Relevansi Anggaran Pendidikan dengan Capaian Indeks Pembangunan Manusia Dimensi Pendidikan

Siti Sanisah

Abstract


Abstract: The purpose of this study was to determine the relevance of the education budget to the achievement of the HDI education dimension in Central Lombok Regency. This naturalistic research data was obtained through focused synthesis, documentation, literature study and questionnaires which were analyzed through data reduction, data display, and conclusion drawing. The results showed that the relevance index reached 0,35% (less relevant), because the financing programs and educational activities were not in line with the grand design of education. The achievement of RLS is low (6.29) and HLS (13.87) which has an impact on the minimum education index (0.59). What is indicated to have an influence is the goodwill and political will of the government, sources of education budget, connectivity to education planning, implementation of educational programs and activities, management of education financing and commitment of education managers guided by good governance.

 

Keywords: relevance; education budget; HDI dimensions of education

 

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah mengetahui relevansi anggaran pendidikan dengan capaian IPM dimensi pendidikan di Kabupaten Lombok Tengah. Data penelitian naturalistik ini diperoleh melalui sintesis terfokus, dokumentasi, studi kepustakaan dan angket yang dianalisis melalui reduksi data, display data, verifikasi dan menarik kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa indeks relevansi mencapai 0,35% (kurang relevan), karena pembiayaan program dan kegiatan pendidikan tidak sejalan dengan grand design pendidikan. Capaian RLS menjadi rendah (6,29) dan HLS (13,87) yang berimbas pada minimya indeks pendidikan (0,59). Faktor yang terindikasi mempengarui adalah good will dan political will pemerintah, sumber anggaran pendidikan, konektivitas perencanaan pendidikan, kejelasan program dan kegiatan pendidikan, manajemen pembiayaan pendidikan serta komitmen pengelola urusan pendidikan yang berpedoman pada good governance.

 

Kata kunci: relevansi; anggaran pendidikan; IPM dimensi pendidikan


Full Text:

PDF

References


Andriani, P. N., & Setyowati, E. (2019). Kesejangan antara Rencana dan Implementasi Rencana Pembangunan Jangka Menengah Daerah (RPJMD) Kabupaten Pasuruan Tahun 2013-2018. Jurnal Ilmiah Administrasi Publik (JIAP), 5(2), 432–439.

Arifah, U. (2018). Kebijakan Publik dalam Anggaran Pendidikan. Cakrawala: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Dan Studi Sosial, 2(1), 17–37. https://doi.org/10.33507/cakrawala.v2i1.37

Barrett, D., & Twycross, A. (2018). Data collection in qualitative research. Evidence-Based Nursing, 21(3), 63–64. https://doi.org/10.1136/eb-2018-102939

Campbell, S., Greenwood, M., Prior, S., Shearer, T., Walkem, K., Young, S., Bywaters, D., & Walker, K. (2020). Purposive sampling: complex or simple? Research case examples. Journal of Research in Nursing, 25(8), 652–661. https://doi.org/10.1177/1744987120927206

Dakhi, Y. (2016). Implementasi POAC terhadap Kegiatan Organisasi dalam Mencapai Tujuan Tertentu. Jurnal Warta, 53(9), 1679–1699. https://bit.ly/3ycD5sQ

Eka, A., Eny, R., & Yana, U. (2016). Pengaruh Pengeluaran Pemerintah Daerah Sektor Pendidikan Dan Kesehatan Terhadap Produk Domestik Regional Bruto Serta Indeks Pembangunan Manusia Di Kalimantan Timur. Jurnal Ekonomi Keuangan, Dan Manajemen, 12(2), 0216–7786. https://doi.org/10.29264/jinv.v12i2.805

Fadli, M. R. (2021). memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.

Fathony, A. A., & Prianty, F. (2019). Pengaruh Anggaran Pendidikan Dan Penggunaan Anggaran Dana Bos Terhadap Peningkatan Mutu Pendidikan Di Smp Negeri Se-Kecamatan Solokan Jeruk. Jurnal Ilmiah Akuntansi, 10(1), 1–12. //ejournal.unibba.ac.id/index.php/akurat/article/view/77

Fauzi, F., Yamin, M., & Wahyu, T. (2017). Klasifikasi Indeks Pembangunan Manusia Kabupaten / Kota Se-Indonesia dengan Pendekatan Smooth Support Vector Machine ( SSVM ) Kernel Radial Basis Function ( RBF ). Seminar Nasional Pendidikan, Sains Dan Teknologi Fakultas Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Muhammadiyah Semarang, 88–97. https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/psn12012010/article/view/2986

Fransisca, A. N., Hubah, S. V., & Handaka, R. D. (2021). Manajemen Perencanaan Refocusing Anggaran Melalui Mbo Dalam Penanganan Perekonomian Di Masa Covid-19. Jurnal Ilmiah Manajemen Ubhara, 3(2), 193–203. https://doi.org/10.31599/jmu.v3i2.961

Harjunadhi, J. T., & Rahmawati, F. (2020). Pengaruh belanja pendidikan, belanja kesehatan, dan ump terhadap ipm di indonesia tahun 2014–2018. Inovasi, 16(2), 241–249. https://bit.ly/3RPiCly

Iryani, E., & Ramdani, A. S. (2019). Kajian Indeks Pembangunan Manusia (IPM); Analisa Pengaruh Rendahnya Indeks Pendidikan di Kabupaten Tangerang. Jurnal Inovasi Pendidikan MH Thamrin, 3(2), 1–11. https://doi.org/10.37012/jipmht.v3i2.97

Jaweng, R. N. E., Ramda, E. E., Suparman, H. N., Hasibuan, S. N., Mangiri, D., & Tambunan, M. (2020). Realokasi Anggaran dan Penyesuaian ( Refocusing ) Program : Tantangan dan Respons Pemerintah Daerah Hadapi Pandemi. In United Cities and Local Governments Asia-Pacific (UCLG ASPAC) & APEKSI.

Koto, J. (2015). Pengaruh Alokasi Anggaran Sektor Pendidikan, Pendapatan Perkapita dan Pendidikan Kepala Rumah Tangga Terhadap Angka Partisipasi Sekolah di Kabupaten/Kota Provinsi Sumatera Barat. Journal of Economi and Economic Education, 3(2), 169–184. https://doi.org/10.22202/economica.2015.v3.i2.254

Lengkong, S. M. K., Rotinsulu, D. C., & Walewangko, E. N. (2019). Pengaruh Alokasi Anggaran Pendidikan Dan Kesehatan Terhadap Indeks Pembangunan Manusia Dan Dampaknya Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Kota Bitung. Jurnal Pembangunan Ekonomi Dan Keuangan Daerah, 19(2), 1–20. https://doi.org/10.35794/jpekd.15783.19.2.2017

Loteng, D. (2021a). Rencana Strategis Dinas Pendidikan Kabupaten Lombok Tengah Tahun 2021-2026 (1st ed.). Disdik Loteng.

Loteng, D. (2021b). Satuan Kerja Perangkat Daerah (RKA - SKPD) Dinas Pendidikan Lombok Tengah Tahun Anggaran 2021. Dinas Pendidikan Lombok Tengah.

Loteng, P. (2021). RPJMD Kabupaten Lombok Tengah 2021-2026 (Bappeda (ed.); 1st ed.). Bappeda Lombok Tengah.

Mizan, A. Al, Falatehan, A. F., & Wahyuni, E. S. (2018). Strategi Alokasi Belanja Pemerintah Daerah untuk Meningkatkan Indeks Pendidikan di Provinsi Banten. Jurnal Manajemen Pembangunan Daerah, 10. https://doi.org/10.29244/jurnal_mpd.v10i-.22711

Mohzana, Z., & Fahrurrozi, M. (2021). Hasil Kajian Proyeksi Peningkatan Indeks Pembangunan Manusia (IPM) Di Kabupaten Lombok Timur Tahun 2021-2023 (Aswasulasikin (ed.); 1st ed.). Universitas Hamzanwadi Press.

Muhson, A., Wahyuni, D., & Mulyani, E. (2012). Analisis Relevansi Lulusan Perguruan Tinggi. Jurnal Economia, 8(April), 42–52. https://doi.org/10.21831/economia.v8i1.800

PASKA. (2019). Neraca Pendidikan Daerah 2019 Provinsi Nusa Tenggara Barat (P. Rediza (ed.); 1st ed.). Pusat Analisis dan Sinkronisasi Kebijakan. https://npd.kemdikbud.go.id/

PASKA. (2020). Neraca Pendidikan Daerah 2020 Provinsi Nusa Tenggara Barat (P. Rediza (ed.); Vol. 2020, Issue November 2019). Pusat Analisis dan Sinkronisasi Kebijakan. https://npd.kemdikbud.go.id/

Pazri, M. (2016). Implementasi Prinsip Good Governance Dalam Sistem Pengelolaan Keuangan Daerah Di Indonesia. Badamai Law Journal, 1(2), 259. https://doi.org/10.32801/damai.v1i2.1822

Permono, A. I., Karunia, B., Alwi, M., Adalya, N. M., Pitoyo, A. J., & Alfana, M. A. F. (2020). Analisis Indeks Pembangunan Pendidikan Nusa Tenggara Barat 2019. Researc Gate, 10(October), 1–14. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.20733.38884

Sahin, S. (2021). A Brief Study on Descriptive Research: Its Nature and Application in Social Science Introduction. International Journal of Research and Analysis in Humanities, 1(1), 1–11. https://www.iarj.in/index.php/ijrah

Sanisah, S. (2015). Kebijakan Pengelolaan Anggaran Pendidikan Di Kabupaten Lombok Tengah. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis (JPEB), 3(1), 101–118. https://doi.org/10.21009/jpeb.003.1.5

Sanisah, S., Kadir, A., Lukman, & Edi. (2021). The Effectiveness of Educational Supervision in COvid-19 Pandemic Era. Jurnal Tatsqif, 19(2), 155–174. https://doi.org/10.20414/jtq.v19i2.4226

Saputra, A. (2018). Allocation of Education Budget in Indonesia. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal) : Humanities and Social Sciences, 1(2), 141–147. https://doi.org/10.33258/birci.v1i2.19

Sargeant, J. (2012). Qualitative Research Part II: Participants, Analysis, and Quality Assurance. Journal of Graduate Medical Education, 4(1), 1–3. https://doi.org/10.4300/jgme-d-11-00307.1

Setiawan, M. B., & Hakim, A. (2018). Indeks Pembangunan Manusia Indonesia. Jurnal Economia, 9(1), 18–26. https://doi.org/10.21831/economia.v9i1.1373

Sudarmono, S., Hasibuan, L., & Us, K. A. (2021). Pembiayaan Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 266–280. https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i1

Sukirman. (2020). Teori, Model dan Sistem Pendidikan (Arifuddin (ed.); I). Lembaga Penerbit Kampus IAIN Palopo.

Sulfasyah, S., & Arifin, J. (2017). Komersialisasi Pendidikan. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 4(2), 174–183. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v4i2.499

UNDP. (2008). National Human Development Report 2008 - Climate Change and its impact on Kazakhstan’s Human Development.

Wulandari, R. (2021). Implikasi Putusan Mahkamah Konstitusi dalam Upaya Aplikasi Anggaran 20% Penyelenggaraan Pendidikan Nasional. PUSKAPSI Law Review, 1(1), 29. https://doi.org/10.19184/puskapsi.v1i1.23648


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Siti Sanisah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

 

  

 


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.