Meningkatkan Percaya Diri dan Hasil Belajar Siswa melalui Pengembangan Modul Mata Pelajaran Memberikan Pelayanan kepada Pelanggan Berbasis Guided Inquiry

Siti Junaida, Heny Kusdiyanti, Maziatul Churiyah

Abstract


Abstract : This research is aimed at generating module and determine the feasibility of the module, the difference in learning outcomes, as well as differences confidence of students who use the modules with students who do not use the module Providing Services to Customers Based Guided Inquiry. This research method using the 4D model of Thiagarajan, et al. through four stages, namely to define, design, develop, and disseminate. The results showed a very valid and worthy module used in learning. In addition, it was also the average difference in student learning outcomes experimental class and control class, namely 87.96 and 77.94. The results of the analysis of overall confidence also shows that there are differences in the level of confidence of students in the experimental class control class.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan menghasilkan modul dan mengetahui tingkat kelayakan modul, perbedaan hasil belajar, serta perbedaan percaya diri siswa yang menggunakan modul dengan siswa yang tidak menggunakan modul Memberikan Pelayanan kepada Pelanggan Berbasis Guided Inquiry. Metode penelitian ini menggunakan model 4D dari Thiagarajan, dkk. melalui 4 tahapan, yaitu mendefinisikan, merancang, mengembangkan, dan menyebarluaskan. Hasil penelitian menunjukkan modul sangat valid dan layak digunakan dalam pembelajaran. Selain itu, diketahui juga perbedaan rata-rata hasil belajar siswa kelas eksperimen dan kelas kontrol, yaitu 87,96 dan 77,94. Hasil analisis percaya diri secara keseluruhan juga menunjukkan bahwa terdapat perbedaan pada tingkat percaya diri siswa pada kelas eksperimen dengan kelas kontrol. 


Keywords


modules; guided inquiry; providing services to customers; confident; earning outcomes; modul; guided inquiry; memberikan pelayanan kepada pelanggan; percaya diri; hasil belajar

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

JPBM is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

JPBM indexed by :

  

 

 

 

 JPBM has been accredited by the Minister of Research, Technology and Higher Education of Indonesia No. 21/E/KPT/2018, 9 Juli 2018

 

ISSN (Online) 2527-905X       ISSN (Print) 2461-0828