Pelatihan Pengembangan Webquest untuk Perkuliahan Program Studi Teknik Informatika
Abstract
Abstract: This training provides new insight to faculty specialy in college at program of study of informatics technique in developing web based learning. During this web-based learning that is implemented in the form of providing teaching materials or learning On-Line by the teachers concerned without any activities that cause learning events. This is mostly complained by teachers who have tried to provide these materials because not many students who access them. For that team of community service department of education technology State University of Malang offers a solution in order to increase the insight of faculty in developing web-based learning. WebQuest is a guided inquiry oriented web based learning with information presented on the Internet.
Keywords: web-based learning, guided inquiry, WebQuest
Abstrak: Pelatihan ini memberikan wawasan baru kepada tenaga pengajar khususnya di perguruan tinggi pada program studi teknik informatika dalam mengembangkan pembelajaran berbasis web. Selama ini pembelajaran berbasis web yang dilaksanakan yaitu berupa penyediaan bahan ajar atau belajar secara On-Line oleh tenaga pengajar yang bersangkutan tanpa ada aktifitas yang menimbulkan peristiwa belajar. Hal ini banyak dikeluhkan oleh tenaga pengajar yang telah berupaya menyediakan bahan-bahan tersebut karena tidak banyak mahasiswa yang mengaksesnya. Untuk itu tim pengabdian masyarakat jurusan teknologi pendidikan Universitas Negeri Malang menawarkan solusi dalam rangka menambah wawasan tenaga pengajar dalam mengembangkan pembelajaran berbasis web. WebQuest adalah pembelajaran berbasis web yang berorientasikan inquiry terpandu dengan informasi yang dihadirkan berada di Internet.
Kata kunci: pembelajaran berbasis web, inquiry terpandu, WebQuest
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abbit, J., & Ophus, J. 2008. What we know about the Impacts of Web-Quests: A review of research. AACE Journal, 16(4),441-456.
Anonymous. (2016). Fasilitas di STT STIKMA Internasional Malang. Diakses tanggal 25 Maret 2016. http://www.stikma.ac.id/fasilitas-di-stt-stikma-internasional-malang
Anonymous. (2016). Sejarah STT STIKMA Internasional Malang. Diakses tanggal 25 Maret 2016. http://www.stikma.ac.id/sejarah-stt-stikma-internasional-malang.
Anonymous. (2016). Visi dan Misi STT STIKMA Internasional Malang. Diakses tanggal 25 Maret 2016. http://www.stikma.ac.id/visi-dan-misi-stt-stikma-internasional-malang.
Davidson, G. S, & Rasmussen. K,. 2006. Web-Based Learning design, implementation dan evaluation. Pearson Education Ltd. New Jersey
Dodge, B,.1995. Some thoughts about Webquests. from Bernie Dodge’s. Permanent Record Web site, San Diego State University. diunduh dari http://edweb.sdsu.edu/people/bdodge/Professional.html. pada tanggal 23 September 2014.
Jonassen, D. H. (2000). Computers as mindtools for schools: Engaging critical thinking. Prentice Hall.
Tim Pengembang Ilmu Pendidikan. (2007). Ilmu dan Aplikasi Pendidikan. Imtima. Bandung.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um050v1i2p188-192
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat