PEMANFAATAN LINGKUNGAN SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN OLEH GURU PENJASORKES SEKOLAH MENENGAH PERTAMA DI DAERAH PESISIR KABUPATEN KEBUMEN

Umar Nurzaman

Abstract


The purpose of this research is to know the types and ways to utilize the environment as a medium of learning by junior high school teachers in the coastal area of Kebumen Regency. This research method using qualitative research approach with data technique using interview technique, observation, and documentation. The subjects of this study consist of 7 junior secondary schools in coastal areas consisting of SMP Negeri 1 Mirit, SMP Negeri 1 Ambal, SMP Negeri 2 Ambal, SMP PGRI 1 Ambal, SMP Negeri 1 Petanahan and SMP Negeri 1 Ayah and SMP Negeri 2 Ayah. The research instrument uses interview guides and photo documentation. The results of environmental research are used as a place of learning in the coastal area Kebumen District, village buildings, beaches, and roads around the school. The environment used as learning media for penjasorkes consists of paper assignment, modification of ball from coconut husk, perforated vessel made from used bucket, paint bucket cover and wood board for supporting learning. The conclusion of this research is the teacher of the coastal area surveyor Kebumen uses various ways to utilize the environment as a place of learning and learning media such as field to learn big ball game and small ball game, while beach and school access road for learning athletics


Full Text:

PDF

References


Adang Suherman. 2000. Dasar-Dasar Penjaskes. Jakarta: Depatemen Pendidikan Nasional Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Bagian Proyek Penataan Guru SLTP dan Setara D- III.

Dini Rosdiani. 2013. Perencanaan Pembelajaran dalam Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Bandung: Alfabeta

Gulo, W. 2000. Metodologi Penelitian. Jakarta: Grasindo.

Herka Maya. J. 2005.“Pemilihan Media Visual dalam Menunjang Pembelajaran Pendidikan Jasmani di Sekolah Dasar.Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia. Vol. 3. No. 1

Mia, Kusumawati. 2015. Penelitian Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan. Bandung: Alfabeta

Nana Sudjana dan Ahmad Rifai. 2015. Media Pembelajaran.Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Rahmat Kriyanto. 2009. Teknik Praktis Riset Komunikasi. Jakarta: Prenada Media

Risda Amini dan Mundandar, A. “Pengaruh Model Pembelajaran Pendidikan Lingkungan Berbasis Outdoor Terhadap Penguasaan Konsep Pendidikan Lingkungan Bagi Calon Guru Sekolah Dasar”. Jurnal Penelitian Pendidikan Vol. 11, No. 1, April 2010: 412-565.

Setiawan Aji. P, Hermawan P.R, dan Harry Promono. 2012. Pengembangan Model Pembelajaran Kids Athletic Melalui Pendekatan Lingkungan Pantai. Journal Active. Vol. 1. No. 4. ISSN 225-6773.

Shoimin Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Tejo Nurseto. 2011. Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan. Vol. 8. Nomor 1

Trisna, R, E. 2013. Stratengi Pembelajaran Pendidikan Jasmani “Implementasi pada Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan”. Bandung: Alfabeta




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um040v2i1p37-45

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia



Article Template Article Template

Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia indexed by:

DOAJ Google ScholarGARUDA    

Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia
Indonesian Physical Education Arena
Prodi Pendidikan Jasmani dan Kesehatan
Jurusan Pendidikan Jasmani dan Kesehatan, Fakultas Ilmu Keolahragaan, Universitas Negeri Malang (UM)

ISSN : 2614-8293 (media online) - SK no. 0005.26148293/JI.3.1/SK.ISSN/2018.01 - 5 Februari 2018

Lisensi Creative Commons

Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License


View My Stats