ANALISIS KEBUTUHAN BAHAN AJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V SDN KEPANJENLOR 1

Lia Latifah, Mohammad Zainuddin, Surayanah Surayanah

Abstract


The purpose of this study was to find out the teaching materials needed in class V SDN Kepanjenlor 1 on Mathematics content. The research method used is qualitative, so the data is obtained through filling out questionnaires and interviews. The results of the research obtained were that teachers needed teaching materials to accompany the Mathematics content on addition and subtraction of fractions which included practice questions and their solutions related to everyday life. The results of the questionnaire obtained a percentage of 81%, meaning that most students needed Mathematics teaching materials. The teaching materials needed by students are technology-based teaching materials which are equipped with videos, pictures and practice questions.

 

Keywords: mathematics; needs analysis; teaching materials

Full Text:

PDF

References


Amri, M.I.U., Bahtiar, R.S., & Pratiwi, D.E. (2020). Analisis Tingkat Kemampuan Literasi Budaya Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri di Kecamatan Sleman. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 2(2), 14 – 23.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Hernawan, A. H., Permasih, & Dewi, L. (2012). Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Direktorat UPI Bandung, 1489–1497. http://file.upi.edu/direktori/fip/jur._kurikulum_dan_tek._pendidikan/194601291981012-permasih/pengembangan_bahan_ajar.pdf

Feriyanti, N. (2019). Pengembangan E-Modul Matematika untuk Siswa SD. Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 6(1), 1–12. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JTPPm/article/view/7406

Lisnani, L., & Asmaruddin, S.N. (2018). Desain Buku Ajar Matematika Bilingual Materi Bangun Datar Menggunakan Pendekatan PMRI Berkonteks Kebudayaan Lokal. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 345–356. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v7i3.134

Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Nasrullah, N., & Amalia, D.A. (2020). Analisis Bahan Ajar. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(2), 311 – 326. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara

Munggaran, R. (2012). Pemanfaatan Open Source Software Pendidikan oleh Mahasiswa dalam Rangka Implementasi Undang-Undang No. 19 Tahun 2002 Tentang Hak Cipta Universitas Pendidikan Indonesia. In Pemanfaatan Open Source Software Pendidikan oleh Mahasiswa dalam Rangka Implementasi Undang-Undang No. 19 Tahun 2002 Tentang Hak Cipta Universitas Pendidikan Indonesia.

Ningrum, I.E., & Suparman. (2017). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Matematika Berpendekatan Kontekstual. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 698–701. https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/etnomatnesia/article/view/2404

Nurhasanah, A., Syafari, R., & Nurfaidah, A.R. (2022). Kesesuaian Buku Teks Matematika Berdasarkan Kurikulum 2013. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 227–236. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i2.1327

Omeri, N. (2015). Pentingnya Pendidikan Karakter dalam Dunia Pendidikan. Nopan Omeri, 9(Manager Pendidikan), 464–468.

Pardomuan, M.J.N. (2013). Kurikulum 2013 dan Implementasinya dalam Pembelajaran. Journal Universitas Negeri Medan, 6, 17–29. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/gk/article/view/7085/6067

Qomalasari, E.N., Karlimah, & Respati, R. (2021). Analisis Kebutuhan Pengembangan E-Modul Materi Bilangan Pecahan di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1890–1900. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/1027

Rosilia, P., Yuniawatika, Y., & Murdiyah, S. (2020). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Siswa di Kelas III SDN Bendogerit 2 Kota Blitar. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 10(2), 125. https://doi.org/10.25273/pe.v10i2.6306

Rubiyanti, D., & Suparman, S. (2019). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif Siswa SMP. Seminar Nasional Pendidikan …, 532–537. http://seminar.uad.ac.id/index.php/sendikmad/article/view/1030

Sagita, D. (2016). Peran Bahan Ajar LKS untuk Meningkatkan Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 4(2), 37–44.

Septianti, N., & Afiani, R. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar di SDN Cikokol 2. As-Sabiqun, 2(1), 7–17. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v2i1.611

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulistyani, N., & Deviana, T. (2019). Analisis Bahan Ajar Matematika Kelas V SD di Kota Malang. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar, 7(2), 133–141.

Utami, R.W., Endaryono, B.T., & Djuhartono, T. (2018). Kemampuan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(3), 188.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um035v31i22023p115-121

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Lia Latifah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Wahana Sekolah Dasar 

ISSN 0854-8293 (print) 

ISSN 2622-5883 (online)

 

Jurnal Wahana Sekolah Dasar is indexed by:

           

View Visitor Stats