Multimedia Tutorial untuk Mempermudah Pronunciation Bahasa Inggris Menggunakan Metode ALM Kelas VIII SMP

Tri Ningsih, Zainul Abidin, Henry Praherdhiono

Abstract


The aim of this project is to create a tutorial-style multimedia that can help students with their English pronunciation. The Lee & Owens model is used in this project. The responses of media experts and content experts result in categories that are suitable for multimedia learning. They received encouraging feedback based on the findings of the responses of students in MTs class VIII E. Students as consumers have good advice for how to use tutorial-type multimedia, as do media experts.

Abstrak
Pengembangan ini memiliki tujuan mengembangkan dan menghasilkan multimedia berjenis tutorial yang bisa mempermudah pronunciation Bahasa Inggris peserta didik. Pengembangan ini memakai model Lee & Owens. Hasil tanggapan ahli media dan ahli materi mendapatkankategori layak digunakan untuk multimedia pembelajaran. Berdasarkan hasil tanggapan peseta didik MTs kelas VIII E mendapatkan tanggapan positif. Saran ahli media dan materi berkenaan dengan multimedia berjenis tutorial, sedangkan peseta didik sebagai pengguna memberikan saran yang baik terhadap pemanfaatannya.


Keywords


Multimedia Tutorial; Pronunciation; Speaking

Full Text:

PDF

References


Aktoriawan, B., Sulton., Sulthoni. (2020). Pengembangan Multimedia Tutorial Sistem Gerak Tubuh Manusia Untuk Memfasilitasi Peseta didik Belajar Di Rumah. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(3) 317-329.

Alessi, S. M & Trollip, S. R. (2001). Multimedia For Learning: Methods And Development. 3nd ed. USA: Pearson Education.

Anas, A. M., Soepriyanto, Y., & Susilaningsih. (2019). Pengembangan Multimedia Tutorial Topografi Jaringan Untuk SMK Kelas X Teknik Komputer Dan Jaringan. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(4) 307-314.

Bahadorfar, M. (2014). Technology In Teaching Speaking Skill. Acme International Journal of Multidisciplinary Research. 2 (4), 9-13.

Danim, S. (2008). Media Komunikasi Pendidikan Pelayan Profesional Pembelajaran dan Mutu Hasil Belajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Daryanto. (2013). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gaya Media.

Demirezena, Mehmet & Kotb, Esma. (2016). Collegial Reactions to Faulty Pronunciation of Teachers in Relation to English Language Teaching. Procedia - Social and Behavioral Sciences. No. 232 471 – 478

Eyler, J. (2002). Reflection: Linking service and learning-Linking students and communities. Journal of issues, 58(3).

Grant, L. (2010). Well Said Pronunciaation for Clear Communication. Boston: Heinle & Heinle, a Division of Thomson Learning, inc.

Haq, N. (2014). An Analysis of the Effects of Audio - Lingual Method of Teaching on the Listening & Speaking Skills of Students. International Journal For Teachers Of English. 4 (1), 105-176.

Heinich, Molenda, Russel. (1996). Instructional Media and New Techologies Of Instruction, Englewood Cliffs, N. J: Prentice-Hall.

Hermawan, A. H et al. (2004). Pengembangan Model Pembelajaran Teori Dan Praktek. Bandung: Jurusan Kurikulum Dan Teknologi Pendidikan DIP UPI.

Isil. Atli, A. S. (2012). The Effect Of Pronunciation Instruction On Students’ Overall Speaking Skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46: 3665 – 3671.

Lee, William W & Owens, Diana L (2004). Multimedia-Based Instructional Design. San Fransisco: Pfeiffer.

Mart, C. T. (2013). The Audio-Lingual Method: An Easy way of Achieving Speech. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. 3 (12), 63-65.

Mubarok, T.A. (2019). Motivasi belajar bahasa inggris pada peseta didik Madrasah Aliyah Darul Mutaállimin Sugihwaras Patianrowo Nganjuk. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 4 (1): 118-124.

Munir, (2015). Multimedia Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: CV Alfabeta.

Rosyida, S. (2017). Multimedia Interaktif sebagai Media Pembelajaran tentang Pengenalan Vitamin yang Terkandung di Dalam Buah. Jurnal Teknik Informatika STMIK Antar Bangsa, 3, 17-23.

Sadiman, Arief S, dkk. (2010). Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sihkabuden. (2015). Media Pembelajaran. Malang: Fakultas Ilmu Pendidikan.

Smaldino, S., Deborah, L. James, D. (2011). Intructional Technology and Media for Learning: Teknologi Pembelajaran dan Media untuk Belajar. Jakarta: Kencana.

Sriadhi, S., Gultom, S., Restu, R., Simarmata, J. (2017). The Effect of Tutorial Multimedia on the Transformator. International Symposium on Materials and Electrical Engineering (ISMEE) 384 (1) 012059.

Umroh, N. S., Edi, E. P & Ulfa, S. (2019), Multimedia Tutorial Untuk Menumbuhkan Minat Baca Anak ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(1) 45-52.

Putra, G. T. S., Kesiman, M. W. A., & Darmawiguna, I. G. M. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Dreamweaver Model Tutorial Pada Mata Pelajaran Mengelola Isi Halaman Web Untuk Peseta didik Kelas XI Program Keahlian Multimedia Di SMK Negeri 3 Singaraja. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (JANAPATI), 2(2), 125.

Prastiwi, D. N., Setyosari, P., Husna, A. (2020) Pengembangan Multimedia Tutorial Sebagai Suplemen Pada Mata Pelajaran Kimia Asam Dan Basa Kelas XI. JINOTEP, 6(2): 69-80.

Wardani, K. S., Setyosari, P., & Husna, A. (2019). Pengembangan Multimedia Tutorial Mata Pelajaran IPA Pokok Bahasan Sistem Tata Surya Kelas VII MTS Raudlatul Ulum. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(1), 23–29.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v4i42021p339

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Tri Ningsih, zainul abidin, henry praherdhiono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats