Pemanfaatan Candi Songgoriti sebagai sumber belajar sejarah lokal kelas X SMKN 1 Batu

Sya'fa Nabila Kurnia Wahyuda, Ananda Putri Salsa Bella, Muhammad Farhan, Lutfiah Ayundasari, Anib Fakul Mas Ulfa

Abstract


The application of the independent curriculum in history learning is a particular challenge for educators because students are required to be able to use various historical skills as a reference for explaining and understanding the values contained in historical events. It is necessary to use historical sources and combine them with outdoor learning or environment-based learning models so that the learning experience of students becomes enjoyable. The method used in this research is descriptive qualitative method. The results are the conditions of learning history at SMKN 1 Batu, suggestions for outdoor learning with Songgoriti Temple, and historical aspects of Songgoriti Temple.

Penerapan kurikulum merdeka pada pembelajaran sejarah menjadi salah satu tantangan tersendiri bagi para pendidik karena peserta didik dituntut untuk dapat menggunakan berbagai keterampilan sejarah sebagai acuan untuk menjelaskan dan memahami nilai-nilai yang terkandung dalam peristiwa sejarah. Diperlukan adanya pemanfaatan sumber sejarah dan mengkombinasikannya dengan model pembelajaran berbasis lingkungan atau outdoor learning agar pengalaman belajar peserta didik menjadi menyenangkan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif deskriptif. Adapun hasil dari adalah kondisi pembelajaran sejarah di SMKN 1 Batu, saran pembelajaran outdoor learning dengan Candi Songgoriti, dan aspek historis Candi Songgoriti. 


Keywords


Songgoriti Temple; class x; local history; historical sources

Full Text:

PDF

References


Amanda, T. D. A. (2017). Implementasi metode outdoor learning dalam mengoptimalkan karakter rasa ingin tahu dan tanggung jawab pada siswa kelas V di SDIT Muhammadiyah Al-Kautsar Kartasura tahun 2016/ 2017. 1, 41–52.

Balai Pelestarian Cagar Budaya Jawa Timur. (2020). Candi Songgoriti. Balai Pelestarian Cagar Budaya Jawa Timur. https://kebudayaan.kemdikbud.go.id/bpcbjatim/candi-songgoriti/

Fadila, N., & Hariyati, N. (2019). Implementasi Pembelajaran Luar Kelas (Outdoor Learning) di Sekolah Kreatif Sd Muhammadiyah 16 Surabaya. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 7(1).

Firdawati, L. U. (2022). Pusat Peradaban Masa Hindu-Budha di Kawasan Dataran Tinggi Malang. Jurnal Budaya Etnika, 6(2).

Jati, S. S. P., Suprapta, B., & Wedhanto, S. (2014). Eksplorasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Bangsa Zaman Prasejarah Sampai Masa Hindu-Budha Abad XI. Sejarah Dan Budaya, 8(1), 83–95.

Kasmadi, H. (1996). Model-Model dalam Pengajaran Sejarah. IKIP Semarang Press.

Khanifah, S., Pukan, K. K., Sukaesih, S., & Biologi, J. (2012). Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Unnes Journal of Biology EducationJ.Biol.Educ. Unnes Journal of Biology Education, 1(11), 66–73. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujbe

Rachmawati, Nugraheni & Setyowati, Dewi Liesnoor & Rusilowatin, A. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ips Terpadu Berbasis Outdoor Learning. Journal of Primary Education, 2(2), 77–83.

Romdhon, S. (2013). Pemetaan potensi geothermal di daerah candi Songgoriti dengan menggunakan metode geomagnet. Universitas Negeri Malang.

Rosyid, M. Z., Yumnah, S., & Rofiqi. (2021). Outdoor Learning Belajar di Luar Kelas. Literasi Nusantara Abadi.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Alfabeta.

Syahputa, Muhammad Afrillyan Dwi & Sariyatun & Ardianto, D. T. (2020). Membangun Kesadaran Sejarah. Historia, 4(1), 85.

Wibowo, A. M. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Sejarah Lokal di SMA Kota Madiun. Jurnal Agastya, 6(1).

Widja, I. G. (1991). Sejarah Lokal Suatu Perspektif dalam Pengajaran Sejarah. Depdikbud.

Wijayanti, Y. (2017). Peranan Penting Sejarah Lokal Dalam Kurikulum Di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Artefak, 4(1), 53. https://doi.org/10.25157/ja.v4i1.735




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um081v3i32023p393-400

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Historiography: Journal of Indonesian History and Education

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Historiography: Journal of Indonesian History and Education is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JOIN Indexed By:

        

Flag Counter

Web Analytics Made Easy - Statcounter View My Stats