Pengembangan Media Tiga Dimensi Untuk Mengkonstruksi Keterampilan Memanipulasi Siswa Vokasi

Erry Sutiono, I Nyoman Sudana Degeng, Henry Praherdiono

Abstract


This study resulted in a three-dimensional art object to construct the skills of manipulating SMKN 1 Udanawu class X. The three-dimensional media object form a digital animation video displayed on the LCD or other device. The excess digital three-dimensional media object is that three-dimensional object media can be viewed from all directions. So students can observe the overall three-dimensional media object. Three-dimensional media research uses models of development by William W. Lee and Diana L. Owens (2004). The implementation of three-dimensional media of fine arts only reached the test stage of media validation and material validation. From the results of the validation experts can be concluded that the three-dimensional medium is valid and feasible to use. Three-dimensional media objects can construct students ' manipulating skills in art and increase the interest and motivation of student learning. Three-dimensional media objects can help teachers solve problem-solving problems.

Abstrak

Penelitian  ini menghasilkan produk berupa  obyek seni rupa tiga dimensi untuk mengkonstruksi keterampilan memanipulasi siswa SMKN 1 Udanawu kelas X. Obyek media tiga dimensi berbentuk video animasi digital yang ditampilkan pada LCD atau perangkat lainnya. Kelebihan Obyek media tiga dimensi digital yaitu media obyek tiga dimensi dapat dilihat dari segala arah. Sehingga siswa dapat mengamati obyek media tiga dimensi secara keseluruhan. Penelitian media tiga dimensi menggunakan model pengembangan oleh William W. Lee dan Diana L. Owens (2004). Penerapan media tiga dimensi seni rupa hanya sampai pada tahap uji validasi media dan validasi materi. Hasil validasi media memperoleh nilai rata-rata 90 % dan ahli materi sebesar 96,6 %. Dari hasil ahli validasi dapat disimpulkan bahwa media tiga dimensi valid dan layak digunakan dalam pembelajara. Obyek media tiga dimensi dapat mengkonstruksi keterampilan memanipulasi siswa dalam berkarya seni dan meningkatkan minat serta motivasi belajar siswa. Obyek media tiga dimensi dapat membantu guru dalam menyelesaikan masalah pemebelajaran.


Keywords


Media 3D; Mengkonstruksi Keterampilan; Memanipulasi

Full Text:

PDF

References


Ahmad, R. (1997). Media instruksional edukatif. PT Rineka Cipta

Arifudin, A., Kuswandi, D., & Soepriyanto, Y. (2019). Pengembangan Media Obyek 3 Dimensi Digital Sel Hewan dan Tumbuhan Memanfaatkan Piramida Hologram Untuk MTS. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(1), 9-15

Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Edisi Revisi VI. Jakarta: PT Rineka Cipta

Arikunto, Suharsimi. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta

Arsyad, A. (2006). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Grafindo

Asyhar, Rayandra. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi Jakarta

Atmoko, P. W. (2015). Digitalisasi dan Alih Media. Malang: Universitas Bramelati

Daryanto. 2014. Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Jakarta: Gava Media..

Kurniawan, D., Susilaningsih, S., & Soepriyanto, Y. (2019). Pengembangan Media Obyek 3d Vacuum Circuit Breaker Memanfaatkan Piramida Hologram. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(1), 8-26.

Henderson, M., Selwyn, N., & Aston, R. (2017). What works and why ? Student perception of ‘useful’ digital technology in university teaching and learning. Studies in Higher Education, 42(8), 1567-1579.

Lanier, V. (1966). Newer Media And The Teaching Of Art. Art Education, 19(4), 5-8.

Latuheru, J. D. (1998). Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan

Lee, William W. & Owens, Diana L. (2004). Multimedia-Based imstructional design. San Francisco: Pfeiffer.

Mardapi, Djemari. (2003). Penyusunan Tes Hasil Belajar. Yogyakarta: UNY

Munadi, Yudhi. 2013. Media Pembelajaran. Jakarata: Referensi.

Munadi, Yudhi. 2013. Media Pembelajaran : Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Referensi.

Nuryanto, Imam R L, Suprijadi S, Siswanto A. (2018). Analisis Hasil Over Houl Pemutus Tenaga (PMT) 70KV. Conference on Innovation and Aplication of Science and Technology (CIASTECH 2018), 618-625. Retrivied from http://publishing-widyagama.ac.id/ejournal-v2/index.php/ciastech/article/view/673/624

Nurwati, A. (2014). Penilaian Ranah Psikomotorik Siswa dalam Pelajaran Bahasa. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(2), 386-400.

Hamalik, O. (2003). Media Pendidikan, Cetakan VI, Bandung: PT Citra Aditya Bakti.

Plowman, L. (2016), Learning Technology At Home and Preschool. The Wiley Handbook of learning Technology. Chichester, UK: WileyBlackwell, 96-112.

Read, H. (1959). The Meaning of Art atau Seni Arti dan Problematiknya. Terjemahan, Soedarso Sp.(2000).

Sadiman, Arief S. dkk, (2010). Media Pendidikan:: Pengertian Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali.

Seels, Barbara dan Richey, Rita C. Instructional Technology: The Definition and Domains of the Field. Bloomington: Association for Educational for Communiaction and Technology, 1994.

Sihkabuden. (2011). Media Pembelajaran. Malang: Departemen Pendidikan Nasional Universitas Negeri Malang Fakultas Ilmu Pendidikan

Smith-Zuzovsky, N., & Exner, C. E. (2004). The effect of seated positioning quality on typical 6-and 7-year-old children’s object manipulation skills. American Journal of Occupational Therapy, 58(4), 380-388.

Sudjana, N. Ahmad Rivai. (2002). Media Pengajaran. Bandung: Alumni Bandung

Yaumi, M. (2018). Media dan Teknologi Pembelajaran. Prenada Media.

Yuningsih, F., Hadi, A., & Huda, A. (2018). Rancang Bangun Animasi 3 Dimensi sebagai Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran Menginstalasi PC. VoteTEKNIKA: Jurnal Vocational Teknik Elektronika dan Informatika, 2(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v4i32021p233

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Erry Sutiono, I Nyoman Sudana Degeng, Henry Praherdiono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats