PRODUKSI PENGETAHUAN SEKSUALITAS : REPRESENTASI PELECEHAN SEKSUAL REMAJA DI PUGER

Nur Idayati, Maulana Surya Kusumah

Abstract


In this article that focuses on issues of youth, sexuality and sexual harassment. The existence of culture in the reality of adolescent habits about permitting sexual harassment behavior. Besides sexuality is still considered taboo to be discussed in public spaces. Sociologically this phenomenon can be said as a form of failure of the construction of sexuality in adolescents. This assumption is supported by the knowledge of adolescent sexuality that allows sexual harassment and is considered a joke. Sexuality as a production of knowledge is taken from the point of view of adolescents and environments that have direct relations. The discourse of sexuality comes with a variety of operators. This article is the main issue narrated using the knife of Michel Foucault's analyst about sex, power and knowledge. In addition this study aims to describe the knowledge of adolescent sexuality in Puger. In its methodological consequences this article uses the Foucault genealogy to narrate the knowledge of adolescent sexuality. Researchers try to see how basic problems that arise can be solved by a historical framework. Then the key informants were teenagers / students from junior high schools (Public Schools) and senior high schools (Religious Schools) in Puger Kulon.

Pada artikel ini akan fokus pada isu remaja, seksualitas dan sexual harassment. Secara konseptual argumentasi peneliti lebih merujuk pada kehidupan remaja hari ini. Adanya budaya dalam realitas kebiasaan remaja tentang diijinkannya perilaku pelecehan seksual. Selain itu seksualitas masih dianggap tabu untuk diperbincangkan di ruang publik. Secara sosiologis fenomena ini dapat dikatakan sebagai suatu bentuk kegagalan konstruksi seksualitas pada remaja. Asumsi ini didukung dengan adanya pengetahuan seksualitas remaja yang mengijinkan pelecehan seksual dan dianggap sebagai lelucon. Pengalaman remaja tentang pelecehan seksual di lingkungan sekolah seperti komentar seksual, lelucon, gerakan, serta menunjukkan video porno. Seksualitas sebagai suatu produksi pengetahuan diambil dari sudut pandang remaja serta lingkungan yang memiliki relasi secara langsung. Diskursus seksualitas hadir dengan ragam operatornya. Artikel ini menjadi isu utama yang akan dinarasikan dengan menggunakan pisau analisisi Michel Foucault tentang seks, kekuasaan dan pengetahuan. Selain itu penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pengetahuan seksualitas remaja di Puger. Pada konsekuensi metodologisnya artikel ini menggunakan genealogi Foucault untuk menarasikan pengetahuan seksualitas remaja.

 


Keywords


teenage; sexuality; sexual harrasement; knowledge

Full Text:

PDF

References


Aberra, T. (2012). Michel Foucault Power Knowledge Nexus (Critical Analysis and Its Relevance Globalization and Current Issues of Africa.Germany: LAP LAMBERT Academic.

Batubara, J. R. (2010). Adolescent Development (Perkembangan Remaja). Sari Pediatri, Vol. 12, No. 1, Juni 2010, 21-29.

Diananda, A. (2018). Psikologi Remaja dan Permasalahannya. Istighna, Vol. 1, No 1, Januari 2018 P-ISSN 1979-2824 , 116-133.

Foucault, M. (1978). The History of Sexuality(Translated from the French by Robert Hurley). United States of America: Random House, Inc.

Foucault, M. (1980). Power/Knowledeg (Selected Interviews and Other Writings 1972-1977). United States of America: The Harvester Press.

Foucault, M. (1997). Seks dan Kekuasaan(Alih bahasa: Rahayu S. Hidayat). Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.Foucault, M. (2002). Power/Knowledge(Diterjemahakan: Yudi Santosa). Jogjakarta: Bentang Budaya.

Gruber & Fineran, J. S. (2007). The Impact of Bullying and Sexual Harassment on Health Outcomes of Middle School and High School Girls. Violence Against Women,13, (2), 627-643, 627-643.

Hadiwardoyo, A. P. (1990). Moral dan Masalahnya. Yogyakarta: Kanisius.

Kali, A. (2013). Diskursus Seksualitas Michel Foucault. Yogyakarta: LEDALERO.

Kearl & Catherine, H. H. (2011). Crossing The Line -Sexual Harassmet at School. United States: AAUW.

Khotimah, H., & Kiranantika, A. (2019). BEKERJA DALAM RENTANGAN WAKTU: GELIAT PEREMPUAN PADA HOME INDUSTRI KERAMIK DINOYO. Indonesian Journal of Sociology, Education, and Development, 1(2), 22-31.

Kusumah, M. S. (2017). Constructing Anti-Rape Culture (Membangun Perilaku Sadar Diri Terhadap Potensi Dan Praktik Kekerasan Seksual Melalui Arena Media Sosial). The1st International Conference on Education, Literature, and Arts (ICELA), 1107-1120.

Letseka & Victor, P. &. (2013). Foucault’s Discourse and Power: Implications for Instructionist Classroom Management. Open Journal of Philosophy.February 2013. Vol.3, No.1, 23-28, 23-28.

Mulya, T. W. (2018). Contesting the Dominant Discourse of Child Sexual Abuse: Sexual Subjects, Agency, and Ethics. Sexuality & Culture, 1-18.

Nina M. Fredland, P. R. (2008). Sexual Bullying Addressing the Gap Between Bullying and Dating Violence. ADVANCES IN NURSING SCIENCE, Vol. 31, No. 2, pp. 95–105.

Nurdin, R. (2018). Kedudukan Qanun Jinayat Aceh Dalam Sistem Hukum Pidana Nasional Indonesia. MIQOT Vol. XLII No. 2 Juli-Desember 2018, 356-378.

Olssen, M. (2014). Discourse, Complexity, Normativity: Tracing the elaboration of Foucault's materialist concept of discourse. Vol. 1, No. 1, 28–55.

Ramdhani, I. (2017). Kasus Pelecehan Seksual Dalam Transportasi Umum Menurut Putusan Pengadilan Negeri Jakarta Pusat. Jurnal Sosial & Budaya Syar-i: Vol. 4 No. 1 (2017), pp. 95-120, DOI: 10.15408/sjsbs.v4i1.7871, 95-120.

Sumera, M. (2013). Perbuatan Kekerasan/Pelecehan Seksual Terhadap Perempuan. Lex et Societatis, Vol. I/No.2/Apr-Jun, 39-49.

Suparno, P. (2007). Seksualitas Kaum Berjubah. Yogyakarta: Kanisius.

Sukmi, S. (2019). Narasi Kuasa Perempuan Pekerja Bisnis Online. Jurnal Sosiologi Pendidikan Humanis, 3(1), 55-66.

Suryandaru, Y. S. (2007). Pelecehan Seksual melalui Media Massa. Vol. 20 / No. 4 / Published : 2007-10, 266 -278.

Warman, A. B. (2016). Konstruksi Seksualitas Dalam Keluarga (Studi Terhadap Undang-Undang No. 1 Tahun 1974 Tentang Perkawinan Dan Kompilasi Hukum Islam)




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um021v5i1p71-85

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Sosiologi Pendidikan Humanis

Editorial Office:
Sociology Program, Faculty of Social Science, Universitas Negeri Malang
Semarang St. No. 5 Building I3-101 65145.
Phone. (0341) 551312. line. 375, 376 (20)
Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/jsph/index
email: jsphum@yahoo.co.id

ISSN 2502-7875 (printed)
ISSN 2527-5879 (online)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.