Pengembangan Video Pembelajaran IPA Materi Gaya untuk Siswa Sekolah Dasar

Muhammad Faisal Arif, Henry Praherdhiono, Eka Adi

Abstract


Abstrak

Pengembangan ini dilaksanakan dengan tujuan menghasilkan produk media video pembelajaran Gaya yang telah melalui proses validasi pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Penelitian ini menggunakan model pengembangan Sadiman, langkah-langkah pengembangan yaitu identifikasi kebutuhan, perumusan tujuan, pengembangan materi, pengembangan alat evaluasi, menyusun naskah, produksi, tes/ uji coba, revisi, produk siap dimanfaatkan. Subjek pengguna dalam pengembangan ini adalah siswa kelas IVB SDN Lowokwaru 4 Malang. Jenis data yang digunakan adalah data kuantitatif (tes hasil belajar) dan kualitatif (instrumen ahli media, ahli materi, dan siswa). Berdasarkan hasil penelitian dapat dikaji bahwa video pembelajaran ini valid dan layak digunakan sebagai sumber belajar yang efisien serta mampu meningkatkan hasil belajar siswa dalam mata pelajaran IPA materi Gaya.

Abstract

This development is carried out with the aim of producing a style learning video media product that has gone through a validation process in Natural Sciences subjects. This research uses Sadiman's development model, the steps of development are identification of needs, formulation of objectives, development of materials, development of evaluation tools, compiling manuscripts, production, tests / revisions, revisions, products ready to be used. The user subject in this development is grade IVB students of SDN Lowokwaru 4 Malang. The type of data used is quantitative data (learning outcomes test) and qualitative (instruments of media experts, material experts, and students). Based on the results of the study it can be learned that this learning video is valid and feasible to be used as an efficient learning resource and is able to improve student learning outcomes in the subject matter of Natural Sciences style.

Keywords


Pengembangan; Video Pembelajaran; Ilmu Pengetahuan Alam; Gaya.

Full Text:

PDF

References


Agustiningsih, A. (2015). “Video” Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Dalam Rangka Mendukung Keberhasilan Penerapan Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar. Pancaran Pendidikan, 4(1), 55–68.

Allen, W. H. (1975). Intellectual abilities and instructional media design. AV Communication Review, 23(2), 139–170.

Arikunto, S. (2009). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (edisi revisi). Jakarta: Bumi Aksara.

Briggs, L. J. (1972). Student’s Guide to Handbook of Procedures for the Design of Instruction. American Institutes for Research.

Briggs, L. J., & Wager, W. W. (1981). Handbook of procedures for the design of instruction. Educational Technology.

Dönmez, O., Simsek, Ö., & Arikan, Y. D. (2010). How can we make use of learner interaction in online learning environments? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 783–787.

Fuady, R., & Mutalib, A. A. (2018). Audio-Visual Media in Learning. Journal of K6, Education, and Management, 1(2).

Gunawardena, C. N., & Duphorne, P. L. (2001). Which Learner Readiness Factors, Online Features, and CMC Related Learning Approaches Are Associated with Learner Satisfaction in Computer Conferences?.

Hernawan, A. H., Zaman, B., & Riyana, C. (2007). Media pembelajaran sekolah dasar. UPI Press. Bandung.

Hirumi, A. (2006). Analysing and designing e-learning interactions. In Interactions in online education (pp. 60–85). Routledge.

Hrastinski, S. (2009). A theory of online learning as online participation. Computers & Education, 52(1), 78–82.

Mayer, R. E., & Moreno, R. (1998). A cognitive theory of multimedia learning: Implications for design principles. Journal of Educational Psychology, 91(2), 358–368.

Mayer, R., & Mayer, R. E. (2005). The Cambridge handbook of multimedia learning. Cambridge university press.

Melinda, V. A., Degeng, N. S., & Kuswandi, D. (2018). Pengembangan Media Video Pembelajaran Ips Berbasis Virtual Field Trip (Vft) Pada Kelas V Sdnu Kratonkencong. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran) Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 3(2), 158–164.

Moore, M. G., & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning. Cengage Learning.

Potdevin, F., Vors, O., Huchez, A., Lamour, M., Davids, K., & Schnitzler, C. (2018). How can video feedback be used in physical education to support novice learning in gymnastics? Effects on motor learning, self-assessment and motivation. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(6), 559–574.

Praherdhiono, H., & Adi, E. P. (2008). Panduan Praktikum Multimedia. Malang: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang.

Pramudito, A. (2013). Pengembangan media pembelajaran video tutorial pada mata pelajaran kompetensi kejuruan standar kompetensi melakukan pekerjaan dengan mesin bubut di SMK Muhammadiyah 1 Playen. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 1(1), 1–12.

Priyambodo, A. (2015). Pengembangan video pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam kelas VIII Smp muhammadiyah 4 singosari, malang. SKRIPSI Jurusan Teknologi Pendidikan-Fakultas Ilmu Pendidikan UM.

Riyana, C. (2007). Pedoman pengembangan media video. Jakarta: P3ai Upi.

Sadiman, A. (2010). Media pendidikan. Rajawali Pers.

Saprudin, S., Haerullah, A. H., Abdullah, I. H., Saraha, A. R., & Hamid, F. (2018). Pengembangan Media Video Tutorial Model Discovery Learning Materi Tekanan Hidrostatis. In Prosiding Seminar Kontribusi Fisika 2017, Pp. 300-304.

Suharsimi, A. (2006). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Surahman, E. (2019). Integrated Mobile Learning System (Imoles) Sebagai Upaya Mewujudkan Masyarakat Pebelajar Unggul Era Digital. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran) Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 5(2), 50–56.

Surahman, E., & Surjono, H. D. (2017). Pengembangan adaptive mobile learning pada mata pelajaran biologi SMA sebagai upaya mendukung proses blended learning. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 26–37.

Susilana, R., Si, M., & Riyana, C. (2008). Media pembelajaran: hakikat, pengembangan, pemanfaatan, dan penilaian. CV. Wacana Prima.

Woottipong, K. (2014). Effect of Using Video Materials in the Teaching of Listening Skills for University Students. International Journal of Linguistics, 6(4). https://doi.org/10.5296/ijl.v6i4.5870




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v2i42019p329

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Muhammad Faisal Arif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats