), 145. https://doi.org/10.32699/spektra.v4i2.55

Mardianti, I., Kasmantoni, K., & Walid, A. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis Etnosains Materi Pencemaran Lingkungan Untuk Melatih Literasi Sains Siswa Kelas VII di SMP. Bio-Edu: Jurnal Pendidikan Biologi, 5(2), 98–107. https://doi.org/10.32938/jbe.v5i2.545

Mardin, H., Mamu, H. D., Usman, N. F., Mustaqimah, N., & Pagalla, D. B. (2022). Pengenalan Zat Aditif dan Adiktif yang Berbahaya Bagi Kesehatan di Lingkungan MTs. Negeri 2 Kabupaten Gorontalo. Lamahu: Jurnal Pengabdian Masyarakat Terintegrasi, 1(2), 58–66. https://doi.org/10.34312/ljpmt.v1i2.15466

Maulida, Afitri Nur & Supatrono. (2016). Uji Efektivitas Krim Ekstrak Temu Giring (Curcuma Heyneana Val) Sebagai Tabir Surya. Indonesian Journal of Chemical Science. 5(2). 99-102. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ijcs

Muchson, M., Pratiwi, Y. N., Sulistina, O., & Sigit, D. (2016). Persepsi Mahasiswa Baru Jurusan Kimia Fmipa UM Angkatan 2016 Tentang Fenomena Perubahan Materi. Jurnal Pembelajaran Kimia (J-Pek) 1(2), 76–83.

Mukti, H., Rahmawati, B. F., Universitas Hamzanwadi, Marzuki, M. M., & Universitas Hamzanwadi. (2022). Kajian Etnosains Dalam Ritual Belaq Tangkel Pada Masyarakat Suku Sasak Sebagai Sumber Belajar IPA. Educatio, 17(1), 41–53. https://doi.org/10.29408/edc.v17i1.5520

Mulyani, & Julianto. (2018). Pembelajaran Sains Berbasis Budaya Lokal Sebagai Bentuk Integratif Pendidikan Karakter. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar. 2(1), 35–42.

Pamungkas, A., Subali, B., & Linuwih, S. (2017). Implementasi Model Pembelajaran IPA Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 118. https://doi.org/10.21831/jipi.v3i2.14562

Pandiangan, L. R., Romy, & Nazaruddin. (2018). Perancangan Wadah Perebusan Bakso Ikan Dengan Daya 1000 W. Jom FTEKNIK 5(2), 1–5.

Prana, M. J. S. S. (2015). Sifat Fisik dan Kimia Air dalam Berbagai Industri. Researchgate. 3(2), 1 5. https://www.researchgate.net/publication/284485031_Physical_Chemical_Properties_of_Water_in_Various_Industry_Food_Pharmaceutical_Soap

Rachmawati, W. (2020). Pengembangan Klorofil Dari Daun Singkong Sebagai Pewarna Makanan Alami. Pharmacoscript, 2(2), 87 97https://doi.org/10.36423/pharmacoscript.v2i2.252

Rahayu, W. E. (2015). Pengembangan Modul Ipa Terpadu Berbasis Etnosains Tema Energi Dalam Kehidupan Untuk Menanamkan Jiwa Konservasi Siswa. Unnes Science Education Journal. 4(2), 920–926. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/usej

Riastuti, R. D., Nopiyanti, N., & Febrianti, Y. (2020). Keragaman Morfologi Modifikasi Batang (Caulis) Di Kecamatan Lubuklinggau Timur I, Lubuklinggau. Jurnal Biosilampari : Jurnal Biologi, 2(2), 67 73.https://doi.org/10.31540/biosilampari.v2i2.913

Sarini, P., & Selamet, K. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Etnosains Bali bagi Calon Guru IPA. Jurnal Matematika, 13(1), 27 39.https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPM/article/view/17146

Setyowati, D. (2018). Implementasi LKS Berkonten Literasi Sains Kearifan Lokal Untuk Mengembangkan Ketrampilan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Sains. 2(2). 28-33. http://journal2.um.ac.id/index.php/jpsi/article/view/7660

Subagya, A. W., Tamrin, T., Sugianti, C., & Suhandy, D. (2018). Mempelajari Karakteristik Pengeringan Kerupuk Sayur. Jurnal Ilmiah Rekayasa Pertanian dan Biosistem, 6(2), 172–180. https://doi.org/10.29303/jrpb.v6i2.79

Sulastina, N. A. (2020). Analisis Jamur Kontaminan Pada Roti Tawar Yang Dijual Di Pasar Tradisional. Jurnal ’Aisyiyah Medika, 5(1). https://doi.org/10.36729/jam.v5i1.318

Syar, N. I., & Meriza, N. (2020). Pengembangan Buku Siswa Bertema Cuaca Menggunakan Metode Four Steps Teaching Material Development. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(2), 190. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v8n2.p190--212

Wahyono, W., & Rochani, I. (2019). Pembuatan Alat Uji Perpindahan Panas Secara Radiasi. Eksergi, 15(2), 50. https://doi.org/10.32497/eksergi.v15i2.1506

Wahyuni, R., & Yunalti, S. (2017). Formulasi Dan Evaluasi Stabilitas Fisik Suspensi Ibuprofen Menggunakan Kombinasi Polimer Serbuk Gom Arab Dan Natrium Karboksimetilselulosa. Jurnal Farmasi Higea. 9(1), 1–12. https://www.jurnalfarmasihigea.org/index.php/higea/article/view/158

Wandini, R. R., Wardhani, S. N., Lubis, S. K., Dewi, A., & Risqi, W. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar dengan Memahami Berbagai Sifat Perubahan Fisika dan Kimia dengan Metode Eksperiman/Percobaan. 4(3), 1986–1989.

Wibowo, A. M. (2013). Peningkatan Pemahaman Konsep Perubahan Materi Melalui Perbaikan Bahan Ajar. MADRASAH, 6(2), 14. https://doi.org/10.18860/jt.v6i2.3296




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um033v7i2p51-56

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Pembelajaran Sains

Study Program of Sciences Education
Faculty of Mathematics and Natural Sciences
Universitas Negeri Malang
Lisensi Creative Commons
Creation is distributed below Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

View My Stats