The Effectiveness of Using an Interactive e-Module to Improve Learning Outcomes
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adi Nugroho, S. (2016). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Teori Konstruktivisme Berbasis Media Wondershare Quizcreator. Ijcets, 4(2), 73–78. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jktp
Adzkiya, D. S., & Suryaman, M. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Google Site dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Kelas V SD. Educate : Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 20. https://doi.org/10.32832/educate.v6i2.4891
Afrila, D., & Yarmayani, A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Modul Interaktif Dengan Software Adobe Flash pada Mata Kuliah Matematika Ekonomi di Universitas Batanghari Jambi. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 18(3), 539. https://doi.org/10.33087/jiubj.v18i3.521
Anzai, Y. (2012). Factors that Affects Effective Integration of Web 2 . 0 Technologies in Language Education : Focusing on Podcasting and Wikis. 131–138.
Arief, R. (2017). Aplikasi Presensi Siswa Online Menggunakan Google Forms, Sheet, Sites, Awesome Table, dan Gmail. Seminar Nasional Sains Dan Teknologi Terapan V 2017, ITATS, 138.
Dewi, M. S. A., & Lestari, N. A. P. (2020). E-Modul Interaktif Berbasis Proyek terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(3), 433–441.
Disca Amellya, & Khasanah, U. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika menggunakan Google Site dengan Pendekatan Metakognisi untuk Kelas XI. Quadratic: Journal of Innovation and Technology in Mathematics and Mathematics Education, 1(2), 101–107. https://doi.org/10.14421/quadratic.2021.012-04
Dovi Weiss, K. B. (2018). Promoting a Meaningful Learning Experience with a Born-Digital Interactive e-book and a Digital Teaching Platform. International Journal of Learning and Teaching, 4(3), 255–258. https://doi.org/10.18178/ijlt.4.3.255-258
Fonda, A., & Sumargiyani, S. (2018). the Developing Math Electronic Module With Scientific Approach Using Kvisoft Flipbook Maker Pro for Xi Grade of Senior High School Students. Infinity Journal, 7(2), 109. https://doi.org/10.22460/infinity.v7i2.p109-122
Goh, W. W. L., Bay, S., & Chen, V. H. H. (2015). Young school children’s use of digital devices and parental rules. Telematics and Informatics, 32(4), 787–795. https://doi.org/10.1016/j.tele.2015.04.002
Habiburrahman, & Sulistyowati, R. (2020). Pengembangan E-Modul Berbasis Web Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Mengidentifikasi Pelanggan Mata Pelajaran Komunikasi Bisnis Kelas X BDP Di SMK Negeri 1 Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 8(2), 875–881. https://www.jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/
Herawati, N. S., & Muhtadi, A. (2018). Pengembangan modul elektronik (e-modul) interaktif pada mata pelajaran Kimia kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(2), 180–191. https://doi.org/10.21831/jitp.v5i2.15424
Herianto, H., & Lestari, D. P. (2021). Implementasi teori konstruktivisme dalam pembelajaran IPA melalui pemanfaatan bahan ajar elektronik. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 9(1), 49–57. https://doi.org/10.21831/jppfa.v9i1.38024
Hidayatullah, M. S., & Rakhmawati, L. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Flip Book Maker pada Mata Pelajaran Elektronika Dasar di SMK Negeri 1 Sampang. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 5(1), 83–88.
Hutahaean, L. A., Siswandari, & Harini. (2019). Pemanfaatan E-Module Interaktif Sebagai Media Pembelajaran di Era Digital. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan Pascasarjana UNIMED, 1(2018), 298–305. http://digilib.unimed.ac.id/id/eprint/38744
Hwang, G. J., Tu, N. T., & Wang, X. M. (2018). Creating interactive e-books through learning by design: The impacts of guided peer-feedback on students’ learning achievements and project outcomes in science courses. Educational Technology and Society, 21(1), 25–36.
Imansari, N., & Sunaryantiningsih, I. (2017). Pengaruh Penggunaan E-Modul Interaktif Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa pada Materi Kesehatan dan Keselamatan Kerja. VOLT : Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 2(1), 11. https://doi.org/10.30870/volt.v2i1.1478
Inanna, I., & Rahmatullah, R. (2022). Desain Modul Elektronik Interaktif Untuk Meningkatkan Pemahaman Teoritik Konsep Dasar Koperasi. Economic Education and …, 5, 12–22. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/E3J/article/view/23644
K.A. Nalasari, N.K. Suarni, & I.M.C. Wibawa. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Web Google Sites Pada Tema 9 Subtema Pemanfaatan Kekayaan Alam Di Indonesia Untuk Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 11(2), 135–146. https://doi.org/10.23887/jurnal_tp.v11i2.658
Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. (2020). Respon Siswa Terhadap Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 4(1), 12. https://doi.org/10.23887/jpk.v4i1.24981
Kowitlawakul, Y., Chan, M. F., Tan, S. S. L., Soong, A. S. K., & Chan, S. W. C. (2017). Development of an e-Learning research module using multimedia instruction approach. CIN - Computers Informatics Nursing, 35(3), 158–166. https://doi.org/10.1097/CIN.0000000000000306
Kusumawati, G., Lestari, S. R., & Saptasari, M. (2021). Implementation of e-modules endocrine system based of problem based learning to improve students’ creative thinking skills and cognitive learning outcomes. AIP Conference Proceedings, 2330. https://doi.org/10.1063/5.0043314
Lee, S. H. (2017). Learning vocabulary through e-book reading of young children with various reading abilities. Reading and Writing, 30(7), 1595–1616. https://doi.org/10.1007/s11145-017-9740-6
Liu, Y., Chou, P. L., & Lee, B. O. (2020). Effect of an interactive e-book on nursing students’ electrocardiogram-related learning achievement: A quasi-experimental design. Nurse Education Today, 90(100), 104427. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104427
Maharcika, A. A. M., Suarni, N. K., & Gunamantha, I. M. (2021). Pengembangan Modul Elektronik (E-Modul) Berbasis Flipbook Maker untuk Subtema Pekerjaan di Sekitarku Kelas IV SD/MI. Pendasi: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(2), 165–174. https://jurnal.ahmar.id/index.php/eduline/article/view/1233
Melissa Ananda Tambunan, P. S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Website (Google Sites) pada Materi Fungsi di SMA Negeri 15 Medan. Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia, 2(1), 163–173.
Mohammad, J., Jarrah, M. A.-, & Talafhah, R. (2018). the Application of Metacognition , Cognitivism , and. January. https://doi.org/10.5281/zenodo.2531617
Mumpuni, A. L. N. (2018). The development of a web-based learning to improveof a creative writing abilityof pgsd students. Cakrawala Pendidikan, 37(2), 321–332. https://doi.org/10.21831/cp.v37i2.20009
Onchwari, J. K. G. J. A. (2014). Promoting effective e-learning practices through the constructivist pedagogy. Education and Information Technologies, 19(4), 887–898.
Pabrua Batoon, M. V., Glasserman Morales, L. D., & Yanez Figueroa, J. A. (2018). Instructional design to measure the efficacy of interactive e-books in a high school setting. Turkish Online Journal of Distance Education, 19(2), 47–60. https://doi.org/10.17718/tojde.415641
Pramana, M. W. A., Jampel, I. N., & Pudjawan, K. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Melalui E-Modul Berbasis Problem Based Learning. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 17. https://doi.org/10.23887/jeu.v8i2.28921
Puspitasari, A. D. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Modul Cetak dan Modul Elektronik Pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 17–25. http://journal.uin-alauddin.ac.id/indeks.php/PendidikanFisika
Putri, T. N., & Puspasari, D. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Berbasis CASE (Creative, Active, Systematic, Effective) pada Mata Pelajaran Korespondensi. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 4956–4967. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2969
Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi Pembelajaran Abad 21 dan Penerapannya di Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(2), 2099–2104. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2082
Ramsook, L., & Thomas, M. (2016). Constructivism-Linking Theory with Practice among Pre-Service Teachers at the University of Trinidad and Tobago. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 15(7), 127–137.
Ricu Sidiq, & Najuah. (2020). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Android pada Mata Kuliah Strategi Belajar Mengajar. Jurnal Pendidikan Sejarah, 9(1), 1–14. https://doi.org/10.21009/jps.091.01
Schreiber, L. M., & Valle, B. E. (2013). Social Constructivist Teaching Strategies in the Small Group Classroom. Small Group Research, 44(4), 395–411. https://doi.org/10.1177/1046496413488422
Schunk, D. H. (2012). Learning Theories An Education Perspectiv. In Space Science Reviews (6th ed, Vol. 71, Issues 1–4). Pustaka Pelajar. https://doi.org/10.1007/BF00751323
Septiani, D. R., & Purwanto, S. E. (2020). Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Hasil Belajar Matematika Berdasarkan Gender. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 6(1), 141. https://doi.org/10.30998/jkpm.v6i1.7526
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sugrah, N. U. (2020). Implementasi teori belajar konstruktivisme dalam pembelajaran sains. Humanika, 19(2), 121–138. https://doi.org/10.21831/hum.v19i2.29274
Sulistyawati, N. L. G., Suarjana, I. M., & Wibawa, C. I. M. (2022). Pengembangan Media Website Berbasis Google Sites pada Materi Statistika Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 899.
Sunwinarti, S. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dasar-Dasar Mesin Kelas X Di Smk Negeri 3 Buduran Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin UNESA, 4(03), 7.
Suparlan, S. (2019). Teori Konstruktivisme dalam Pembelajaran. Islamika, 1(2), 79–88. https://doi.org/10.36088/islamika.v1i2.208
Susanto, R., Rachmadtullah, R., & Rachbini, W. (2020). Technological and pedagogical models: Analysis of factors and measurement of learning outcomes in education. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 7(2), 1–14. https://doi.org/10.29333/ejecs/311
Susilo, A., Siswandari, & Bandi. (2016). Pengembangan Modul Berbasis Pembelajaran Saintifik untuk Peningkatan Kemampuan Mencipta Siswa dalam Proses Pembelajaran Akuntansi Siswa Kelas XII SMA N 1 Slogohimo. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(1), 50–56.
Tabun, Y. F., Ariningsih, K. A., Jalal, N. M., Hau, R. R., Suprapmanto, J., Meisarah, F., Nuruddaroini, M. A., Renaldi, R., Sesrita, A., J., & E., & Akbar, A. (2022). Teori Pembelajaran. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Wulandari, F., Yogica, R., & Darussyamsu, R. (2021). Analisis Manfaat Penggunaan E-Modul Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh Di Masa Pandemi Covid-19. Khazanah Pendidikan, 15(2), 139. https://doi.org/10.30595/jkp.v15i2.10809
Yao, R., Zhang, G., Wang, Y., & Bie, R. (2022). Design of Teaching Material Evaluation Incentive Mechanism based on Game Theory. Procedia Computer Science, 202, 47–54. https://doi.org/10.1016/j.procs.2022.04.007
Zaharah, Z., & Susilowati, A. (2020). Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Dengan Menggunakan Media Modul Elektronik Di Era Revolusi Industri 4.0. Biodik, 6(2), 145–158. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.8950
Zarzour, H., Bendjaballah, S., & Harirche, H. (2020). Exploring the behavioral patterns of students learning with a Facebook-based e-book approach. Computers and Education, 156, 103957. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103957
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jabe.v8i2.47605
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Darpiyah - Darpiyah, Sulastri - Sulastri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This Journal Indexed by:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.