The Feasibility Study of Autism Instructional Video based on “Curriculum 2013” For Special Education Teacher

Mohammad Efendi

Abstract


The purpose of this study was to describe it empirically validity level of autistic instructional video based on the curriculum of 2013, feasible and relevant to the needs of the school in order to develop the potential of learners with autism levels of primary and secondary schools. For that, there are several stages of development procedures, among others: the preparation phase, the video production phase and the evaluation phase. Conclusion the analysis shows that the quality of video media-based learning model autistic children based on curriculum 2013 is categorized as very feasible, and can be used as a medium to improve the performance of special teachers in teaching children with autism in Special School. Therefore, it is recommended to teachers or prospective teachers for learners with autism to adapt patterns of learning and enrichment references presented in the instructional video.

tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikannya secara empiris tingkat kelayakan video model pembelajaran autis berbasis pada kurikulum 2013, yang fisibel dan relevan dengan kebutuhan sekolah dalam rangka mengembangkan potensi peserta didik autis jenjang sekolah dasar dan lanjutan. Untuk itu, ada beberapa tahapan prosedur pengembangannya, antara lain: tahap persiapan, tahap produksi, dan tahap evaluasi. Kesimpulan hasil analisis menunjukkan bahwa kualitas media video model pembelajaran anak autis berbasis Kurikulum 2013 dikategorikan sangat layak, serta dapat digunakan sebagai media untuk meningkatkan performa guru pendidikan khusus dalam membelajarkan anak autis di Sekolah Luar Biasa. Disarankan kepada para guru atau calon pendidik autis untuk mengadopsi pola pembelajaran dan referensi pengayaan yang disajikan dalam video pembelajaran tersebut.

DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um029v4i22017p141


Keywords


Instructional Video; Special Education Teacher

Full Text:

PDF

References


Daryanto. (2013). Media Pembelajaran: Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Depdikbud. (1994) Kurikulum Pendidikan Luar Biasa: Landasan, Program dan Pengembangan. Jakarta : Depdikbud.

Ditto, W. (2006). Multimedia, Encarta Premium DVD Ensiclopedia 2

Efendi, M. (2016). Dilema Guru Pendidikan Khusus Yang Unggul Dan Kompetitif Di Sekolah Inklusif. Prosiding Konferensi Nasional Pendidikan Indonesia di Jakarta

Hauff, M. & Laaser, W. (1996). Educational Video and TV in Distance Education Production and Design Aspects. Journal of Universal Computer Science, 2(6), 456-473.

Kustiawan, U. (2015). Media Pembelajaran. Malang: Universitas Negeri Malang

Lee, L. W. & Owens, D. L. (2004). Multimedia Based Instructional Design. San Fransisco: Pfeiffer

Maulana, M. (2011). Anak Autis. Yogyakarta: Katahati

Munadi, Y. (2008). Media Pembelajaran, Sebuah Pendekatan Baru.Jakarta: Gaung Persada Press.

Nagler, M., & Shore, S. M. (2013). Supporting students on the autism spectrum in higher education. Autism Spectrum News: Exploring Educational Challenges Issues, 5(3).

Nasution, A. B. (1992). The aspiration for constitutional government in Indonesia: A socio-legal study of the Indonesian Konstituante, 1956-1959. Pustaka Sinar Harapan.

Palanisamy, M. & Hussin, M. (2013). Penggunaan Multimedia dalam Pendidikan Khas. Proceeding Seminar Internasional Indonesia-Malaysia Seri ke 3 di Universitas Negeri Jakara.

Pujawan, K. A. H. (2012). Pengembangan Multimedia Interaktif Pembelajaran Animasi Berbasis Inkuiri untuk Siswa Kelas XI Multimedia SMK TI Bali Global Singaraja. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 1(1).

Sadiman, A. S. (2009). Media Pendidikan: pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Smaldino, S. E. (2008). Instructional Technology and Media for Learning. Pearson Merrill Prentice Hall. Ohio.

Wardhani, Y. F. (2009). Autisme: Terapi Medis Alternatif. Jakarta: LPFEUI

Warsita, B. (2008). Teknologi Pembelajaran: Landasan & Aplikasi. Jakarta: Rineka Cipta.

Wiyono, K. (2012). Pengembangan Model Multimedia Interaktif Adaptif Pendahuluan Fisika Zat Padat Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Dan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Calon Guru. (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa



Journal "Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa" Indexing by:

    

Journal JPPPLB" Statistics