Pengembangan "Perasaan Kita" sebagai Upaya Internalisasi Empati pada Siswa SMP

Nanda Widya Muharammah, Arbin Janu Setiyowati, Elia Flurentin

Abstract


Abstract: One of the factors that cause cases of aggression that occur among adolescents is the low level of individual empathy. This research and development aim to develop the "Perasaan Kita" media as a student tool in the internalization of empathy. "Perasaan Kita" is a media in interactive books by utilizing the QR code feature in its use. A guidebook for school counselors also accompanies this media to provide essential services in schools. The research method used is research and development using the Borg and Gall model, adapted according to the situation and field conditions. Test material experts, media experts, and potential users evaluate the acceptance of the developed media by looking at accuracy, usability, and convenience. The research instrument uses an expert and prospective user assessment format. The material and media expert test results were then analyzed using the analysis of the inter-rater agreement model, while the results of the prospective user test were analyzed using the numerical average. The test results show that the "Perasaan Kita" media gets a high score, so it can be interpreted that the "Perasaan Kita" media is an appropriate medium used by junior high school students to internalize empathy.

Abstrak: Salah satu faktor penyebab kasus-kasus agresi yang terjadi di kalangan remaja adalah tingkat empati individu yang rendah. Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk mengembangkan media "Perasaan Kita" sebagai upaya internalisasi empati siswa. "Perasaan Kita" merupakan media yang berwujud buku interaktif dengan memanfaatkan fitur QR code dalam penggunaannya, yang memenuhi kriteria akseptabilitas. Media ini juga disertai buku panduan bagi guru BK untuk memudahkan pemberian layanan dasar di sekolah. Metode penelitian yang digunakan yaitu research and development dengan menggunakan model Borg dan Gall yang telah diadaptasi sesuai dengan situasi dan kondisi lapangan. Uji ahli materi, ahli media dan calon pengguna memperhatikan keberterimaan media yang dikembangkan dengan melihat aspek ketepatan, kegunaan dan kemudahan. Instrumen penelitian menggunakan format penilaian ahli dan calon pengguna. Hasil dari uji ahli materi dan media kemudian dianalisis menggunakan analisis dari model kesepakatan inter-rater agreement sedangkan hasil uji calon pengguna dianalisis menggunakan rerata. Hasil uji menunjukkan bahwa media "Perasaan Kita" memperoleh nilai yang tinggi sehingga dapat diartikan bahwa media "Perasaan Kita" merupakan media yang sesuai untuk digunakan oleh siswa SMP dalam internalisasi empati.


Keywords


empathy; "perasaan kita"; guidance; empati; bimbingan

Full Text:

PDF

References


Akdoğan, R., & Çimşir, E. (2019). Linking inferiority feelings to subjective happiness: Self-concealment and loneliness as serial mediators. Personality and Individual Differences, 149, 14–20. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.05.028

Andayani, T. R. (2012). Studi meta-analisis: Empati dan bullying. Buletin Psikologi, 20(1–2), 36–51.

Antara. (2020). Diduga Korban Bullying, Jari Siswa SMP di Malang Diamputasi. Retrieved from https://www.cnnindonesia.com/nasional/20200205140320-20-471871/diduga-korban-bullying-jari-siswa-smp-di-malang-diamputasi

Arsyad, A. (2016). Media pembelajaran. Bandung: Rajawali Press.

Asri, M. (2021). Remaja 14 Tahun “Preteli” Bocah 5 Tahun di Belakang Rumah, Pura-pura Ajak Adiknya Main.

Auliyah, A., & Flurentin, E. (2016). Efektifitas Penggunaan Media Film untuk Meningkatkan Empati Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 1(2), 19–26. https://doi.org/10.17977/um001v1i12016p019

Bimantoko, I., Hawadini, L., & Hartanti, H. (2020). Efektivitas Pelatihan Empati Untuk Meningkatkan Perilaku Anti-Bullying Pada Siswa SMPN X Surabaya. RISTEKDIK: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(2), 132–140.

Davies, M., Stankov, L., & Roberts, R. D. (1998). Emotional intelligence: In search of an elusive construct. Journal of Personality and Social Psychology, 75(4), 989–1015. https://doi.org/10.1037/0022-3514.75.4.989

Davis, M. H. (1980). A multidimensional approach to individual differences in empathy.

Dewi, E. R. (2018). The effect of learning strategies, learning models, and learning innovation on educators’ performance and education quality in senior high schools in Makassar. TEM Journal, 7(3), 548–555. https://doi.org/10.18421/TEM73-10

Effendy, M., & Indrawati, E. S. (2020). Hubungan Antara Empati Dengan Perilaku Agresif Pada Suporter Sepakbola Panser Biru Banyumanik Semarang. Jurnal Empati, 7(3), 974–984.

Goleman, D. (2020). Emotional intelligence. Bloomsbury Publishing.

Hamza, M. K., & Griffith, K. G. (2006). Fostering problem-solving & creative thinking in the classroom: cultivating a creative mind. National Forum of Applied Educational Research Journal-Electronic, 9(3), 1–32.

Keeran, D. (2014). Empathy Education: Becoming More Human.

Koh, E., & Lee, S.-S. (2019). Learning innovations from research to practice: dilemmas in the field. Learning: Research and Practice, 5(1), 87–92. https://doi.org/10.1080/23735082.2019.1584449

Latifah, L., & Susanti, R. H. (2016). Upaya meningkatkan empati siswa SMP Muhammadiyah 1 Malang melalui penggunaan teknik sinema terapi. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 1(2), 88–95.

Nimah, Z. (2013). Penggunaan Media Video Untuk Meningkatkan Pemahaman Shalat Fardlu Pada Siswa Kelas II MI Al-Mujahidin Gumalar Adiwerna Tegal. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Nurjanah, N. (2018). Minat baca siswa di smp n 1 semanu kabupaten gunungkidul tahun 2018. Hanata Widya, 7(5), 71–82.

Rachmah, D. N. (2014). Empati pada pelaku bullying. Jurnal Ecopsy, 1(2), 51–58.

Stavrinides, P., Paradisiotou, A., Tziogkouros, C., & Lazarou, C. (2010). Prevalence of bullying among Cyprus elementary and high school students. International Journal of Violence and School, 11, 114–128.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan; Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta CV Bandung.

Suhita, R. D. (2019). Keefektifan teknik modeling simbolik untuk meningkatkan empati siswa kelas VII SMP Negeri 24 Malang. Universitas Negeri Malang.

Tudor, K. (2011). Understanding empathy. Transactional Analysis Journal, 41(1), 39–57.

Usman, I., Puluhulawa, M., & Smith, M. Bin. (2017). Teknik Modeling Simbolis Dalam Layanan Bimbingan Dan Konseling. Proceeding Seminar Dan Lokakarya Nasional Bimbingan Dan Konseling 2017, 84–92.

Антипина, С. С., & Микляева, А. В. (2021). Взаимосвязь склонности к киберагрессии, агрессивности и эмпатии в подростковом возрасте. Российский Психологический Журнал, 18(2), 94–108. https://doi.org/10.21702/rpj.2021.2.6




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um059v1i22021p64-73

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Nanda Widya Muharammah, Arbin Janu Setiyowati, Elia Flurentin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 
Buletin Konseling Inovatif
ISSN: 2797-9954
Email: buseli.fip@um.ac.id

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

View Stats