The Effect of Conformity and Financial Literacy on Impulsive Buying Behavior

Amanda Widya Putri, Rakhmaditya Dewi Noorrizki

Abstract


This study aims to see whether conformity and financial literacy affect impulsive buying behavior among students at the State University of Malang. The approach is quantitative with a correlational model. The population in the study were students at State University of Malang. The sampling technique used was purposive sampling with a total sample of 228 people. Research data were collected through conformity scales, financial literacy scales, and impulse buying scales. The data analysis technique uses multiple linear analysis, where conformity and financial literacy results have a positive effect on impulsive buying behavior. In the F test, the results of conformity and financial literacy have a simultaneous positive relationship to impulsive buying behavior with a significance of 0.000 <0.05. Meanwhile, in the partial t test, the results of conformity and financial literacy show a significant effect on impulsive purchases with a significance value of 0.000 and 0.009 <0.05.

References


Anisa, N. A., Arifin, S., Setyowati, L., Hidayah, N., & Megasari, A. D. (2020). “Financial Literacy on Impulsive Buying Behavior in y Generation.” Quantitative Economics and Management Studies, 1(1),: 70–75.

Ardiansyah, M. Y., & Budiani, M. S. (2021). “Hubungan Kontrol Diri Dan Financial Literacy Dengan Compulsive Buying Pada Pengguna Aplikasi Belanja Online.”

Artledia, Sihotang. (2009). Hubungan antara Konformitas terhadap Kelompok Teman Sebaya dengan Pembelian Impulsif Pada Remaja. Skripsi. Semarang: Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro.

Azwar, S. (2008). Realibilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Belajar

Azwar, S. (2015). Penyusunan Skala Psikologi. Edisi ke-2. Yogyakarta: Pustaka Belajar

Baron, R. A., & Byne, D. (2005). Psikologi sosial. Jakarta: Erlangga.

Ernayanti, N. M. D., & Marheni, A. 2019. “Peran Konformitas Teman Sebaya Dan Self Monitoring Terhadap Impulsive Buying Pada Remaja Madya Putri Di Denpasar.” Jurnal Psikologi Udayana, 226-236.

E.Septiani, R. N., & Wuryani. (2020). “Pengaruh Literasi Keuangan Dan Inklusi Keuangan Terhadap Kinerja UMKM Di Sidoarjo.” E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 9(8), 3214.

Fauzziyah, N., & Widiyawati, S. (2020). Pengaruh Besaran Uang Saku dan Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan Universitas IVET. Of Economic Education and Entrepreneurship, 1(1), 1-5

Haryana, R. D. T. (2020). “Pengaruh Life Style, Self Control Dan Financial Literacy Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Melakukan Online Shopping.” Equilibrium: Jurnal Ekonomi-Manajemen-Akuntansi, 16(1), 29.

Hubert Marco, M. H. (2013). Runing Head: Impulsive Buying Tendencies and Product Perception. Psychology and Marketing, 30.

Ilmiani, A., Rahayu, M. S., & Khasanah, A. N. (2019). Hubungan Peran Kelompok Teman Sebaya dengan Impulsive Buying dalam Berbelanja Online pada Mahasiswi Fakultas Syari'ah Universitas Islam Bandung. Prosiding Psikologi, 1-7.

Jasmadi, J., & Azzama, A. (2017). Hubungan Harga Diri Dengan Perilaku Konsumtif Remaja Di Banda Aceh. Psikoislamedia:Jurnal Psikologi, 1(2), 325-335.

Kotler, Phillip dan Kevin Lane Keller. (2016). Manajemen Pemasaran. edisi 12 J. Jakarta: PT. Indeks.

Lusardi, A., Mitchell, O. S., & Curto, V. (2010). Financial literacy among the young. Journal of consumer affairs, 44(2), 358-380.

Melinda, M., Lesawengen, L., & Waani, F. J. (2022). Perilaku Konsumtif Dan Kehidupan Sosial Ekonomi Mahasiswa Rantau (Studi Kasus Mahasiswa Toraja Di Universitas Sam Ratulangi Manado. JURNAL ILMIAH SOCIETY, 2(1).

Moran, B., & Kwak, L. (2015). http://www.jrconsumers.com/Academic_Articles/issue_27/. Journal of Research Consumers, 27, 26-51

Ningsih, W. W. (2022). “Pengaruh Pengetahuan Keuangan Dan Sikap Keuangan Terhadap Perilaku Manajemen Keuangan Pada Pelaku UMKM Sektor Kuliner Di Kabupaten Maros.”

Nurmayasari, A. (2014). Pengaruh personality trait, konformitas dan faktor demografi terhadap impulsive buying pengunjung mall di Kota Bogor.

Perdana, P. I., & Mujiasih, E. (2018). . “. Hubungan Antara Konformitas Teman Sebaya Dengan Perilaku Konsumtif Membeli Pakaian Pada Mahasiswi Angkatan 2016 Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro.” Jurnal Empati, 6(4): 195–208.

Potrich, A. C. G., Vieira, K. M., & Mendes-Da-Silva, W. (2016). Development of a financial literacy model for university students. Management Research Review, 39(3), 356-376.

Pratiwi, I. (2017). Pengaruh literasi ekonomi, kelompok teman sebaya dan kontrol diri terhadap perilaku pembelian impulsif untuk produk fashion di online shop pada mahasiswa jurusan pendidikan ekonomi undiksha. Jurnal Pendidikan.

Sahidin, M., & Insan, I. (2022). Pengaruh Konformitas Terhadap Impulsive Bullying Pada Mahasiswa Baru 2021 di Asrama Universitas Teknologi Sumbawa. JURNAL PSIMAWA, 5(2), 109-114.

Savitri, D., Aini, N., & Suyono, J. (2020). The influence of personality, shop enjoyment, and impulsive buying tendency on impulsive buying behavior in transmart Ngagel Surabaya. IJEBD (International Journal of Entrepreneurship and Business Development), 3(2), 221-227. Sears, dkk. (2009). Psikologi Sosial (5th edition). Jakarta: Erlangga

Sholikhah, M., & Dhania, D. R. (2017). “Hubungan Antara Gaya Hidup Hedonis Dan Konformitas Teman Sebaya Dengan Perilaku Pembelian Impulsif Universitas Muria Kudus.” PSIKOVIDYA: 43-49.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta. Suratno, S., Rosmiati, R., & Siswono, E. (2020). Pengaruh online shop, lingkungan teman sebaya dan literasi keuangan terhadap pembelian implusif mahasiswa jurusan pips fkip universitas jambi. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 61-75.

Susanto, P. A., & Savira, S. I. (2021). Hubungan Antara Konformitas dengan Perilaku Konsumtif Pengguna E-Commerce Marketplace. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 8(9), 131-141.

Suwatno, S., Waspada, I. P., & Mulyani, H. (2020). Meningkatkan Perilaku Pengelolaan Keuangan Mahasiswa Melalui Financial Literacy dan Financial Sel Efficacy. Jurnal Pendidikan Akuntansi & Keuangan, 8(1), 87-96.

Triwidisari, A., Nurkhin, A., & Muhsin, M. (2017). The relationships between instagram social media usage, hedonic shopping motives and financial literacy on impulse buying. Dinamika Pendidikan, 12(2), 170-181.

Tsalitsa, A., & Rachmansyah, Y. (2016). “Analisis Pengaruh Literasi Keuangan Dan Faktor Demografi Terhadap Pengambilan Kredit Pada Pt. Columbia Cabang Kudus.” Media Ekonomi dan Manajemen, 31(1).

Verplanken, B & Herabadi, A. (2001). Individual Differences in Impulse Buying Tendency: Feeling and no Thingking. European Journal of Personality. 15, S71-S83.

Wahono, H. K., & Pertiwi, D. (2020). Pengaruh financial literacy, materialism, compulsive buying terhadap propensity to indebtedness. International Journal of Financial and Investment Studies (IJFIS), 1(1), 1-14.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um023v13i22024p%25p

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Sains Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




Reference Manager : 

     

Aliansi:

     


Plagiarism Checker :

 

 

Creative Commons License


This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.