Motivasi Internal dan Eksternal Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Matematika

Ni Luh Sakinah Nuraini, Wisnu Cahyo Laksono

Abstract


One of the factor that plays an important role in learning mathematics is motivation to learn. The purpose of this study was to determine learning motivation both internal and external motivation that play a role in student learning in the content of mathematics in SDN 1 Gawang and SDN 2 Gawang, Kebonagung District, Pacitan Regency. The results showed that the internal motivation and external motivation of students of SDN 1 Gawang and SDN 2 Gawang in learning mathematics were in the good category, based on the average scores obtained. Viewed from the supporting indicators, it is necessary to increase internal motivation related to expectations while learning and external motivation related to an adequate learning environment in mathematics learning. In addition, specifically at SDN 2 Gawang, the provision of external motivation still needs to be improved in order to optimize learning of mathematics, especially in fourth grade students.

 

Salah satu faktor yang memegang peranan penting dalam pembelajaran matematika adalah motivasi belajar. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui motivasi belajar baik motivasi internal maupun eksternal yang berperan dalam pembelajaran siswa pada muatan matematika di SDN 1 Gawang dan SDN 2 Gawang, Kecamatan Kebonagung, Kabupaten Pacitan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa motivasi internal dan motivasi eksternal siswa SDN 1 Gawang dan SDN 2 Gawang dalam pembelajaran matematika berada pada kategori baik, berdasarkan rata-rata skor yang diperoleh. Dilihat pada indikator pendukungnya, maka perlu ada peningkatan motivasi internal terkait harapan saat belajar dan motivasi eksternal terkait lingkungan belajar yang memadai pada pembelajaran matematika. Selain itu, khusus di SDN 2 Gawang, pemberian motivasi eksternal masih perlu ditingkatkan agar dapat mengoptimalkan pembelajaran matematika, khususnya pada siswa kelas IV.

 

 


Keywords


internal motivation; external motivation; learning motivation; mathematics learning; motivasi internal; motivasi eksternal; motivasi belajar, pembelajaran matematika

Full Text:

PDF

References


Alderman, M. K. (2013). Motivation for achievement: Possibilities for teaching and learning. Routledge.

Aritonang, K. T. (2008). Minat dan motivasi dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Penabur, 7(10), 11–21.

Bourgeois, A., Chelazzi, L., & Vuilleumier, P. (2016). How motivation and reward learning modulate selective attention. In Progress in brain research (Vol. 229, pp. 325–342). Elsevier.

Cleopatra, M. (2015). Pengaruh gaya hidup dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(2).

Daly, I., Bourgaize, J., & Vernitski, A. (2019). Mathematical mindsets increase student motivation: Evidence from the EEG. Trends in Neuroscience and Education, 15, 18–28. https://doi.org/10.1016/j.tine.2019.02.005

Farhan, M., & Retnawati, H. (2014). Keefektifan PBL dan IBL ditinjau dari prestasi belajar, kemampuan representasi matematis, dan motivasi belajar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 227–240.

Gladstone, J. R., Häfner, I., Turci, L., Kneißler, H., & Muenks, K. (2018). Associations between parents and students’ motivational beliefs in mathematics and mathematical performance: The role of gender. Contemporary Educational Psychology, 54, 221–234. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2018.06.009

Hannula, M. S. (2006). Motivation in mathematics: Goals reflected in emotions. Educational Studies in Mathematics, 63(2), 165–178.

Harianti, R., & Amin, S. (2016). Pola asuh orangtua dan lingkungan pembelajaran terhadap motivasi belajar siswa. Curricula: Journal of Teaching and Learning, 1(2).

Kurniawan, A. (2011). Implementasi metode pembelajaran inquiry terbimbing dan inquiry bebas termodifikasi terhadap prestasi belajar biologi ditinjau dari kemampuan awal dan keingintahuan siswa (Studi Kasus pada Pokok Bahasan Sistem Respirasi Kelas XI IPA SMA Negeri 2 Sragen (PhD Thesis). UNS (Sebelas Maret University).

Lepper, M. R., & Greene, D. (2015). The hidden costs of reward: New perspectives on the psychology of human motivation. Psychology Press.

Lomu, L., & Widodo, S. A. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Disiplin Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia.

Malawi, I., & Kadarwati, A. (2018). Pembaharuan Pembelajaran di Sekolah Dasar. CV. AE MEDIA GRAFIKA.

Muhibbin, S. (2010). Psikologi pendidikan dengan pendekatan baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Prast, E. J., Van de Weijer-Bergsma, E., Miočević, M., Kroesbergen, E. H., & Van Luit, J. E. H. (2018). Relations between mathematics achievement and motivation in students of diverse achievement levels. Contemporary Educational Psychology, 55, 84–96. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2018.08.002

Sanjaya, W. (2015). Perencanaan dan desain sistem pembelajaran. Kencana.

Skaalvik, E. M., Federici, R. A., & Klassen, R. M. (2015). Mathematics achievement and self-efficacy: Relations with motivation for mathematics. International Journal of Educational Research, 72, 129–136. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2015.06.008

Solikah, M. (2012). Pengaruh kecemasan siswa pada matematika dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar matematika. MATHEdunesa, 1(1).

Suprihatin, S. (2015). Upaya guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1), 73–82.

Thaib, E. N. (2013). Hubungan Antara prestasi belajar dengan kecerdasan emosional. JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 13(2).

Uno, H. B. (2010). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um009v28i22019p115

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Plagiarism Check with:        Reference Management Tool:

         

Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan is indexed by:


Creative Commons License

Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan

is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

web
analytics View My Stats