Increasing Speech Building Abilities for Children with Hearing Impairment

Heavy Evasari, Mohammad Efendi, Henry Praherdhiono

Abstract


Students with hearing impairment  have difficulty in hearing due to stiffness in speak organs so that their communication is hindered. The purpose of this research is to increase basic communication skill that is speech building. This research is quasi-experiment using interrupted time series design. The result showed that the value increased by 31,92 from 42,92 in pre-test to 74,88 in post-test. Intervention was in the form of prompting with reinforcement for motivating students. It is concluded that prompting technique significantly  increases the speech building ability of students with hearing impairment. Teachers are suggested to use this technique as an alternative for increasing children communication skill.

Keywords


prompting; speech building; hearing impairment

Full Text:

PDF

References


Akbar, . 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Arnez, G. 2016. Efektivitas Teknik Fading dan Prompting untuk Meningkatkan Kosakata Fungsional Anak dengan Gangguan Spektrum Autis di SDLB Putra Jaya Malang. Skripsi tidak diterbitkan. Malang. FIP UM.

Efendi, M. 2008. Pengantar Psikopedagogik Anak Berkelainan. Jakarta: Bumi Aksara.

Glazzard, J, Sickoe, J., Hughes, A., Netherwood, A., & Neve, L. 2016. Asih Asah dan Asuh Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar. Yogyakarta: PT Kanisius

Haenudin. 2013. Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus Tunarungu. Jakarta: Luxima.

Hardjana, A. M. 2003. Komunikasi interpersonal dan intrapersonal. Kanisius.

Melinda, E. S. dan Heryati, I. S. 2013. Bina Komunikasi, Persepsi Bunyi & Irama bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta: Luxima.

Parmawati, S. B., Prasetyawati, W., & Prianto, R. M. A. 2017. Efektivitas Pendekatan Modifikasi Perilaku dengan Teknik Fading dan Token Economy dalam Meningkatkan Kosakata Siswa Tuna Rungu Prelingual Profound. Psibernetika, 8(1)

Pradana, N., & Ikom, S. 2015. Strategi Komunikasi Antar Anggota Dalam Kelompok Penyandang Tunarungu (Studi Kualitatif Deskriptif Komunikasi Verbal-Nonverbal Antar Pribadi Pada Anggota Tunarungu di Malang). Universitas Brawijaya: Jurusan komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik.

Punusingon, Nurhamidin, L. N., Dapa, S., & Aldjon. 2013. Penerapan Prosedur Modifikasi Perilaku dengan Teknik Fading dan Token Ekonomi untuk Meningkatkan Kosakata Anak Autis di SLB Dorkas Kakas. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan, Vol 2, No 3 (2013): PGSD. Darihttp://ejournal.unima.ac.id/

Razalli, A. R., Thomas, R. O., Mamat, N., & Yusuf, N. 2018. Using Text with Pictures in Primary School to Improve Reading Comprehension for Hearing Impaired Students. Journal of ICSAR 2 (1). 1 Januari 2018.

Rifnurrohma, Efendi, M. dan Praherdhiono, H. 2017. The Effect of Word Processing Applications for Improving Students with Hearing Impairment Children’s Spelling Ability in Elementry School. Journal of ICSAR 1 (1). 1 Januari 2017

Runtukahu, J. T. 2013. Analisis Perilaku Terapan untuk Guru. Malang: Ar Ruzz Media.

Sadja’ah, E. 2013. Bina Bicara, Persepsi Bunyi dan Irama. Bandung: Refika Aditama.

Sadja’ah, E. dan Sukarya, D. 1995. Bina Bicara, Persepsi Bunyi dan Irama. Jakarta: Depdikbud Dirjen Dikti PPTG.

SARASWATI, K. A., DANTES, N. D., & SULASTRI, M. S. 2013. Penerapan Konseling Behavioral Teknik Penguatan Positif Untuk Meningkatkan Keterampilan Berkomunikasi Antar Pribadi Siswa. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling, 1(1).

Schulz, J. B., & Carpenter, C. D. 1991. Mainstreaming Exceptional Students: A Guide for Classroom Teacher. United State of America: Allyn and Bacon.

Setyawan, O.G. 2016. Pengaruh Penggunaan Media Teka-Teki Silang Bergambar terhadap Penguasaan Kosakata Peserta Didik Tunarungu Kelas IV. Jurnal Ortopedagogia PLB UM.

Somantri, Si. 2012. Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung: Refika Aditama

Wasita, A. 2012. Seluk Beluk Tunarungu dan Tunawicara serta Strategi Pembelajarannya. Jogjakarta: Javalitera




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um029v5i22018p54-59

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa



Journal "Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa" Indexing by:

    

Journal JPPPLB" Statistics