Designing the Arabic Crossword Puzzles for the First, Second, and Third Grade of the “Mambaul Ulum” Islamic Elementary School Malang

Nurul Hidayati

Abstract


Crossword puzzle is a game whose gameplay is to fill in the empty spaces in a box with letters to form a word that matches the instructions. This game is one of the best ways to develop student’s ability to multiply vocabulary and they would feel enthusiasm in participating in the teaching process. The elementary school students need some attractive and enjoyable things in their learning and teaching process. The materials presented in the vocabulary related to the materials presented by the teacher in the first to the third grade of the primary school. By using this game, the students are not limited to completing the questions only, but it can also sharpen the cognitive ability of the students. The development research adopted the modified Borg and Gall research model. The results of this research were applied to students in the third grade of Mambaul Ulum Islamic Elementary School at Malang. The result of this development is (1) an Arabic crossword puzzle game to teach the Arabic language and its evaluation consisting of the output page in which the login, the user guide, the developed team pictures, the pictures of the supervisor group as well as the experts. On the play page, there are spaces and questions and the result of the students and this programming is complemented by the dictionary and (2) the result investigation on this method shows that it is effective.

 

Teka-teki silang merupakan permainan yang cara mainnya adalah dengan mengisi kolom yang  kosong dengan huruf-huruf agar membentuk kata yang sesuai dengan petunjuknya. Teka-teki silang adalah salah satu cara terbaik untuk mengembangkan kemampuan siswa dalam memperbanyak kosakata, dan dengan cara ini siswa merasa antusias untuk berpartisipasi dalam proses pengajaran. Alasan pemilihan metode ini karena siswa sekolah dasar masuk dalam  masa kanak-kanak dimana mereka membutuhkan hal-hal yang menarik dan menyenangkan dalam proses pembelajaran karena tidak mampu memusatkan fokusnya pada satu hal. Pengembangan teka-teki silang sebagai sarana pengajaran dan evaluasi bahasa Arab memberikan manfaat bagi guru dan siswa bahasa Arab. Materi yang disajikan dalam kosakata terkait dengan materi yang disampaikan oleh guru pada kelas satu sampai dengan kelas tiga sekolah dasar Dengan metode ini siswa tidak sebatas menyelesaikan soal saja, tetapi metode ini dapat mengasah kemampuan kognitif siswa. Penelitian pengembangan menganut model penelitian Borg and Gall yang telah dimodifikasi. Hasil penelitian ini diterapkan pada siswa kelas III MI Mambaul Ulum Pakis. Hasil dari pengembangan ini adalah (1) pengembangan teka-teki silang untuk pembelajaran dan evaluasi bahasa Arab terdiri dari halaman keluaran yang di dalamnya terdapat halaman login, petunjuk penggunaan, gambar tim pengembang media yang dikembangkan, gambar jajaran pembimbing serta validator media. Pada halaman bermain terdapat kotak-kotak kosong dan soal serta hasil belajar siswa, program ini dilengkapi dengan kamus dan (2) hasil penelitian terhadap metode ini menunjukkan bahwa metode ini efektif.


Keywords


development, crossword, vocabullary, evaluation

Full Text:

PDF

References


‘Abdurrohmaan. 2015. Al-Al’aab Al-Lughawiyyah fii Ta’liimi Al-Lughah Al-‘Arabiyyah fii Al-Madaarisi Alibtidaiyyah fii Barnaamiji “Ji Qaf” fii Malaysia: Daar Tahliliyyah. Arabiyat: 2(2).

Ad-Dailaamy, Thaaha ‘Aly Husain, & Al-Waailiy, Su’aad ‘Abd Kariim. 2009. Ittijaahaat Hadiitsah fii Tadriisi Al-Lughah Al-Arabiyyah. Jordan: عالم الكتب الحديث.

Ainin. 2013. Metodologi Penelitian Peningkatan Kualitas Pembelajaran Bahasa Arab (Teori dan Praktik). Malang: CV Bintang Sejahtera.

Al-‘Arabiy, Shalah ‘Abdulmajid. 1981. Ta’allumu Al-Lughaat Al-Hayyah wa Ta’liimuhaa Bayna An-Nadzariyyat wa At-Tathbiiq. Bairut. مكتبة لبنان ساحة رياض الصلح.

Al-Hussaini, Manaa Samir Hasan. 2014. Atsaru Mumaarasati Al-Al’aabi At-Tarbawiyyati fii Tanmiyati Ba’dhi Mahaaraati At-Ta’allumi Ladaa Talaamidzi At-Ta’liimi Alibtidaaiy. Bor Sa’id University: Faculty of Education. 15.

Arikunto, Suharsimi. 2002. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Reka Cipta.

Gozcu, E. & Caganaga, C, K. 2016. The Importance of Using Games ini EFL Classroom. Cypriot Journal of Educational Science. 11(3), 126-135.

Hamizul, M, & Rahimi, Nik Mohd. 2015. Design and Development of Arabic Online Games-a Copceptual Paper. Malaysia: Procedia – Social and Behavioral Sciences. 174.

Nisa’, Izzatun, & Irawati, R P. 2015. Peningkatan Kemampuan Berbicara Bahasa Arab Melalui Metode Eklektik Permainan “Tebak Tepat Pasanganmu” pada Peserta Didik Kelas XI IPA-2 MAN Kendal. Journal of Arabic Learning and Teaching, 4(7), 2252-6994.

Orawiwatnakul, Wiwat. 2013. Crossword Puzzle as a Learning Tool for Vocabulary Development. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(2) 413-428.

Purwo. 1993. Pembelajaran Bahasa. IKIP Yogyakarta.

Rakimahwati. 2014. The Effectiveness of a Crossword Puzzle Game in Improving Numeracy Ability of Kindergarten Children. Canadian Center of Science and Education: Asian Social Science. 10 (5).

Rantika, & Abdullah, Faisal. 2015. Penggunaan Media Teka-teki Silang dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas II pada Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Iman Pengabuan Kabupaten Pali. Vol 1.

Sahrir, Muhammad Sabri. 2013. EZ-Arabic for Children: A Virtual Learning Resource Tool for Malaysian Primary Schools. Malaysia: Procedia – Social and Behavioral Sciences. 90.

Uways, Razzan Samii. Fa’iliyyatu Al-La’bi fii Iksaabi Athfaali Ar-Raudhah Majmuu’atin min Al-Mahaarat Ar-Riyadhiyyah. Damascus University. 12(1).

Zuhaira. 2010. Tadriisu Mufradaat Al-Lughah Al-‘Arabiyyah wa Ikhtibaaratuhaa li Al-Marhalah Al-Mutawassithah. State University of Semarang. Language Circle: Journal of Language and Literature. IV/2.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um056v4i2p245-258

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 Nurul Hidayati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

AL-ARABI is indexed by:

    


Al-Arabi : Journal of Teaching Arabic as a Foreign Language
Arabic Department, Faculty of Letters, Universitas Negeri Malang (UM), Jalan Semarang 5, Malang 65145.

ISSN : 2541-1500 (media online) - SK no. 0005.25411500/JI.3.1/SK.ISSN/2016.

Creative Commons License
Al-Arabi : Journal of Teaching Arabic as a Foreign Language is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at http://journal2.um.ac.id/index.php/alarabi/.