Pengembangan Media Animasi Pembelajaran Interaktif Pokok Bahasan Gaya Pada Matapelajaran IPA Kelas IV SD

Muzakki Muzakki, Mohammad Efendi, Abdul Manan

Abstract


Abstrak: Agar konsep-konsep abstrak yang diajarkan pada matapelajaran IPA SD dapat diterima oleh siswa diperlukan sebuah media atau perantara untuk mengkonkretkan materi. Pengembangan media ini menggunakan model Sadiman (2008), dengan materi tentang pokok bahasan gaya. Validitas hasil pengembangan ditunjukkan oleh pemenuhan kriteria yang diperoleh dari hasil ujicoba, yaitu ahli media dengan tingkat validitas sebesar 90,56%, ahli materi sebesar 91,11% dan siswa perorangan sebesar 95,56%, siswa kelompok kecil sebesar 94,44% serta siswa kelompok besar sebesar 91,17%. Berdasarkan hasil validasi tersebut, disimpulkan bahwa media animasi pembelajaran interaktif pada matapelajaran IPA pokok bahasan gaya adalah valid atau layak.

Abstract: In order for the abstract concepts taught in elementary science subjects to be accepted by students, a medium or intermediary is needed to concretize the material. This media development uses the Sadiman (2008) model, with material on the subject of style. The validity of the development results is indicated by the fulfillment of the criteria obtained from the test results, namely media experts with a validity level of 90.56%, material experts at 91.11% and individual students at 95.56%, small group students of 94.44% and large group students of 91.17%. Based on the results of this validation, it was concluded that the interactive learning animation media on the science subject subject of style was valid or feasible.

 


Keywords


pengembangan; animasi pembelajaran; interaktif.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Edcomtech

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: edcomtech.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE


Creative Commons License
Edcomtech is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Edcomtech Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats