Integration-Interconnection with a Scientific Approach on the Rational and Irrational Inequality of One Variable Module

Sa'adatul Ulwiyah, Dian Permatasari, Pasttita Ayu Laksmiwati

Abstract


Learning in madrasah tends to teach concepts and materials related to that science alone, without paying attention to other sciences. Thus, there is a need for innovation in learning that can link various fields of science, one of which is by applying integration-interconnection-oriented learning. The research aims to develop insights into integrated-interconnected mathematical learning modules with a scientific approach to rational and irrational materials of one variable is valid. The type of research used is research and development (R&D). This research was designed by following the steps of Richey and Klein's development, namely the PPE development model (Planning, Production, and Evaluation). The instrument used is a product validation assessment sheet given to two expert validators. The results showed that the integrated-interconnection-oriented mathematics learning module with a scientific approach that had been developed got an average product validity score of 0.82 with a high category. Thus, it can be concluded that this learning module has met the valid criteria.

Keywords


Integration-Interconnection; Scientific Approach; Module; Rational and Irrational Inequality of One Variable

Full Text:

PDF

References


Hosnan, M. (2014). Pendekatan saintifik dan kontekstual dalam pembelajaran abad 21: Kunci sukses implementasi kurikulum 2013. Ghalia Indonesia.

Kartika, I. (2018). Pengembangan modul IPA terintegrasi dengan ayat Al Qur’an dan Hadis. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 21(1), 12–22.

Kenedi, A. K. (2018). Literasi matematis dalam pembelajaran berbasis masalah. Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 165–174.

Kurniati, A. (2016). Pengembangan modul matematika berbasis kontekstual terintegrasi ilmu keislaman. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 4(1), 43–58.

Machali, I. (2015). Pendekatan integrasi-interkoneksi dalam kajian manajemen dan kebijakan pendidikan Islam. El-Tarbawi, 8(1), 32–53.

Maryani, M., Effendi, H., & Sabantaro, H. (2020). Pengaruh pendekatan saintifik dalam proses belajar mengajar siswa kelas VIII materi lingkaran. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7(2), 65–74.

Minhaji, H. A. (2007). Masa depan perguruan tinggi Islam di Indonesia (perspektif sejarah-sosial). TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 145–175.

Nu’man, M. (2017). Pengembangan bahan ajar matematika berbasis integrasi-interkoneksi untuk memfasilitasi penalaran dan pemecahan Masalah. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(2), 31–42.

Nuryana & Aprismayanti, E. (2013). The effect of using module towards students’ learning outcomes on mathematics subject grade VII SMPN 8 Cirebon. Eduma.

Putri, Y. N. E., Sefrinal, S., & Arif, M. (2021). Pengaruh penggunaan modul pembelajaran matematika berbasis inkuiri terbimbing ter-hadap pemahaman konsep matematis siswa kelas X SMAN 1 Painan. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 6(1), 63–69.

Retnawati, H. (2016). Analisis kuantitatif instrumen penelitian (panduan peneliti, mahasiswa, dan psikometrian). Parama Publishing.

Setiyaningsih, W. (2018). Analisis kesalahan siswa ke-las X IPA.2 SMA Negeri 1 Ujungbatu dalam menyelesaikan soal pada materi pertidaksa-maan rasional dan irasional. Jurnal Prinsip Pendidikan Matematika, 1(1), 34–38.

Shantika, E. G. (2017). Diagnosis kesalahan peserta didik berbasis penskoran politomus dengan Partial Credit Model (PCM) dalam menjawab soal matematika kelas X SMA Negeri Kota Mataram. PPs UNY.

Suparni, S. (2015). Pengembangan bahan ajar berbasis integrasi interkoneksi untuk memfasilitasi peningkatan kemampuan berpikir kritis mahasiswa. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(2), 1–19.

Tjiptiany, E. N., As’ari, A. R., & Muksar, M. (2016). Pengembangan modul pembelajaran matematika dengan pendekatan inkuiri untuk membantu siswa SMA kelas X dalam memahami materi peluang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(10), 1938–1942.

Triyono, S. (2021). Dinamika penyusunan e-modul. Penerbit Adab.

Zain, Z., & Vebrianto, R. (2017). Integrasi keilmuan sains dan islam dalam proses pembelajaran rumpun IPA. Seminar Nasional Teknologi Informasi Komunikasi Dan Industri, 703–708.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um048v28i1p21-30

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Ilmu Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


Jurnal Ilmu Pendidikan
ISSN: 0215-9643 | E-ISSN: 2442-8655
Contact
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LP2M) Universitas Negeri Malang (UM)
Graha Rektorat, Floor 6, Jl. Semarang No 5 Malang 65145
Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/jip
E-mail: jip@um.ac.id

Jurnal Ilmu Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats