Keragaman Jenis dan Model Produk Home Industry Kerajinan Tangan sebagai Sumber Belajar di Sekolah Dasar

Sumanto Sumanto, Sukamti Sukamti

Abstract


Abstract: The research aimed to describe various types and models of handicrafts in Malang as learning source of cultural art and workshop of primary school. Qualitative descriptive approach. The subject of home industry of handicraft in Malang city. Data collection: observation, documentation and interview. Instrument of identity of handicraft place, owner’s name, variety of craft product model. Result: (1) various bamboo root craft, wicker rattan, flower from corn “kelobot”, fish scales, dried flowers, bouquet of flowers, banana pottery, handmade batik, fabric doll, flannel, knit, ceramic, furniture, frame, labunte, marble carving, cement sculpture, trash painting, painting, sanitair, stone mosaic, vandel, invitation card, screen printing, sandal carving, leather shoes, sand sea, and lanterns. (2) Handicraft models are mostly three-dimensional, and fewer two-dimensional shape.

Keywords: various, type, model, handicraft, learning resources, primary school.

Abstrak: Penelitian bertujuan mendeskripsikan ragam jenis dan model kerajinan tangan di Kota Malang sebagai sumber belajar seni budaya dan prakarya SD. Pendekatan deskriptif kualitatif. Subyek home industry kerajinan tangan di Kota Malang. Pengumpulan data: observasi, dokumentasi dan wawancara. Instrumen identitas tempat kerajinan, nama pemilik, ragam model produk kerajinan. Hasil: (1) ragam kerajinan akar bambu, anyaman rotan, bunga klobot jagung, sisik ikan, bunga kering, merangkai bunga ucapan duka, gerabah/gerabah pisang, batik tulis, boneka kain, kain flanel, merajut, keramik, meubel, pigura, labunte, ukir batu marmer, patung semen, seni lukis tempat sampah, seni lukis, sanitair, mosaik batu, vandel, kartu undangan, cetak sablon, sandal ukir, sepatu kulit, pasir laut, dan lampion. (2) model kerajinan tangan sebagian besar berwujud tiga dimensi, dan sebagian kecil dua dimensi.

Kata Kunci: ragam, jenis, model, kerajinan tangan, sumber belajar, SD


Keywords


ragam, jenis, model, kerajinan tangan, sumber belajar, SD

Full Text:

PDF

References


Bogdan, R.C dan Biklen, S.K. 1992. Qualitative Reseach for Education An Introduction to Theory and Method. Boston: Allyn and Bacon, Inc.

Raharjo, T. 2011. Seni Kriya & Kerajinan. Yogyakarta: Program Pascasarjana Institut Seni Indonesia Yogyakarta.

Rokhmat, N., Triyanto & Rondhi, M.. 2004. Profil Wanita dalam Karya Seni Reklame Visual. Semarang: Jurnal Imajinasi. FBS UNNES.

Rohidi. TR. 2000. Kesenian dalam Pendekatan Kebudayaan. Bandung: Penerbit STSI.

Sanaky, Hujair AH. 2009. Media Pembelajaran. Yogyakarta: Safiria Insania Press.

Suharto, S. 2007. Refleksi Teori Kritik Seni Holistik: sebuah Pendekatan Alternatif dalam Penelitian Kualitatif bagi Mahasiswa Seni (Reflection on Art Criticism and Holistic Art Criticism: an Alternative Approach of Qualitative Research for Art Students). Harmonia: Journal of Arts Research and Education, 8(1).

Sumanto. 2005. Pengembangan Kreativitas Senirupa Anak TK. Jakarta: Dirjen Dikti.

Sumanto. 2011. Pendidikan Senirupa di Sekolah Dasar. Malang: FIP UM.

Sumanto. 2015. Kerajinan Tangan di Blitar sebagai Sumber Belajar Seni Budaya dan Prakarya (SbdP) Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah Dasar tahun 26 Nomor 2, Nov 2015. hal 121. Malang. Jurusan KSDP FIP UM.

Sumanto. 2017. Ragam Teknik dan Bahan Kerajinan Tangan sebagai Sumber Belajar Seni Budaya dan Prakarya Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah Dasar tahun 26. Nomor 1, Mei 2017, hal.37. Malang: Jurusam KSDP FIP UM.

Suprayekti, 2004, Pembaharuan Pembelajaran di SD. Jakarta: Pusat Penerbitan UT.

Vygotsky. 2000. The Social Formation of Mind in Driscoll, M.P. Psychology of Learning for Instruction, 2nd ed. Boston: Allyn & Bacon,.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um009v27i12018p049

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Plagiarism Check with:        Reference Management Tool:

         

Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan is indexed by:


Creative Commons License

Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan

is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

web
analytics View My Stats