VBA (Visual Basic for Applications) Based Learning Media Development in Accounting Practice Learning
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arifiyani, C. A. P., & Susanti. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Pengamatan Pada Mata Pelajaran Praktikum Akuntansi Lembaga/Pemerintah Kelas XI Akuntansi Di SMK Negeri Di Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 9(3), 7–16. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/jpak.v8n3.p7-16.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Yogyakarta: PT. Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
Astuti, I. A. D., & Bhakti, Y. B. (2018). Interactive Learning Multimedia Based Microsoft Excel on the Temperature and Heat. Unnes Science Education Journal, 7(1), 1–6.
Astuti, I. A. D., Sumarni, R. A., & Saraswati, D. L. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Mobile Learning berbasis Android. JPPPF : Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(1), 57–62. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/1.03108
Baharuddin, M. R., & Anggraini, R. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Pembelajaran Microsoft Excel pada Mata Kuliah Perangkat Lunak Aplikasi. 1(2), 94–101.
Beaman, I., Waldmann, E., & Krueger, P. (2005). The Impact of Training in Financial Modelling Principles on The Incidence of Spreadsheet Errors. Accounting Education, 14(2), 199–212. https://doi.org/10.1080/0963928042000229699
Bernard, M. (2018). Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif Mahasiswa Matematika Melalui Pendekatan Problem Posing Berbantuan Visal Basic Application for Excel. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovasi), 1(1), 69–78. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.219-228
Bernard, M., & Senjayawati, E. (2019). Developing the Students’ Ability in Understanding Mathematics and Self-confidence with VBA for Excel. Journal of Research and Advances in Mathematics Education, 4(1), 45–56. https://doi.org/10.23917/jramathedu.v1i1.6349
Besacier, G. (2011). Tablexcel : A Multi-user , Multi-touch Interactive Tabletop Interface for Microsoft Excel Spreadsheets. IFIP International Federation for Information Processing, 366–369.https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-642-23768-3_34
Branch, R. M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. In Springer New York Dordrecht Heidelberg London (Vol. 53, Issue 9). https://doi.org/10.1007/978-0-387-09506-6
Daryanto. (2016). Media Pembelajaran : Peranannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta : Gava Media.
David, D. (2019). Peningkatan Keterampilan Penggunaan Macro VBA. Seminar Nasional Pengabdian Pada Masyarakat, 29–37. https://ejurnal.dipanegara.ac.id/index.php/snpmas/article/view/426
Harmastuti, & Setyowati, D. (2018). Pemanfaatan Microsoft Excel untuk Pembelajaran Matematika dan Grafik. Jurnal Dharma Bakti, 1(1), 57–66.
https://doi.org/https://doi.org/10.34151/dharma.v1i1.294
Hasana, S. N., & Maharany, E. R. (2017). Pengembangan Multimedia Menggunakan Visual Basic for Application (VBA) Untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru Matematika. JPM : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 30. https://doi.org/10.33474/jpm.v3i2.648
Ihsan, & Yuniati, M. (2021). Efektifitas Pengembangan Media Interaktif Excel Siklus Akuntansi Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Self-Efficacy Mahasiswa. Media Bina Ilmiah, 16(1), 6023–6034. https://ejurnal.binawakya.or.id/index.php/MBI/article/view/1074/pdf
Jacobs, A., Robinson, D. F., & De Paolo, C. A. (2016). Teaching Case: Using Excel to Make Strategic Managerial Decisions. Journal of Information Systems Education, 27(2), 93–98.
Jusoh, N., & Ahmad, H. (2019). Usage of Microsoft Excel Spreadsheet As Accounting Tools in Sme Company. INWASCON Technology Magazine, 1, 23–25. https://doi.org/10.26480/itechmag.01.2019.23.25
Lee, L., Kerler, W., & Ivancevich, D. (2018). Beyond Excel: Software Tools and the Accounting Curriculum. AIS Educator Journal, 13(1), 44–61. https://doi.org/10.3194/1935-8156-13.1.44
Madcoms. (2014). Microsoft Excel 2013 Pemrograman VBA. Yogyakarta:Penerbit Andi.
Madcoms. (2017). Aplikasi Akuntansi dengan Microsoft Excel VBA (Macro). Yogyakarta:Penerbit Andi.
Mardetini, E., Fatimah, S., & Amrina, D. E. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Praktikum Akuntansi Berbasis Pembelajaran Kolaboratif. Jurnal PROFIT Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 5(2), 119–130. https://doi.org/10.36706/jp.v5i2.6601
Meidyanti, W. E., Kantun, S., Hartanto, W., & Sutrisno, B. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Pada Materi Pokok Jurnal Khusus Untuk Kelas XI Akuntansi SMK Negeri 1 Jember. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 15(1), 123–129. https://doi.org/10.19184/jpe.v15i1.20273
Menrisal, & Putri, H. M. (2018). Perancangan dan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Android Mata Pelajaran Dasar (Studi Kasus Kelas X TKJ SMK Negeri 2 Padang). Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 5(2), 21–30. https://doi.org/https://doi.org/10.35134/jpti.v5i2.10
Ningsih. (2018). Aplikasi Teori Belajar Konstruktivisme Dalam Pembelajaran Bahasa Asing. Foundasia, 9(1), 43–54. https://doi.org/10.21831/foundasia.v9i1.26159
Nurwandini, A., & Susilowibowo, J. (2020). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Sebagai Penerapan Kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran Praktikum Akuntansi Perusahaan Jasa Kelas XI Jurnal Pendidikan Akuntansi, 8(3), 60–68. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jpak/article/view/41510
Nuryanto, K., Zaki, S., & Wilandari, Y. (2012). Program Aplikasi Perhitungan Premi Asuransi Jiwa Dengan Macro dan Excel Visual Basic for Application (VBA). Jurnal Matematika, 1(1), 108–117. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/matematika/article/view/1233
Oktaviani, R., & Dewi, D. P. (2020). Analisis Motivasi Belajar Siswa SMPN 8 Cimahi Menggunakan Media Visual Basic for Application Berbasis Microsoft Excel pada Materi Pecahan. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 3(2), 133–140. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24014/juring.v3i2.9433
Olusegun, M. (2016). Accountants’ Perceptions of the Use of Excel Spreadsheet in Financial Reporting: A Survey of Accounts Personnel in Manufacturing Firms. Imperial Journal of Interdisciplinary Research, 2(8), 781–790. http://imperialjournals.com/index.php/IJIR/article/view/1495
Peprizal, & Syah, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web pada Mata Kuliah Fisika Modern. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(3), 455–467. http://repository.untad.ac.id/3668/
Prasetyo, S. (2017). Pengambangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Android untuk Siswa SD/MI. JMIE: Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education, 1(1), 121–140. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.32934/jmie.v1i1.29
Prastowo, A. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta:DIVA Pres.
Putra, D. P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Kartun 3D. Jurnal Literasi Digital, 1(2), 88–93.
Putranta, H., & Kuswanto, H. (2018). Spreadsheet for Physics: Lissajous Curve. International Journal of Recent Scientific Research2, 9(5), 26942–26. https://doi.org/10.24327/IJRSR
Rachmawati, N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Microsoft Excel dan Kemandirian Belajar Peserta Didik Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 162–171. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JTPPm/article/view/7682
Ragland, L., & Ramachandran, U. (2014). Towards an understanding of excel functional skills needed for a career in public accounting: Perceptions from public accountants and accounting students. Journal of Accounting Education, 32(2), 113–129. https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2014.03.002
Rahmawati, D., Witurachmi, S., & Sohidin. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran dengan Kuis Edukasi COC Berbasis Aplikasi Lectora Inspire Pada Pembelajaran Akuntansi untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa di SMK Negeri 1 Karanganyar. Tata Arta:Jurnal Pendidikan Akuntansi, 2(2), 45–59.
Rahmawati, S., & Susanti. (2019). Pengembangan Bahan Ajar E-Book Pada Mata Pelajaran Praktikum Akuntansi Lembaga Berbasis Kontekstual Untuk SMK. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 7(3), 383–391. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jpak/article/view/30684/27942
Rohaeti, E. E., Bernard, M., & Novtiar, C. (2019). Pengembangan Media Visual Basic Application untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Siswa SMP dengan Pendekatan Open-Ended. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 3(2), 95–107. https://doi.org/10.35706/sjme.v3i2.1897
Sanaky, H. A., & Faizah. (2013). Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif. Yogyakarta : Kaukaba Dipantara.
Sapruwan, M. (2017). Pengembangan Modul Praktikum Akuntansi Berbasis Perkebunan Kelapa Sawit Pada Politeknik Kelapa Sawit Citra Widya Edukasi, Bekasi. Jurnal Citra Widya Edukasi, 9(3), 249–264. https://journal.cwe.ac.id/index.php/jurnal_citrawidyaedukasi/article/view/29
Saputri, A. E., & Susilowibowo, J. (2020). Pengembangan Bahan Ajar E-Book Pada Mata Pelajaran Praktikum Akuntansi Perusahaan Manufaktur. Jurnal Penelitian Pendidikan, 20(2), 154–162. https://doi.org/10.17509/jpp.v20i2.26269
Siregar, Z. H. (2019). Implementasi Macro Excel (VBA) Sebagai Sistem Informasi Registrasi Dan Monitoring Talangan Haji Pada PT. Bank Mandiri Cab. Ternate. IESM Journal, 1(1), 48–67. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22303/iesm%20journal.1.1.2019.48-67http://dx.doi.org/10.22303/iesm%20journal.1.1.2019.48-67
Sugiyono. (2014). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D (cetakan ke-21). Alfabeta.
Sukiyasa, K., & Sukoco. (2013). Pengaruh Media Animasi Terhadap Hasil Belajar dan Motivasi Belajar Siswa Materi Sistem Kelistrikan Otomotif. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1), 126–137. https://doi.org/10.21831/jpv.v3i1.1588
Sukmawan, L. P., & Utomo, H. (2018). Aplikasi Microsoft Excel Vba Untuk Database Penjualan Dan Peramalan Penjualan Dengan Metode Trend Di CV. Agro Industri Malang. Jurnal Aplikasi Bisnis, 3(2), 607–612. http://jab.polinema.ac.id/index.php/jab/article/view/145
Suryadi, A. (2017). Pengambangan dan Penerapan Media Pembelajaran Trigonometri Berbasis ICT. Ekuivalen-Pendidikan Matematika, 30(1), 1–6. https://doi.org/https://doi.org/10.37729/ekuivalen.v30i1.4202
Suryani, A. W. (2020). Individualized Excel-Based Exams to Prevent Students from Cheating. Jabe (Journal of Accounting and Business Education), 5(1), 14–24. https://doi.org/10.26675/jabe.v5i1.14367
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114. https://doi.org/https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Vieira, A. L., Nespeca, M. G., Pavini, W. D., Ferreira, E. C., & Gomes Neto, J. A. (2019). A user-friendly excel spreadsheet for dealing with spectroscopic and chromatographic data. Chemometrics and Intelligent Laboratory Systems, 194. https://doi.org/10.1016/j.chemolab.2019.103816
Yana, E.-. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Praktikum Akuntansi Dengan Myob Accounting Berorientasi Pada Metode Drill. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(2), 97–108. https://doi.org/10.33603/ejpe.v5i2.310
DOI: http://dx.doi.org/10.26675/jabe.v7i2.37125
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Nujmatul Laily

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This Journal Indexed by:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.