Relationship of Field Studies and Social Environment on Students' Interest in Teaching Profession (Study in Bachelor Study Program of Information Engineering Education at Universitas Negeri Malang)

Abdi Kholis Saputra, Wahyu Sakti Gunawan Irianto, Dwi Prihanto

Abstract


The purpose of this study was to reveal the significance of the relationship between: (1) Field Study (X1), Social Environment (X2) and Interest in Becoming a Teacher (Y); (2) XI and X2 with Y partially; and (3) X1 and X2 with Y simultaneously. This type of research was ex-post facto research with descriptive analysis, partial correlation analysis and multiple regression analysis. The population and sample in this study were 105 PTI undergraduate students who had implemented Field Study. The results showed that there was a significant positive relationship: X1 with Y (rx1y equal 0.265); X2 with Y (rx2y equal 0.398); and between X1 and X2 with Y (Rx1x2y equal 0.281).

Full Text:

PDF

References


S. A. Abbas, “HAKEKAT PENDIDIKAN MENURUT PAKAR PENDIDIKAN (Studi tentang Persamaan dan Perbedaan Makna),” J. Pendidik. dan Stud. Islam Ash - Shahabah, vol. 2, no. 1, pp. 1–10, 2016.

M. Wildan, S. Susilaningsih, and E. Ivada, “Faktor-Faktor yang Memengaruhi Minat Mahasiswa menjadi Guru pada Prodi Pendidikan Akuntansi FKIP UNS,” J. Tata Arta UNS, vol. 2, no. 1, pp. 12–25, 2016.

A. Buchari, “Peran Guru dalam Pengelolaan Pembelajaran,” J. Ilm. Iqra’, vol. 12, no. 2, pp. 106–124, 2018.

M. Arief and D. H. Septiani, “Pengalaman Praktek Mengajar dan Minat Memilih Profesi Guru pada Mahasiswa LPTK,” in Prosiding Seminar Nasional: Penguatan Hubungan antara Pengembangan Keterampilan, Pendidikan, dan Ketenagakerjaan Generasi Muda, 2016, pp. 122–130.

H. Widyastono, “Minat Terhadap Profesi Guru, Pengetahuan tentang Penilaian Hasil Belajar, dan Kualitas Kurikulum Buatan Guru,” J. Pendidik. dan Kebud., vol. 19, no. 1, pp. 222–235, 2013.

A. H. Galangrendika, M. Marsono, and A. Suyetno, “Pengaruh Kajian Praktik Lapangan (KPL) dan Pembelajaran Microteaching Terhadap Kesiapan Mengajar Mahasiswa Prodi Pendidikan Teknik Mesin Universitas Negeri Malang,” J. Tek. MESIN DAN PEMBELAJARAN, vol. 3, no. 1, pp. 1–8, 2020.

Desmita, Psikologi Perkembangan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2015.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2016.

T. Yuniasari and M. Djazari, “Analisis Pelaksanaan Microteaching Mahasiswa PGSD Pada Mata Kuliah PSAP Sains dan Teknologi,” J. Pendidik. Akunt. Indones., vol. 14, no. 2, pp. 78–91, 2017, doi: 10.31004/basicedu.v4i3.424.

I. Maipita and T. Mutiara, “Pengaruh Minat Menjadi Guru dan Praktik Program Pengalaman Lapangan (PPL) terhadap Kesiapan Menjadi Guru pada Mahasiswa Jurusan Ekonomi Universitas Negeri Medan T.A 2017/2018,” J. Ekon. Pendidik., vol. 8, no. 6, pp. 34–43, 2018.

A. E. Putriku, “Pengaruh Tingkat Pendidikan Orang Tua, Penghasilan Orang Tua, dan Minat Belajar Mahasiswa terhadap Prestasi Mahasiswa Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi Stambuk 2014 Universitas HKBP Nommensen,” NIAGAWAN, vol. 7, no. 1, pp. 50–58, 2018.

N. Hidayah, “Analisis Kesiapan Mahasiswa Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah sebagai Calon Pendidik Profesional,” TERAMPIL J. Pendidik. dan Pembelajaran Dasar, vol. 5, no. 1, pp. 138–155, 2018.

S. A. L. Nurillah, “Program Bimbingan Karir untuk Meningkatkan Kematangan Karir Mahasiswa,” J. Innov. Couns. Theory, Pract. Res., vol. 1, no. 1, pp. 67–85, 2017.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um010v4i12021p11-15

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 Letters in Information Technology Education (LITE)
 2654-5667
 Contact
 Published by Electrical Engineering, Universitas Negeri   Malang, Indonesia
 Jl. Semarang No. 5 Malang, East Java, Indonesia
 Homepage:  http://journal2.um.ac.id/index.php/lite/index
 E-mail: lite.teum@gmail.com

View My Stats