A CEFR-Based Analysis of Speaking Proficiency in 9th Grade Arabic Textbooks
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ainiy, N., & Isnainiyah. (2022). Development of Multicultural-Based Arabic Learning Curriculum: Challenges and Opportunities in the Global Era. Al-Arabi: Journal of Teaching Arabic as a Foreign Language, 5(1), 4. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/um056v6i1p 1 - 12
Azhari, A. W. (2018). Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Kelas Vi Madrasah Ibtidaiah Terbitan Karya Toha Putra. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab, 1(2), 125–129. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v1i2.24360
Azmi, I. N., Murtadho, N., & Hanafi, Y. (2022). The Abbreviation in News Text on Asharq Al-Awsat Online Newspaper. Al-Arabi: Journal of Teaching Arabic as a Foreign Language, 6(1), 33–34. https://doi.org/10.17977/um056v6i1p31-42
Da Silva Lemos, R., & Elysa, H. (2021). Revealing Pre-service Teachers’ Reading Skills by Utilizing CEFR in their Self-assessment. Jet Adi Buana, 6(01), 88. https://doi.org/10.36456/jet.v6.n01.2021.3359
Fahri, A. J., & Supriadi, R. (2023). Implikasi CEFR pada Buku Ajar Sahabatku Indonesia untuk Penutur Bahasa Arab Level 1. Madah: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 14(1), 103–106. https://doi.org/https://doi.org/10.31503/madah.v14i1.552
Fahrudiin, I. (2020). Analisis Buku Ajar Sejarah Kebudayaan Islam Menurut Badan Standar Nasional Pendidikan. Tarlim : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 18. https://doi.org/10.32528/tarlim.v3i1.3316
Faridah, L. U. (2022). Developing The GO UNO Game for Teaching Arabic Speaking Skill. Al-Arabi: Journal of Teaching Arabic as A Foreign Language, 6(2), 171. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/um056v6i2p170-181
Jaya, I. M. L. M. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif (F. Husaini (Ed.); Pertama). Quadrant.
Kholison, M., Suja, A., Setyawan, C. E., & Hantoro, R. R. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab dengan Pendekatan Kemahiran Berbicara. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), 90–91. https://doi.org/10.35316/lahjah.v4i1.90-102
Kurniasih, D. (2021). Analisis Bahan Ajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) Sahabatku Indonesia Tingkat Dasar. Madah: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 12(1), 27. https://doi.org/10.31503/madah.v12i1.305
Mokoagow, A. F., Iman, M. N., & Miolo, M. I. (2021). Telaah Buku Teks Bahasa Arab Madrasah Aliyah (Studi Analisis Buku Ajar Kelas 12 KMA 183 Tahun 2019). ‘A Jamiy: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 10(1), 206. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31314/ajamiy.10.1.205-215.2021
Muhtarom, Y., Suharsono, & Syaefudin, F. (2022). Analisis Materi Buku Ajar Bahasa Arab Sekolah Menengah Pertama Terpadu Rabbi Radiyyah Rejang Lebong. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 57–60. https://doi.org/10.35316/lahjah.v3i1.55-61
Nasikin, M., Suparmanto, & Hidayatullah, I. (2023). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Al-Ashwat di dalam Meningkatkan Keterampilan Menyimak Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Arab Universitas Islam Negeri Mataram. Al-Mu’arrib: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 25. https://doi.org/https://doi.org/10.32923/al-muarrib.v3i1.2919 STRATEGI
Nissa, N. A., & Dimas, A. (2022). Analisis Buku Ajar IPA SMP pada Materi Hukum Newton Ditinjau dari Aspek Higher Order Thinking Skills (HOTS). Jurnal Tadris IPA Indonesia, 2(1), 75. https://doi.org/10.21154/jtii.v2i1.527
Nurdianto, T. (2020). Kompetensi Dasar Pembelajaran Bahasa Arab (Aris (Ed.); Pertama). Zahir Publishing.
Nurdianto, T., & Ismail, N. A. bin. (2020). Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Common European Framework Of Reference For Language ( CEFR ) Di Indonesia Talqis Nurdianto Noor Azizi bin Ismail Abstrak Pendahuluan Sudah bertahun-tahun belajar bahasa Arab tapi masih belum lancar berkomunikasi dengan ba. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 6(1), 13. https://doi.org/10.14421/almahara.2020.061-01
Nurohmah, E., Rafli, Z., & Hutubessy, E. D. (2020). Analisis Kebutuhan Pengembangan Bahan Ajar Berbicara Bahasa Jerman Berbasis Mobile Smartphone Di Era 4.0. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 11(2), 156. https://doi.org/https://doi.org/10.31764/paedagoria.v11i2.2480
Oktariyani, & Juwita, R. P. (2020). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Bahasa Inggris Berbasis Local Learning pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 11(2), 95. https://doi.org/10.37640/jip.v11i2.93
Prananingrum, A. V., & Nurhuda, A. (2021). Analisis Buku Teks Al- ‘ Arabiyyatu Baina Yadaik Karya Abdurrahman Ibn Ibrahim Al-Fawzan, dkk. Arabic Education Conference, 1. https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAIQw7AJahcKEwjgx7bb573_AhUAAAAAHQAAAAAQAw&url=https%3A%2F%2Fejournal.uinsaid.ac.id%2Findex.php%2Faec%2Farticle%2Fdownload%2F4990%2F1638%2F18403&psig=AOvVaw2C-liy_Kh6d0xf17
Riham Lailatul Wachdah. (2020). Evaluasi Buku Ajar Bahasa Arab Kelas X Madrasah Aliyah: Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013. Al-Ma’rifah: Jurnal Budaya, Bahasa, Dan Sastra Arab, 17(1), 43. https://doi.org/10.21009/almakrifah.17.01.04
Rispatiningsih, D. M., & Lestari, A. (2020). Analisis Bahan Ajar Bahasa Inggris di SMB Dhamma Panna Temanggung. Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 6(2), 36. https://doi.org/https://doi.org/10.53565/abip.v3i2.236
Ritonga, S., Zulpina, & Darman, I. H. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Mahārah kalām di Pondok Pesantren Darut Tarbiyah Kabupaten Mandailing Natal. Al Qalam: Jurnal Ilmu Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 16(4), 1216. https://doi.org/10.35931/aq.v16i4.1058
Rohman, H., & Rosyadi, F. I. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab Berbasis Common European Framework of Reference (CEFR) Untuk Meningkatkan Keterampilan Bahasa Arab Siswa. Al Maharah, 7(2), 165. https://doi.org/10.14421/almahara. 2021. 072-01
Rosilia, P., Yuniawatika, & Murdiyah, S. (2020). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Siswa di Kelas III SDN Bendogerit 2 Kota Blitar. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 10(2), 126. https://doi.org/10.25273/pe.v10i2.6306
Saputra, S., & Musthofa, T. (2022). Analisis Buku Teks Pelajaran Bahasa Arab SMA/SMK Muhammadiyah Pada Mahārah kalām sesuai Standar Common European Framework of Reference (CEFR). Lugawiyyat, 4(2), 81. https://doi.org/10.18860/lg.v4i2.17393
Satrio. (2021). Redesain Bahan Ajar untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Bagi Peserta Didik Madrasah Aliyah Negeri. Profetika: Jurnal Studi Islam, 22(1), 123. https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=id&user=E9xr18wAAAAJ&citation_for_view=E9xr18wAAAAJ:d1gkVwhDpl0C
Shofiyani, A., & Rahmawati, R. D. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Model Komunikatif untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab. Jurnal Education and Development, 8(4), 238. https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/2147
Sudaryanto, & Widodo, P. (2020). Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) dan Implikasinya bagi Buku Ajar BIPA. Jurnal Idiomatik: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 80–82. https://doi.org/10.46918/idiomatik.v3i2.777
Syaifuji, A., Istiqomah, I. N., & Alfan, M. (2021). Analisis Morfosintaksis Buku Ajar Digital Bahasa Arab Kelas X Madrasah Aliyah Kementerian Agama Tahun 2020. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 6(6), 901. https://doi.org/10.17977/jptpp.v6i6.14881
Zaenuri, M., Kholis, M. N., & Barokah, A. (2020). Analisis Soal TOSA (Test of Standard Arabic) Mengacu Pada CEFR (Common European Framework of Reference for Language). An Nabighoh: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 22(02), 171. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v22i02.2219
Zaki, M. (2021). Urgensi Bahan Ajar Bahasa Arab sebagai Penentu dalam Proses Belajar Mengajar. Jurnal Al-Af’idah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Pengajarannya, 5(1), 95. https://doi.org/https://doi.org/10.52266/al-afidah.v5i1.876
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um056v8i1p81-95
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Resgi Widati Tria Lis Utami

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
AL-ARABI is indexed by:
Editorial Office:
Al-Arabi: Journal of Teaching Arabic as a Foreign Language
Arabic Department, Faculty of Letters, Universitas Negeri Malang (UM)
Jalan Semarang 5, Malang 65145, Indonesia.
Telephone: (0341) 551312 Ext. 239. Fax (0341) 567475.
E-mail: alarabi@um.ac.id

Al-Arabi: Journal of Teaching Arabic as a Foreign Language is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at http://journal2.um.ac.id/index.php/alarabi/