Merumuskan Ulang Konsep Moralitas: Sumbangan Pemikir Feminis

Paulus Bagus Sugiyono

Abstract


The aim of this article is to re-conceptualize the meaning of morality according to the perspective of feminists. This article employed the method of literature review within the qualitative approach. Morality, in the history of western thought, is often related with the concept offered by Immanuel Kant. Human being is perceived to have a sufficient ratio to access the universal morality. Therefore, there is no reason for not following the principles of morality. Nevertheless, feminists argued that the concept offered by Kant does not give a flexible space for the dynamics of contingent things, such as feeling, sensitivity, and inclination. Whereas, these contingent things have given such an influential meaning for the concept of morality. Marilyn Friedman (2000) specifically proposes and explains this point of view in her article entitled “Feminism in Ethics: Conception of Autonomy”. Her approach is thus later shown clearly in the concept of care ethics. Even though, I argue that care ethics would not substitute Kantian ethics, but rather complement it, so that the paradigm of the morality can be seen broader from several perspectives. This entwined paradigm, between Kantian and care ethics, is then can be employed to analyze various social phenomena that occur in our society.

 

Tujuan artikel ini adalah untuk merumuskan ulang konsep mengenai moralitas, terutama ketika mendapatkan sumbangsih pemikiran dari para pemikir feminis. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kajian literatur dalam pendekatan kualitatif. Moral, dalam perjalanan panjang sejarah pemikiran barat, identik dengan pemikiran Immanuel Kant dalam sifatnya yang berlaku universal. Untuk mengakses universalitas moral, manusia diandaikan memiliki nalar atau rasionalitas yang cukup. Dengan demikian, sebagai manusia yang otonom secara moral, tidak ada alasan baginya untuk tidak mengikuti prinsip-prinsip moral. Penggunaan nalar tidak memberikan ruang bagi hal-hal yang sifatnya kontingen, seperti perasaan, sensitivitas, dan kecenderungan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa apa yang disingkirkan oleh etika Kantian tadi diangkat oleh para pemikir feminis. Mereka memberikan sumbangsih pemikirannya tersendiri dalam membangun konsep moralitas. Selain itu, penelitian ini juga menunjukkan bahwa etika kepedulian adalah muara dari pemikiran mengenai moralitas dari para pemikir feminis. Meski demikian, etika kepedulian tidak hadir sebagai substitusi atau pengganti dari etika Kantian, melainkan sebagai komplementer yang menjadikan cakrawala moralitas semakin utuh. Bak dua sisi sepayang sayap, kedua pendekatan moralitas tadi saling menyeimbangkan pemaknaan mengenai apa itu moralitas, terutama untuk menelaah fenomena-fenomena secara sosiologis dalam masyarakat.


Keywords


rationality, feeling, feminists, Kantian ethics, care ethics

Full Text:

PDF

References


Apressyan, Ruben G. (2020). “Toward a core understanding of morality.” Dalam Russian Studies in Philosophy. Vol.58, No.2, 93-108.

Asdi, Endang Daruni. (1995). “Imperatif kategoris dalam filsafat moral Immanuel Kant.” Dalam Jurnal Filsafat. No.23 November 1995, 9-19.

Beauchamp, Tom. (1982). Philosophical Ethics: An Introduction to Moral Philosophy. New York: McGraw-Hill Book Company.

Dahlan, Moh. (2009). “Pemikiran filsafat moral Immanuel Kant.” Dalam Jurnal Ilmu Ushuluddin. Vol. 8 No.1, Januari 2009, 37-48.

Engster, Daniel. (2019). “Care ethics, dependency, and vulnerability.” Dalam Ethics and Social Welfare. Vol.13, No.2, 100-114.

Friedman, Marilyn. (2000). “Feminism in ethics: Conception of Autonomy.” Dalam Miranda Fricker dan Jennifer Hornsby (eds). The Cambridge Companion to Feminist Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press.

Gusmian, Islah. (2014). “Filsafat moral Immanuel Kant: Suatu tinjauan paradigmatik.” Dalam Al-A’raf: Jurnal Pemikiran Islam dan Filsafat. Vol IX, No.2, Juli-Desember 2014, 57-66.

Held, Virginia. (1998). “Feminist Reconceptualizations in Ethics.” Dalam Philosophy in a Feminist Voice. Disunting oleh Janet A. Kourany. New Jersey: Princeton: University Press, 92-115.

Held, Virginia . (2010). “Can the ethics of care handle violence?” Dalam Ethics and Social Welfare. Vol.4, No.2, 115-129.

Jena, Yeremias. (2014). “Etika kepedulian: Welas asih dalam tindakan moral.” Dalam Kanz Philosophia. Vol.4, No.1, Juni 2014, 1-14.

Koh, Bibiana D. dan Frederic G. Reamer. (2020). “Why moral theories matter: A review of ethics and adoption literature.” Dalam Adoption Quarterly. DOI: 10.1080/10926755.2020.1719255.

Magnis-Suseno, Franz. (2000). 12 Tokoh Etika Abad ke-20. Yogyakarta: Kanisius.

Magnis-Suseno, Franz. (2002). “Perkembangan-perkembangan Baru dalam Etika.” Dalam Diskursus. Vol.1 No.1, April 2002.

Mahmud, Adnan. (2016). “Ajaran moral Immanuel Kant; Jalan menuju kebahagiaan.” Dalam Jurnal Tarbiyah Assultaniyah: Jurnal Kajian Sosial, Agama, dan Pendidikan. Vol.8, No.1, 183-203.

Miller, Sarah Clark. (2020). “From vulnerability to precariousness: Examining the moral foundations of care ethics.” Dalam International Journal of Philosophical Studies. DOI: 10.1080/09672559.2020.1804239.

Rachels, James. (2004). Filsafat Moral. Diterjemahkan oleh Antonius Sudiarja. Yogyakarta: Kanisius.

Soloviev, Erikh Yu. (2018). “Immanuel Kant: The ethical response to

the challenge of the secularization era.” Dalam Russian Studies in Philosophy. Vol.56, No.4, 277-295.

Sudarminta, Justinus. (2010). Etika Umum. Jakarta: Pusat Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat STF Driyarkara.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um021v5i2p180-188

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Sosiologi Pendidikan Humanis

Editorial Office:
Sociology Program, Faculty of Social Science, Universitas Negeri Malang
Semarang St. No. 5 Building I3-101 65145.
Phone. (0341) 551312. line. 375, 376 (20)
Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/jsph/index
email: jsphum@yahoo.co.id

ISSN 2502-7875 (printed)
ISSN 2527-5879 (online)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.