Evaluation Analysis Study of the Integration of Islamic Values in Sociology Learning in Fostering Islamic Character

Tatang Hidayat, Ahmad Syamsu Rizal, Aam Abdussalam, Aceng Kosasih, Istianah Istianah

Abstract


The discovery of a dichotomy between general science and religious science both in terms of theory and practice in the implementation of learning at the elementary / junior high school / high school / equivalent and university levels in Indonesia causes various problems. The purpose of this study is to find a hypothetical model of evaluating the integration of Islamic values in sociology learning in fostering Islamic character at SMA PGII 2 Bandung. This research uses a qualitative approach and descriptive method of case study types. The researcher acts as the main instrument. Data retrieval techniques with interviews, observations, and documentation studies. Data analysis techniques with data reduction, data coding, data display, interpretation of findings and drawing conclusions. Test the credibility of the data by extending the research time, increasing perseverance, triangulating data, using reference materials and focus group discussions. Based on the results of the study, the evaluation of the integration of Islamic values in sociology learning at SMA PGII 2 Bandung has not occurred comprehensively. The evaluation in sociology learning has been systematically planned. Aspects evaluated as well as planning in learning tools include aspects of attitudes, knowledge, and skills. The attitude evaluation instrument in sociology learning is almost the same as schools in general, namely using an attitude evaluation instrument based on the 2013 curriculum. However, in its implementation, the emphasis on evaluation is still dominant in the aspect of knowledge. The development of social attitudes and skills of students after participating in sociology learning integrated with Islamic values has not been felt thoroughly, because the attitudes assessed have not been integrated with ilāhiah values. On the other hand, the written evaluation of the integration of Islamic values in sociology learning at the level of material substance has not been integrated, because the teacher only evaluates the material as it is in the package book.

Studi Analisis Evaluasi Integrasi Nilai-Nilai Islam pada Pembelajaran Sosiologi dalam Membina Karakter Islami

Masih ditemukannya dikotomi antara ilmu umum dan ilmu agama baik dari segi teori dan praktek dalam pelaksanaan pembelajaran di jenjang SD/SMP/SMA/sederajat dan perguruan tinggi di Indonesia menyebabkan berbagai problematika. Tujuan penelitian ini untuk menemukan model hipotetik evaluasi integrasi nilai-nilai Islam pada pembelajaran sosiologi dalam membina karakter Islami di SMA PGII 2 Bandung. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan metode deskriptif jenis studi kasus. Peneliti bertindak sebagai instrument utama. Teknik pengambilan data dengan wawancara, observasi, dan studi dokumentasi. Teknik analisis data dengan reduksi data, koding data, display data, interpretasi temuan dan penarikan kesimpulan. Uji kredibilitas data dengan memperpanjang waktu penelitian, meningkatkan ketekunan, triangulasi data, menggunakan bahan referensi dan focus group discussion. Berdasarkan hasil penelitian, evaluasi integrasi nilai-nilai Islam pada pembelajaran sosiologi di SMA PGII 2 Bandung belum terjadi secara komprehensif. Adapun evaluasi dalam pembelajaran sosiologi sudah direncanakan secara sistematis. Aspek yang dievaluasi sebagaimana perencanaan yang ada dalam perangkat pembelajaran mencakup aspek sikap, pengetahuan, dan keterampilan. Instrumen evaluasi sikap pada pembelajaran sosiologi hampir sama dengan sekolah pada umumnya, yakni menggunakan instrumen evaluasi sikap berdasarkan kurikulum 2013. Namun dalam pelaksanaannya, penekanan evaluasi masih dominan aspek pengetahuan. Perkembangan sikap sosial dan keterampilan peserta didik setelah mengikuti pembelajaran sosiologi yang diintegrasikan dengan nilai-nilai Islam belum terasa secara menyeluruh, karena sikap yang dinilai belum terintegrasi dengan nilai-nilai ilāhiah. Di sisi lain, evaluasi tertulis integrasi nilai-nilai Islam pada pembelajaran sosiologi dalam tataran substansi materi belum terintegrasi, karena guru hanya mengevaluasi materi sebagaimana yang ada dalam buku paket.

Keywords


Evaluation; Integration; Islamic Character; Values; Sociology Learning

Full Text:

PDF

References


Abdussalam, A. (2014). Teori Sosiologi Islam (Kajian Sosiologis terhadap Konsep-konsep Sosiologi dalam Alquran Al-Karim). Jurnal Pendidikan Agama Islam - Ta’lim, 12(1), 25–40.

Abdussalam, A., Hidayat, T., & Istianah. (2022). Paradigma Pembelajaran Iqra Dalam Membangun Karakter Bangsa. Civilization Research: Journal Of Islamic Studies, 1(2), 140–152. https://doi.org/10.61630/crjis.v1i2.17

Amir, S. (2013). Pancasila As Integration Philosophy of Education And National Character. International Journal Of Scientific & Technology Research, 2(1), 54–57.

Ammar, J. F. (2019). Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Pembelajaran Sosiologi di SMA PGII 2 Bandung.

Amri, N., Rasyidin, A., & Imran, A. (2017). Integrasi Nilai - Nilai Keislaman Dalam Pembelajaran Biologi di SMA Islam Al Ulum Terpadu Medan. Jurnal Edu Riligia, 1(4), 487–501.

Anwar, S., Hidayat, T., & Sofwandi, M. (2023). Manajemen Kesiswaan Jaringan Sekolah Islam Terpadu Di SMP IT Insan Mandiri Kota Sukabumi Dalam Membina Kepribadian Islami. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Al-Idaroh, 8(1), 44–52.

Anwar, S., Hidayat, T., & Sofwandi, M. (2024a). Manajemen Kurikulum Mutu Pendidikan Jaringan Sekolah Islam Terpadu di SMP IT Insan Mandiri Kota Sukabumi. Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 10(2), 823–840. https://doi.org/10.32699/paramurobi.v7i1.7133

Anwar, S., Hidayat, T., & Sofwandi, M. (2024b). Pemecahan Masalah Manajemen Mutu Pendidikan Jaringan Sekolah Islam Terpadu Bidang Kurikulum Dan Kesiswaan Di SMP IT Insan Mandiri Kota Sukabumi. Jurnal Paramurobi, 7(1), 44–62.

Arif, M. Z. (2019). Integration of Islamic Values in Learning. Istawa : Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 132–143. https://doi.org/10.24269/ijpi.v4i2.2067

Arifin, Z. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Direktorat Jenederal Pendidikan Islam Kementrian Agama.

Ashaari, M. F., Ismail, Z., Puteh, A., Samsudin, M. A., Ismail, M., Kawangit, R., Zainal, H., Nasir, B. M., & Ramzi, M. I. (2012). An Assessment of Teaching and Learning Methodology in Islamic Studies. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 59, 618–626. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.322

Aziz, H., Nursobah, A., Mahmud, M., & Mansyur, A. S. (2019). The Internalization of Islamic Values in Social Sciences Learning. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 253, 275–279.

Bungin dkk, B. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif. Raja Grafindo Persada.

Creswell, J. (2015). Riset Pendidikan : Perencanaa, Pelaksanaan, dan Evaluasi Riset Kualitatif & Kuantitatif. Pustaka Pelajar.

Darda, A. (2015). Integrasi Ilmu dan Agama: Perkembangan Konseptual di Indonesia. Jurnal At-Ta’dib, 10(1), 35–46.

Das, S. W. H., Halik, A., & Amaluddin. (2016). Paradigm of Islamic Education in the Future: The Integration of Islamic Boarding School and Favorite School. Information Management and Business Review, 8(4), 24–32.

Dhaiman, A. N., & Hidayat, T. (2023). Manajemen Kurikulum Pendidikan Masa Kekhalifahan Abbasiyah. Mauriduna: Journal of Islamic Studies, 4(1), 1–17. https://doi.org/10.37274/mauriduna.v4i1.683

Hadi, H., Hafidhuddin, D., Husaini, A., & Mujahidin, E. (2016). Kebijakan Pendidikan Nasional Terhadap Pendidikan Islam dan Pendidikan Sekuler. Miqot, XL(2), 390–409.

Hidayat, M. C., Arifin, S., Asrori, & Rusman. (2020). Integration Science Technology with Islamic Values : Empowering Education Model. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 436, 966–970.

Hidayat, T., & Asyafah, A. (2019). Konsep Dasar Evaluasi dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Al-Tadzkiyyah : Jurnal Pendidikan Islam, 10(I), 159–181.

Hidayat, T., Rizal, A. S., & Fahrudin. (2018). Pendidikan Dalam Perspektif Islam dan Peranannya Dalam Membina Kepribadian Islami. Jurnal Mudarrisuna : Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 8(22), 218–244. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/jm.v8i2.3397 0 Ta

Hidayat, T., & Suryana, T. (2018). Menggagas Pendidikan Islami : Meluruskan Paradigma Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 3(1), 75–91. http://ojs.pps-ibrahimy.ac.id/index.php/jpii/article/view/133/93

Hidayat, T., Syahidin, & Rizal, A. S. (2019). Prinsip Dasar Falsafah Akhlak Omar Mohammad Al - Toumy Al - Syaibany dan Implikasinya dalam Pendidikan di Indonesia. Jurnal Kajian Peradaban Islam, 2(1), 10–17. http://www.jkpis.com/index.php/jkpis/article/view/13/10

Hidayat, T., & Asyafah, A. (2018). Paradigma Islam Dalam Metodologi Penelitian Dan Implikasinya Terhadap Penelitian Pendidikan Agama Islam. Tadrib, 4(2), 225–245.

Hidayat, T., Rizal, A. S., Abdussalam, A., & Fawwaz, A. G. (2020). Designing Islamic Values Integration Into Sociology Learning. Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 37–52. https://doi.org/10.15575/jpi.v6i1.8119

Hidayat, T., Rizal, A. S., Abdussalam, A., & Istianah. (2023). Techniques and Steps of Islamic Education Learning Development : Integration of Islamic Values in Learning. Halaqa: Islamic Education, 7(2), 83–91. https://doi.org/10.21070/halaqa.v7i2.1630

Indonesia, P. R. (2013). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Undang-Undang Republik Indonesia, 1. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Jamaluddin. (2013). Sekulerisme; Ajaran dan Pengaruhnya Dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Mudarrisuna, 3(2), 309–327.

Jaelani, J., & Hidayat, T. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Dalam Al- Qur’an (Studi Analisis Surat Al-Muddaṡṡir Ayat 1-7 ). ZAD Al-Mufassirin, 4(2), 223–239.

Kholis, N. (2014). Paradigma Pendidikan Islam Dalam Undang-Undang SISDIKNAS 2003. Jurnal Kependidikan, II(1), 71–85.

Mahmudi, I. (2011). CIPP: Suatu Model Evaluasi Program Pendidikan. Jurnal At-Ta’dib, 6(1), 112–124.

Majid, Abdul. (2012). Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Remaja Rosdakarya.

Mursalin, H., Azkiyannada, & Hidayat, T. (2023). Pengembangan Konsep Pendidikan Islam Pada Surat Luqman Ayat 12-19 Berdasarkan Tafsir Al-Azhar Karya Hamka. Jurnal Paramurobi, 6(2), 113–126.

Mursalin, H., Mujahidin, E., & Hidayat, T. (2023). Analisis Konsep Tazkiyatun Nafs Ahmad Anas Karzon Untuk Peserta Didik. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 14(1), 133–150. https://doi.org/10.30868/im.v4i02.3967

Mursalin, H., Mujahidin, E., Hidayat, T., & Wibowo, S. (2022). Aspek Tazkiyatun Nafs Dalam Kurikulum Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Geneologi : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 09(02), 147–164.

Nasrudin, D., Suhada, I., Rochman, C., Helsy, I., & Hermawan, A. H. (2018). Polyculture Strategy : Integration of Islamic Values , National Character , and Local Wisdom in Science Learning. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 261, 236–239.

Nor, M. R. M., & Ibrahim, M. K. (2020). Conflicts Of Religious Education In A Secular State : A Study On Turkey’s Imam-Hatip School. Qudus International Journal of Islamic Studies, 8(1), 107–130.

Perguna, L., Idris, I. & Widianto, A. (2021). From Paper to Screen: Encouraging Theory of Sociology through Sosiopedia by Heutagogy Approach. International Association of Online Engineering. https://www.learntechlib.org/p/218690/.

Purwanto, N. (2012). Prinsip - Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Remaja Rosdakarya.

Rahma, F.N., Hidayat, T., & Alim, A. (2022). Studi Kritis Teori Belajar Behavioristik Dalam Perspektif Pendidikan Islam. In Taklim:Jurnal Pendidikan Agama Islam (Vol. 20, Issue 2).

Rahma, F. N., Hidayat, T., Kusumah, M. W., Ibdalsyah, & Istianah. (2024). Konsep Kurikulum Pendidikan Agama Islam Berbasis Fiqh Minoritas (Studi Kasus Madrasah Tsanawiyah Al-Imam Cikembar Kabupaten Sukabumi). Kuttab: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 8(1), 72–87.

Rufai, S. A. (2016). The Challenge of Curriculum Integration for Islamic Universities : Setting the Principles of Curriculum Integration. Journal of Educational Studies, 4(1), 46–77.

Saekan, M. (2017). Islamic Education Unifying Nation. QIJIS : Qudus International Journal of Islamic Studies, 5(2), 101–116.

Soleh, A. K. (2002). Mencermati Gagasan lslamisasi llmu Faruqi. El-Harakah, 4(2), 5.

Suciati, W. P. (2019). Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Kurikulum di SMA PGIi 2 Bandung.

Sudan, S. A. (2017). The Nature of Islamic Education. American International Journal of Contemporary Issues, 7(3), 22–27.

Sufyana, I. (2019). Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Pembinaan Siswa di SMA PGII 2 Bandung.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.

Suhendi, A. (2010). 62, 7 persen remaja SMP tidak perawan_kompas. Kompas.Com (13/6/2010).https://megapolitan.kompas.com/read/2010/06/13/08364170/62.7.Persen.Remaja.SMP.Tidak.Perawan-5

Tan, C. (2014). Educative Tradition and Islamic Schools in Indonesia. Journal of Arabic and Islamic Studies, 14, 47–62.

Taufik Rakhmat, A., & Hidayat, T. (2022). Landasan Pedagogik Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Taklim:Jurnal Pendidikan Agama Islam, 20(1), 13–31.

Trisnawaty, Herawati, & Hidayat, T. (2022). The Role of Teachers in Realizing the Goals of Islamic Education. Islamic Research : The International Journal of Islamic Civilization Studies, 5(2), 157–163. https://doi.org/10.47076/jkpis.v5i2.117

Uno, H. B., & Koni, S. (2012). Assessment Pembelajaran. Bumi Aksara.

Widoyoko, E. P. (2012). Evaluasi Program Pembelajaran Panduan Praktis Bagi Pendidik dan Calon Pendidik. Pustaka Pelajar.

Wulandari, F., Hidayat, T., & Muqowim. (2021). Konsep Pendidikan Holistik Dalam Membina Karakter Islami. Murobbi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 157–180.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um021v9i1p20-35

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Sosiologi Pendidikan Humanis

Editorial Office:
Sociology Program, Faculty of Social Science, Universitas Negeri Malang
Semarang St. No. 5 Building I3-101 65145.
Phone. (0341) 551312. line. 375, 376 (20)
Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/jsph/index
email: jsphum@yahoo.co.id

ISSN 2502-7875 (printed)
ISSN 2527-5879 (online)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.