IMPROVEMENT OF STUDENTS' CRITICAL THINKING SKILLS AS AN IMPACT OF THE APPLICATION OF THINK TALK WRITE ON EARTH AND SOLAR SYSTEM

Fitrotin Nufus, Try Hartiningsih, Mochammad Ahied, Eva Ari Wahyuni, Dwi Bagus Rendy Astid Putera

Abstract


This research aimed to determine whether the Think Talk Write model increased students' critical thinking skills regarding the earth and solar system. A quasi-experimental research design was used, specifically Nonequivalent Control Group Design. The study was conducted at Al-Kholiliyah Bangkalan Middle School during the 2023/2024 academic year, involving all class VII students. The VII-A cohort served as the experimental class, where the Think Talk Write model was implemented, while the VII-B cohort served as the control class, where direct instructional method was used. Purposive sampling was employed to select the sample groups. The N-Gain Score test was utilised to analyze the improvement in critical thinking skills. The results show a significant increase in critical thinking skills among students in the experimental class, with 100% achieving an improvement categorized as medium. In contrast, the control class showed only 7.14% improvement in medium category, with 85.71% of students falling into the low improvement category.

Keywords


Earth and Solar System; Critical Thinking Skills; Think Talk Write

Full Text:

PDF

References


Agus, P., Paida, A., & Rahmatiah. (2023). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Berita Persuasif Dengan Menggunakan Model Think Talk Write (TTW) Siswa Kelas VII Di SMP Unismuh Makassar. Aufklarung: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pembelajarannya, 1(7), 47–60.

Az Zahra, F., & Hakim, D. L. (2022). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMA Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Pasca Pembelajaran Jarak Jauh. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 7(2), 425-438.

Darmayanti, N., Manurung, K. S. B., Hasibuan, H., Ousoita, S., Ginting, M. F. S., & Harahap, M. A. (2020). Pelaksanaan Teori Belajar Bermakna David Ausubel Dalam Pembelajaran Pendidikan Matematika. Belajar; Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 3388-3395.

Darmayoga, N. W. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Experiental Learning Berbantuan Media Audiovisual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 1-10.

Efendi, N., & Putri, L. (2022). Studi Literature Kesulitan Siswa pada Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 13084–13089.

Ennis, R. H. (2011). The Nature Of Critical Thinking : An Outline Of Critical Thinking Dispositions. Sixth International Conference On Thinking At Mit, 1–8.

Fauzi, R., Anugrahana, A., & Yan Ariyanti, P. B. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA tentang Pemahaman Sifat-Sifat Cahaya pada Kelas IV SD Negeri Plaosan 1. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2569–2574.

Fitra, D. K. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Perspektif Progresivisme pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(3), 250–258.

Herlena, Nurlaili, & Walid, A. (2021). Pengaruh Model Think Talk Write Dipadukan dengan Picture Card Dalam Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata. ISEJ: Indonesian Science Education Journal, 2(2), 99–105.

Ichtiari, B. M., Verawati, N. N. S. P., ‘Ardhuha, J., & Susilawati. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Cooperative Tipe Think Talk Write Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Penguasaan Konsep Fisika Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2b), 565–573.

Ilmi, A. M., Sahabuddin, E. S., & Atjo, S. E. P. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa. NSJ : Nubin Smart Journal, 3(2), 1–10.

Ilmi, Z. (2021). Peningkatan Hasil Belajar IPS melalui Model Think Talk Write ( TTW ) pada Kelas VIII SMPN 33 Satap Hulu Sungai Tengah. Jurnal Penelitian Tindakan Dan Pendidikan, 7(1), 51–58.

Kurnia, L. D., Haryati, S., & Linda, R. (2022). Pengembangan Instrumen Evaluasi Higher Order Thinking Skills Menggunakan Quizizz Pada Materi Termokimia Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 10(1), 176–190.

Latifah, N., Ashari, & Kurniawan, E. S. (2020). Pengembangan e-Modul Fisika Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jips: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 01(01), 1–7.

Marzuki. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Think Talk Write (TTW) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pencemaran Lingkungan Di Kelas X SMA Negeri 1 Sekadau. Nusra: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 4(4), 851–863.

Miftahurrahman, M., Dewi, N. K., & Ilhamdi, M. L. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Think Talk Write (TTW) Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III SDN 1 Telagawaru Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Pendas: Primary Education Journal, 1(2), 113–123.

Mirnawati, Sulfasyah, & Rahmawati. (2022). Validitas Buku Saku Digital Muatan Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas Lima Sekolah Dasar Berbantuan Aplikasi Android. Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 6(2), 253.

Muhibin, M., & Hidayatullah, M. A. (2020). Implemntasi Teori Belajar Konstruktivisme Vygotsky Pada Mata Pelajaran Pai Di Sma Sains Qur`An Yogyakata. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 113–129.

Mutemainna N, A. Rahma Ramadhanti Fitriani, D., Afifah, H., & Sukmawati. (2023). Konsep Tata Surya Terhadap Pembuktian Mukjizat Al-Qur’an. Jurnal Religion: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 1(2), 394–406.

Mulyanti. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menerapkan Metode Diskusi dan Metode Presentasi pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Materi Perilaku Jujur Kelas IX-4 Semester 1 SMPN 4 Bolo Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 3(1), 110–123.

Nasrulloh, M. F., & Umardiyah, F. (2020). Efektivitas Strategi Pembelajaran Think-Talk-Write (TTW) Ditinjau dari Kemampuan Berpikir Kritis dan Komunikasi Matematis. Jurnal Mercumatika : Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 69–76.

Prasetryawati, V. (2021). Metode Cooperative Learning Dalam Meningkatkan Kualitas Hasil Belajar Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Epistema, 2(1), 83–88.

Pratama, R., Alamsyah, M., & Noer, S. (2022). Analisis Kebutuhan Guru Terhadap Pengembangan Modul dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. EduBiologia: Biological Science and Education Journal, 2(1), 7-13.

Putra, W. P., & Negara, I. G. A. O. (2021). Pengembangan Multimedia Sistem Tata Surya pada Muatan IPA. Mimbar Ilmu, 26(1), 108-117.

Rahmah, S. (2022). Teori Kognitivisme serta Aplikasi dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Madrasah, 2(3), 77–95.

Rahmawati, F. A., & Purwaningrum, J. P. (2022). Penerapan Teori Vygotsky dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 4(1), 1–4.

Rahmi, H., Derta, S., Zakir, S., & Efriyanti, L. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Digital Mata Pelajaran Informatika Kelas VII SMP N 7 Bukittinggi. Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika, 7(1), 707–711.

Rismayanti, T. A., Anriani, N., & Sukirwan, S. (2022). Pengembangan E-Modul Berbantu Kodular pada Smartphone untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 859–873.

Shoimin, A. (2020). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Ar.Ruzz Media.

Sudana, I. B. K. M., Suyasa, P. W. A., & Agustini, K. (2021). Efektifitas Media Pembelajaran Berkonsep Gamifikasi Pengenalan Tata Surya Mata Pelajaran IPA Terpadu Kelas VII Di SMP Negeri 2 Kubutambahan. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 18(1), 43–54.

Uzani, H. D., Al Idrus, S. W., & Anwar, Y. A. S. (2023). Pengembangan Modul Praktikum Virtual Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis Pada Materi Asam Basa. Chemistry Education Practice, 6(1), 101–107.

Wattimena, S. F., Mataheru, W., & Palinussa, A. L. (2022). Perbedaan Hasil Belajar Siswa SMP Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write dan Tipe Snowball Throwing. Amalgamasi: Journal of Mathematics and Applications, 1(1), 8–17.

Winangun, H., Damanhuri, & Lestari, R. Y. (2022). Pemanfaatan e-Learning dalam Menanamkan Kemampuan Berpikir Kritis Kewarganegaraan (Intelectual Civic Skills) Peserta Didik Melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 38–48.

Wirayasa, I. D. G. P., Darmayasa, I. P., & Satyawan, I. M. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Hasil Belajar Ranah Kognitif Model 4D Pada Materi Sepak Bola Berdasarkan Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan Undiksha, 8(3), 81–88.

Zakhia, G. S., Tahir, M., & Khair, B. N. (2022). Identifikasi Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Di Sdn 30 Mataram Tahun Ajaran 2020/2021. Pendas: Primary Education Journal, 3(1), 39–48.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um033v8i2p69-77

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Pembelajaran Sains

Study Program of Sciences Education
Faculty of Mathematics and Natural Sciences
Universitas Negeri Malang
Lisensi Creative Commons
Creation is distributed below Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

View My Stats