Hubungan Penguasaan Diksi dan Berpikir Kreatif dengan Kemampuan Menulis Naratif Siswa Kelas V Sekolah Dasar

Fahrurrozi Fahrurrozi

Abstract


Abstract: The purpose of this study is to describe the relationship of diction mastery and creative thinking with the ability of narrative writing. This research was conducted at Setiabudi District School of South Jakarta in 2016/2017 with survey method with sample. Data retrieval technique through test for diction mastery and creative thinking with questionnaires and writing performance tests for the ability to write narrative. The results show that: (1) there is a positive relationship of creative thinking with the ability to write narrative; (2) there is a positive relationship of dictionary mastery with narrative writing ability; (3) there is a positive relationship of creative thinking and diction mastery with the ability to write narrative.

Keywords: narrative writing skills, creative thinking, diction mastery, elementary school.

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan hubungan penguasaan diksi dan berpikir kreatif dengan kemampuan menulis narasif. Penelitian ini dilakukan di Sekolah Dasar Kecamatan Setiabudi Kota Jakarta Selatan tahun 2016/2017 dengan metode survei dengan sample. Teknik pengambilan data melalui tes untuk penguasaan diksi dan berpikir kreatif dengan angket serta tes unjuk kerja menulis untuk kemampuan menulis naratif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) terdapat hubungan positif berpikir kreatif dengan kemampuan menulis naratif; (2) terdapat hubungan positif penguasaan diksi dengan kemampuan menulis naratif ; (3) terdapat hubungan positif berpikir kreatif dan penguasaan diksi dengan kemampuan menulis naratif.

Kata Kunci: kemampuan menulis naratif, berpikir kreatif, penguasaan diksi, sekolah dasar.


Keywords


kemampuan menulis naratif; berpikir kreatif; penguasaan diksi

Full Text:

PDF

References


Relationship of Creative Thinking with The Academic Achievement of Secondary School Student. International Interdicipinary Journal of Education, Vol 1 (3) April 2012.

Byrne, D. 1995. Teaching Writing Skills. UK: Longman.

Dewi, S. P. 2010. Penerapan Metode Peta Pikiran (Mind Mapping) untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Pada Siswa Kelas IV SD Negeri I Trirenggo Bantul Yogyakarta Tahun Ajaran 2009/2010 (Penelitian Tindakan Kelas). Disertasi tidak diterbitkan. Solo: Universitas Sebelas Maret.

Doyin, Mukh dan Wagiran. 2009. Bahasa Indonesia: Pengantar Penulisan Karya Ilmiah. Semarang: Unnes Press.

Dyson, A. H., & Freedman, S. W. 2003. Writing. In J. Flood, D. Lapp, J. R. Squire, & J. M. Jensen (Eds.), Handbook of research on teaching the English language arts (2 ed., pp. 967-992). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Finoza, Lamuddin. 2001. Komposisi Bahasa Indonesia untuk Mahasiswa Nonjurusan Bahasa. Jakarta: Diksi Intan Mulia.

Fitriyani, Dwi. 2015. Penguasaan Kalimat Efektif Dan Penguasaan Diksi dengan Kemampuan Menulis Eksposisi Pada Siswa SMP. Jurnal Pesona Volume 1 No. 2, Januari 2015 (129-139).

Hyland, K. 2002. Teaching and Researching Writing: Applied Linguistics in Action Series. Pearson Education: Longman.

I Mariyan, N. W., Marhaeni, A. A. I. N., & Sutama, M. (2013). Pengaruh Implementasi Strategi Mind Mapping terhadap Prestasi Belajar Menulis Kreatif ditinjau dari Kreativitas Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1).

Kain, K., Oakhill, J., & Bryant, P. 2004. Children’s Reading Comprehension Ability: Concurrent Prediction by Working Memory, Verbal Ability and Component Skills. Journal of Educational Psychology, 96(1), 31-42.

Keraf, Gorys. 2005. Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Keraf, Gorys. 2010. Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: Gramedia.

Kriszner, Laurent G dan Mandell, Stephen R. 2008. Focus and Writing Paragraph and Essay. Boston: Bedford/St Marin’s.

Lang, H. R. dan Evans, D. N. 2006. Model, Strategies, and Methods for Effective Teaching. Boston: Person Education Inc.

Moya, M. E. G., Ortiz, L. M., and Díaz, A. M. N. 2016. Communication Competence in Tenth Grader’s Narrative Texts. Gist Education and Learning Research Journal. No.13. (July - December) 2016. pp. 111-130

Oshima, A dan Hogue, A. 1999. Writing Academic English. London : Longman.

Razak, Abdul. 1988. Kalimat Efektif (Struktur, Gaya, dan Variasi). Jakarta: PT Gramedia.

Robson, Sue. 2006. Developing Thinking and Understanding in Young Children. New York : Routledge.

Rohmah, K. R., Setiawan, B., dan Sumarwati. Hubungan Antara Penguasaan Diksi Dan Kreativitas Verbal dengan Keterampilan Menulis Puisi Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal S2 Pendidikan Bahasa Indonesia Volume 1, Nomor 1, Agustus 2016 (57-65).

Santrock, Jonh W. 2011. Educational Psychology; 5th ed. New York: McGraw-Hill.

Sigit, Widiyarto. 2017. Pengaruh Metode Student Teams Achievement Division (STAD) dan Pemahaman Struktur Kalimat terhadap Keterampilan Menulis Narasi. Lectura: Jurnal Pendidikan, Vol 8, No 1, Febuari 2017.

Sweet, A. P., & Snow, C. E. 2003. Rethinking Reading Comprehension. New York: Guilford.

Tarigan, Henry Guntur. 2008. Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa

Taufina. 2015. Makna Komunikasi Verbal dan Unsur Nonverbalnya dalam Tuturan Konstrantif di Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah Dasar Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 24(2), 99-110.

Tracy, Brian. 2004. A Guide For Creative Thinking. Online, diakses dari http://www.wealthambition.com/idiot.html.

Webster, L., & Mertova, P. 2007. Using Narrative Inquiry as A Research Method: An Introduction to Using Critical Event Narrative Analysis in Research on Learning And Teaching. London: Routledge.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Creative Commons License
Jurnal Sekolah Dasar is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

web
analytics View My Stats