Manajemen Etno STEAM Bagi Suku Amarasi dalam Pegelolahan Warna Kain Tenun Ikat Sebagai Dasar Pendidikan Karakter

Hironimus Tangi, Yanti Rosinda Tinenti

Abstract


Abstract: This research focuses on ethno STEAM management in the processing of NTT Amarasi ikat woven cloth and the value of character education for the Amarasi community. The problems in this research are 1). How does ethno STEAM management work in the processing of Amarasi ikat woven fabric? 2). What is the value of character education for the community from the Amarasi ikat woven fabric processing process? The type of research in this research is descriptive qualitative. This research will describe, describe, explain and explain in the form of words and sentences the STEAM concept of the Amarasi tribe in making Ikat Woven Cloth by several groups of craftsmen in the Teunbaun sub-district, Amarasi District, Kupang Regency, NTT. The samples for this research were 3 (three) groups of Amarasi ikat weaving craftsmen in Amarasi District, Kupang Regency, East Nusa Tenggara. The results of this research are 1). The process of managing ikat woven cloth applies the STEAM concept, namely the Science Concept that has been used by the Amarasi tribe in making ikat woven cloth. The technological concept developed by weaving craftsmen for the Amarasi tribe is: roki ana roki ko'u for untangling threads and for weaving. The concept of Engineering, for the Amarasi tribe, is engineering in spinning and dyeing threads and engineering of the tools used in weaving activities which are divided into three, namely moleng for spinning thread, roki ana for tying threads (making motifs) and also roki ko'u for unraveling threads. and for weaving. Concept art in geometric decoration, flora decoration and fauna decoration. The concept of mathematical science applied in the Amarasi tribe is counting the number of threads spun, the number of sticks, making thread rolls, counting the number of strands of thread in the process of tying the thread to form the desired motif. 2). Character education from the ikat woven fabric processing process, namely; values in life, the value of knowledge, social skills, and identity formation.
Keywords: Ethno STEAM, Local Wisdom, Character Education


Abstrak: Penelitian ini difokuskan pada pada manajemen etno STEAM pada pengolahan kain tenun ikat Amarasi NTT dan nilai pendidikan karakter bagi masyarakat Amarasi. Masalah dalam penelitian ini adalah 1). Bagaimana manajemen etno STEAM dalam proses pengolahan kain tenun ikat Amarasi ? 2). Bagaimana nilai pendidikan karakter bagi masyarakat dari proses pengolahan kain tenun ikat Amarasi ?. Jenis penelitian pada penelitian ini, yaitu deskriptif kualitatif. Penelitian ini akan menggambarkan, menguraikan, menjelaskan dan menerangkan dalam bentuk kata dan kalimat mengenai konsep STEAM pada suku Amarasi dalam pembuatan Kain Tenun Ikat oleh beberapa kelompok pengrajin di kelurahan Teunbaun Kecamatan Amarasi Kabupaten Kupang, NTT. Sampel penelitian ini adalah 3 (tiga) kelompok pengrajin tenun ikat Amarasi di Kecamatan Amarasi Kabupaten Kupang Nusa Tenggara Timur. Hasil penelitian ini adalah 1). Proses pengelolaan kain tenun ikat menerapkan konsep STEAM yaitu Konsep Sains sudah digunakan oleh suku Amarasi dalam pembuatan kain tenun ikat. Konsep Teknologi yang dikembangkan oleh perajin tenun untuk suku Amarasi yaitu: roki ana roki ko’u untuk mengurai benang dan untuk menenun. Konsep Engineering, bagi suku Amarasi yaitu rekayasa dalam pemintalan dan pewarnaan benang dan rekayasa alat-alat yang digunakan dalam aktivitas menenun terbagi
menjadi tiga yaitu moleng untuk memintal benang, roki ana untuk mengikat benang (membuat motif) dan juga roki ko’u untuk mengurai benang dan untuk menenun. Konsep seni dalam ragam hias gemetris, ragam hias flora dan ragam hias fauna. Konsep Ilmu matematika yang diterapkan
dalam suku Amarasi yaitu menghitung banyaknya pintalan benang, jumlah lidi, membuat gulungan benang, menghitung banyaknya helai benang pada proses ikat benang untuk membentuk motif yang diinginkan. 2). Pendidikan karakter dari proses pengolahan kain tenun ikat yaitu; nilai dalam kehidupan, nilai pengetahuan, keterampilan sosial, dan pembentukan identitas.
Keywords: Etno STEAM, Kearifan Lokal, Pendidikan Karakter

Full Text:

Untitled

References


Agus Supian (2021) Model Pendidikan Karakter Di Masyarakat. Jurnal Pendidikan Agama Islam. Volume 6, Nomor 1, Januari - Juni 2021

Ainur Rosyida, Didik Achadi W. 2014. Pemanfaatan Daun Jati Muda Untuk Pewarnaan Kain Kapas Pada Suhu Kamar. Jurnal Arena Tekstil Vol. 29 No. 2, Desember 2014: 115-124

Aizat Khairi dkk (2018). The Projection of Malay Cultural Identity through Batik Application in the Development of the Fibreglass Boat at Universiti Kuala Lumpur Malaysian Institute of Marine Engineering Technology (UniKL MIMET), Lumut, Perak. Wacana Seni. ISSN: 1675-3410 | eISSN: 2180-4311 https://ejournal.usm.my/wacanaseni/article/view/ws-vol17-2018-7

Cassie F. Quigley, Danielle Herro (2019. An Educator’s Guide to STEAM, Engaging Students Using Real-World Problems

Direktorat SMP. 2023. Pengolahan Kain tenun Sumba dengan pewarna alami.Pengelola Direktorat SMP https://ditsmp.kemdikbud.go.id/ -pewarna-alami/

Dönmez, İ (2023). Breaking Gender Stereotypes: How Interacting With Stem Professionals Changed Female Students' Perceptions. Journal of Baltic Science Education. https://oaji.net/articles/2023/987-1702728638.pdf

Fanika Noor (2023) Kajian Etno-STEAM pada Potensi Lokal Kriya Ukir Jepara sebagai Sumber Pembelajaran IPA SMP/MTs. Undergraduate thesis, IAIN KUDUS. http://repository.iainkudus.ac.id/id/eprint/10886

Fikrina dkk.(2023) Pengembangan E-Modul Kimia Larutan Terintegrasi Etno- STEAM Bahan Kajian Batik Pekalongan. Jurnal Chemistry in Education 12 (1) (2023) file:///C:/Users/asusv/Downloads/59507-Article%20Text-198721-1-10-20230428.pdf

Emilia Juliyanti Bria dkk (2023). Etnobotani pewarna alami kain tenun futus Suku Dawan di Kabupaten Timor Tengah Utara. Jurnal Biologi Udayana https://doi.org/10.24843/JBIOUNUD.2023.v27.i01.p10

Emma Yenko (2023), Careers For STEAM Majors, From STEM to STEAM. Publikasi online

Gonzales, H. B. and Kuenzi, J. F. 2012. Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education: A Primer. Prosiding Congressional

Guru Inovatif (2023). Membangun Fondasi Moral dan Etika untuk Masyarakat yang Lebih Baik. Diterbitkan 25 Mei 2023. Dunia Pendidikan

Harahap Muhammad Syahril dkk(2021) Efektivitas Pendekatan Pembelajaran Science Technology Engineering Art Mathematic (STEAM) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika Volume 10, No. 2, 2021, 1053-1062. DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3633

Henriksen, D. (2014) . Full STEAM Ahead: Creativity in Excellent STEAM Teaching Practices. The STEAM Journal, Volume 1 Issues 2, hlm. 1-9

Haryanto dkk. (2024) Development of project-based learning model based on ethno- steam to improve numeracy literacy skills Jurnal inovasi kurikulum UPI https://doi.org/10.17509/jik.v21i1.63400

Kefi Yohana Patricia Talan dkk (2021). Eksplorasi Etnomatematika Dalam Aktivitas Menenun Di Kecamatan Amarasi Barat Dan Integrasinya Dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Timor, 03 September 2021 ISBN: 978-623-91832-1-9(PDF)

Luo, T, Zhao, J, So, WWM, Zhan, W (2024). STUDENTS' REFLECTIONS ON THEIR SCIENTIST- OR ENGINEER-LIKE PRACTICES IN STEM PROJECT-BASED LEARNING. Journal of Baltic Science Education https://oaji.net/articles/2023/987- 1709892627.pdf

Ma, K, Hui, B-H (2023) A BIBLIOMETRIC ANALYSIS OF LITERATURE ON ATTITUDES IN STEM EDUCATION IN 2008-2022 Journal of Baltic Science Education https://oaji.net/articles/2023/987-1702728991.pdf

Melynia Ariningtyas Prabawati(2023) Literature Review : Pembelajaran IPA Bermuatan Etno-STEAM sebagai Upaya Pemberdayaan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kurikulum Merdeka.SNPS Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains) 2023.

Nurhasnah dkk (2022) Etno-Stem Dalam Pembelajaran IPA : A Systematic Literature Review Jurnal Teknologi Pembelajaran- Kwangsan. Vol: 10/02 Desember 2022. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v10n2.p147--163

Nurtini dkk(2023) Penerapan Pendekatan Etno Stem Pada Materi Koloid Untuk Mengembangkan Keterampilan Psikomotorik. Artikel mahasiswa

National Research Council (NRC). (2010). Successful K-12 STEAM Education Identifying Effective Approaches in Science, Technology, Engineering, and Mathematics. Washington,D.C: The National Academies Press.

Pingge Heronimus Delu 2022. Kearifan Lokal Dan Penerapannya Di Sekolah. Jurnal Edukasi Sumba. Vol 1 no 2 tahun 20217.

Qorry Adilla Fikrina (2022) Pengembangan E-Modul Kimia Larutan Terintegrasi Etno-STEAM Bahan Kajian zBatikPekalongan. SEMNASPENDIPA https://doi.org/10.26858/semnaspendipa.v2i0.40636

Rosdeen Suboh. 2023. Teater tradisional mendu dan bangsawan di Asia Tenggara: Hubung kait sejarah dan elemen persembahan. Wacana Seni Journal of Arts Discourse 22: 34–50 https://doi.org/10.21315/ws2023.22.3

Sartika ((2021). Pembelajaran IPA Efektif Lewat ETNO-STEAM. Umsida.ac.id. https://umsida.ac.id/berikan-pembelajaran-ipa-efektif-lewat-etno-steam/

Syarifa Wahidah Al Idrus (2022). Implementasi STEM Terintegrasi Etnosains (Etno- STEM) di Indonesia: Tinjauan Meta Analisis Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan Volume 7, Nomor 4, Desember 2022 file:///C:/Users/asusv/Downloads/879-Article%20Text-4605-1-10-20221222.pdf

Sudarmin, S. et al. 2020. Scientific reconstruction of indigenous knowledge of batik natural dyes using ethno-STEM approach. Journal of Physics: Conference Series. 1567(4). doi:10.1088/1742- 6596/1567/4/042046

Tangi Hironimus (2023) Etno - Stem Dan Implementasi Dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka Di Sekolah Menengah. Seminar Panca Windu Unwira Kupang.

Wulandari, Ria and Atun, Sri (2023) Model Pembelajaran Sains Menggunakan Etno-STEAM Untuk Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah Kolaboratif dan Sikap Terhadap Sains. S3 thesis, Program Pascasarjana. https://eprints.uny.ac.id/81364/

W. S., Dominikus, “Etnomatematika Adonara”, Malang: Media Nusa Creative, 2018.

Zenius (2022) 4 Tahap Penerapan Pembelajaran STEAM – Zenius untuk Guru https://www.zenius.net/blog/pembelajaran-steam

Yandri (2022) Pendidikan Karakter : Peranan Dalam Menciptakan Peserta Didik yang Berkualitas. Direktorat pendidikan dasar 13 Oktober 2022


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

 

  

 


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.