Bimbingan Teknis Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Publikasi Ilmiah Berbasis Karakter untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Sekolah Dasar

Mohammad Zainuddin, Sutansi Sutansi, Puri Selfi Cholifah, Mohamad Fatih, Achmad Ryan Fauzi

Abstract


This Community Service Program is aimed at elementary school teachers in Blitar, scientific works in the form of PTK and scientific publications as a condition for improving the Kingdom, especially SDI Garum (Mitra 1) and MI Hidayatullah (Mitra 2), where both experienced failures in applying for a teacher profession. The guidance implementation is divided into two sessions. Partnership stages carried out for Partner I are: (1) conducting training related to the urgency, components, and tips for preparing CAR, (2) providing assignments and assistance for the preparation of CAR, and (3) assistance in conducting seminars on the results of PTK. conducted for Partner II, namely: (1) conducting training related to urgency and tips in conducting scientific publications, (2) assistance in the preparation of scientific articles, and (3) assistance in publishing in scientific journals. The service has been carried out smoothly for 3 days. The first day of giving material (face to face), the second and third days are assignments. In this assignment, participants have produced the expected product. Thus, a conclusion can be drawn that the implementation of this service has succeeded in improving the ability of teachers to write scientific papers. So that the provisions they have can increase the professional competence of teachers.


Program Pengabdian Masyarakat ini ditujukan kepada guru-guru SD di Blitar karya ilmiah berupa PTK dan publikasi ilmiah sebagai syarat peningkatan Raya khususnyaSDI Garum (Mitra 1) dan MI Hidayatullah (Mitra 2), dimana keduanya mengalami kegagalan dalam mengajukan profesi (jabatan) guru. Pelaksanaan bimbingan terbagi menjadi dua sesi. Tahapan kemitraan yang dilakukan untuk Mitra I yaitu: (1) melakukan pelatihan terkait urgensi, komponen, dan kiat-kiat penyusunan PTK, (2) memberikan penugasan dan pendampingan penyusunan PTK, dan (3) pendampingan dalam melakukan seminar hasil PTK. Sedangkan tahapan kemitraan yang dilakukan untuk Mitra II yaitu: (1) melakukan pelatihan terkait urgensi dan kiat dalam melakukan publikasi ilmiah, (2) pendampingan penyusunan artikel ilmiah, dan (3) pendampingan dalam melakukan publikasi di jurnal ilmiah. Pengabdian telah dilaksankan dengan lancar selama 3 hari.Hari pertama pemberian materi (tatap muka), hari kedua dan ketiga merupakan penugasan. Pada penugasan ini, peserta telah menghasilkan produk  yang diharapkan.Dengan demikian dapta diambil suatu kesimpulan bahwa pelaksanan pengabdian ini telah berhasil meningkatkan kemampuan guru dalam menulis karya ilmiah.Sehingga denagn bekal yang telah dimiliki ini dapat meningkatkan kompetensi professional guru-guru.


Keywords


Blitar raya; elementary school teachers; professional competence; scientific publications; technical guidance; bimbingan teknis; publikasi ilmiah; komptensi professional; guru sd

Full Text:

PDF

References


Kementerian Negara Pendayagunaan Aparatur Negara. (2009). Keputusan Menteri Negara Pemberdayaan Aparatur Negara RI No.16 Tahun 2009 tentang Jabatan Fungsional Guru dan Angka Kreditnya.

Komariyah, A. (2014). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional, Iklim Sekolah, Kinerja Mengajar Guru Terhadap Produktivitas Sekolah. Mimbar, 30 (1): 118-125.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI No. 20 tahun 2016 tentang Standart Kompetensi Lulusan Pendidikan Dasar dan Menengah.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI No. 22 tahun 2016 tentang Standart Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.

Sekertariat Negera Republik Indonesia. (2017). Peraturan Presiden No. 87 tahun 2017 tentang Penguatan Pendidikan Karakter.

Smiles, Tracy, L. & Short, Kathy, G. (2006). Transforming Teacher Voice trough Writingfor Publication. Teacher Education Quarterly, Summer: 133-147. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ795219.pdf.

Sudarti, A. (2016). Peningkatan Kemampuan Profesional Guru Melalui Supervisi Akademik Teknik Individual Conference. Jurnal Riset Pendidikan dan Pembelajaran, 7 (2): 7-21.

Whitney, Anne Elrod. (2012). Lawnmowers, Parties, and Writing Groups: What Teacher-Authors Have to Teach Us about Writing for Publication. English Journal, 101(5) 51–56. Retrieved from http://www.ncte.org/library/NCTEFiles/Resources/Journals/EJ/1015-may2012/EJ1015 Lawnmowers.pdf.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um050v3i2p95-101

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat



View My Stats