Hubungan Motivasi dan Kemandirian Belajar Mahasiswa Calon Guru Sekolah Dasar

Aisa Nikmah Rahmatih, Asri Fauzi, Ida Ermiana

Abstract


This study aims to find out how the relationship between learning motivation and learning independence of prospective elementary school teacher students. Samples used as respondents in this study were 52 PGSD students at Mataram University. Data collection instruments using a questionnaire of motivation and independence of learning questionnaire consisting of 30 items statement. The form of the questionnaire used in this study was a Likert scale questionnaire with 4 alternative choices of answers. The data analysis technique used is the Pearson Product Moment correlation test. Before the correlation test is performed, it must first meet the classical assumption test requirements, namely the normality test and the linearity test. The normality test results obtained sig. (0.927) more than 0.05 then the data is normally distributed, then the linearity test results obtained sig. (0.603) more than 0.05 then there is a linear relationship between the two variables. The results of the Pearson Product Moment correlation test showed the value of sig. (2 tailed) 0,000 less than 0.05 and Rvalue (0.849) more than Rtable (0.279) which means that there is a significant relationship between motivation and student learning independence, and the resulting degree of relationship is the relationship motivation with student learning independence correlates perfectly.

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana hubungan antara motivasi belajar dengan kemandirian belajar mahasiswa calon guru sekolah dasar. Sampel yang dijadikan responden pada penelitian ini sebanyak 52 mahasiswa PGSD Universitas Mataram. Instrumen pengumpulan data menggunakan angket motivasi dan angket kemandirian belajar yang terdiri dari 30 item pernyataan. Bentuk angket yang digunakan dalam penelitian ini adalah angket skala likert dengan 4 pilihan alternatif jawaban. Teknik analisis data yang digunakan adalah uji korelasi Pearson Product Moment. Sebelum dilakukan uji korelasi maka terlebih dahulu memenuhi syarat uji asumsi klasik yaitu uji normalitas dan uji linearitas. Hasil uji normalitas didapatkan sig. (0,927) lebih dari 0,05 maka data berdistribusi normal, kemudian hasil uji linearitas didapatkan sig. (0,603) lebih dari 0,05 maka ada hubungan yang linear antara kedua variabel. Hasil analisis uji korelasi Pearson Product Moment menunjukkan nilai sig.(2 tailed) 0,000 kurang dari 0,05 dan Rhitung (0,849) lebih dari Rtabel (0,279) yang artinya ada hubungan yang signifikan antara motivasi dengan kemandirian belajar mahasiswa, dan derajat hubungan yang dihasilkan yaitu hubungan motivasi dengan kemandirian belajar mahasiswa berkorelasi sempurna.


Keywords


learning motivation, learning independence, college student, motivasi belajar, kemandirian belajar, mahasiswa

Full Text:

PDF

References


Astuti, B. (2019). Profil Kemandirian Belajar Mahasiswa Bimbingan dan Konseling. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 12(1), 63–74. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Bakar, R. (2014). The Effect of Learning Motivation on Students Productive Competencies in Vocational High School, West Sumatra. International Journal of Asian Social Science, 4(6), 722–732.

Damayanti, N., Siregar, M., & Harahap, P. E. (2015). The Relationship Between Learning Motivation And Self-Directed Learning On Students Of Medan Area University. Jurnal Pemikiran & Penelitian Psikologi, 10(2), 18–24.

Fatihah, M. Al. (2016). Hubungan Antara Kemandirian Belajar dengan Prestasi Belajar PAI Siswa Kelas III SDN Panularan Surakarta. At-Tarbawi: Jurnal Kajian Kependidikan Islam, 1(2), 197–208. https://doi.org/10.22515/attarbawi.v1i2.200

Fauzi, A., & Widjajanti, D. B. (2018). Self-regulated learning: The effect on student’s mathematics achievement. Journal of Physics: Conference Series, 1–8. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1097/1/012139

Gusniwilda, A., Syukur, Y., & Nurfahanah, N. (2016). Sikap dan Kebiasaan Belajar Mahasiswa. Konselor, 3(2), 42. https://doi.org/10.24036/02014321871-0-00

Hendrayana, A. S. (2014). Motivasi Belajar, Kemandirian Belajar dan Prestasi Belajar Mahasiswa Beasiswa BIDIKMISI DI UPBJJ UT Bandung. Jurnal Pendidikan Terbuka Dan Jarak Jauh, 15(2), 81–87.

Nefi, D., Siregar, M., & Harahap, P. E. (2015). Hubungan Antara Motivasi Belajar dan Kemandirian Belajar pada Mahasiswa Universitas Sumatera Utara. Jurnal Psikologia, 10(1), 18–24.

Nurfadilah, S., & Hakim, D. L. (2019). Kemandirian Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019, 1214–1223.

Rijal, S., & Bachtiar, S. (2015). Hubungan antara Sikap, Kemandirian Belajar, dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Bioedukatika, 3(2), 15–20. https://doi.org/10.26555/bioedukatika.v3i2.4149

Saeid, N., & Eslaminejad, T. (2017). Relationship between Student’s Self-Directed-Learning Readiness and Academic Self-Efficacy and Achievement Motivation in Students. International Education Studies, 10(1), 225–232. https://doi.org/10.5539/ies.v10n1p225

Tutpai, G., & Suharto, T. N. E. D. (2017). Hubungan Antara Motivasi Belajar dan Dukungan Sosial Orangtua dengan Kemandirian Belajar pada Mahasiswa. Jurnal Keperawatan STIKES Suaka Insan, 2(2), 1–11.

Widoyoko, E. P. (2017). Evaluasi Program Pembelajaran Panduan Praktis Bagi Pendidik Dan Calon Pendidik. Jakarta: Pustaka Pelajar.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um035v28i22020p076

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Asri Fauzi, Aisa Nikmah Rahmatih, Ida Ermiana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Wahana Sekolah Dasar 

ISSN 0854-8293 (print) 

ISSN 2622-5883 (online)

 

Jurnal Wahana Sekolah Dasar is indexed by:

           

View Visitor Stats