Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Mobile Pada Bahasa Inggris

Fatimah Dwi Yuliana, Susilaningsih Susilaningsih, Zainul Abidin

Abstract


The purpose of this development is to produce a mobile-based interactive multimedia application program product that is eligible for use in high school English learning class XI. Mobile-based interactive multimedia products can be used as complementary supplements in the English learning process. Interactive multimedia application program is packaged into the form of mobile learning with the use of mobile devices or smartphones. The details of the material content and interface design are designed with a user friendly system to be easily understood and used by the user. There are interesting self-contained exercises. The advantages of mobile-based interactive multimedia can be used independently without limited time and space. Can be used clasikall with teacher's guide. Mobile-free interactive multimedia development procedure using Lee &Owens model, 2004. Responses from media experts and material experts to interactive multimedia products received a positive response. Product utilization trials were conducted on grade XI high school students. Overall interactive multimedia products based on English are worth using in learning

Abstrak

Tujuan pengembangan ini adalah untuk menghasilkan produk program aplikasi multimedia interaktif berbasis mobile yang layak digunakan pada pembelajaran bahasa Inggris SMA kelas XI. Produk multimedia interaktif berbasis mobile dapat digunakan sebagai suplemen pelengkap dalam proses pembelajaran bahasa Inggris. Program aplikasi multimedia interaktif dikemas kedalam bentuk mobile learning dengan pemanfaatan menggunakan mobile device atau smartphone. Rincian konten materi dan desain interface dirancang dengan sistem user friendly agar mudah dipahami dan digunakan oleh pengguna. Terdapat latihan - latihan soal mandiri yang menarik. Keunggulan multimedia interaktif berbasis mobile dapat digunakan secara mandiri tanpa terbatas waktu dan ruang. Dapat digunakan secara clasikall dengan panduan guru. Prosedur pengembangan multimedia interaktif bebasis mobile menggunakan model Lee & Owens, 2004. Tanggapan dari ahli media dan ahli materi terhadap produk multimedia interaktif mendapatkan respon positif. Uji coba pemanfaatan produk dilakukan terhadap siswa SMA kelas XI. Secara keseluruhan produk multimedia interaktif berbasis mobile pada bahasa Inggris layak digunakan dalam pembelajaran


Keywords


Multimedia Interaktif; Bahasa Inggris; Mobile Learning

Full Text:

PDF

References


Arief, S. (2009). Media pendidikan, pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. In Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Azhar, N., & Ardi, M. (2008). Uji validitas dan reliabilitas paket multimedia interaktif. Ilmu Komputer, 1–15.

Crompton, H., & Burke, D. (2018). The use of mobile learning in higher education: A systematic review. Computers & Education, 123, 53–64.

Darmawan, D. (2014). Inovasi pendidikan: pendekatan praktik teknologi multimedia dan pembelajaran online. PT Remaja Rosdakarya.

Georgiev, T., Georgieva, E., & Smrikarov, A. (2004). M-learning-a New Stage of -Learning. International Conference on Computer Systems and Technologies-CompSysTech, 4(28), 1–4.

Godwin-Jones, R. (2011). Emerging technologies: Mobile apps for language learning. Language Learning and Technology, 15(2), 2–11.

Heinich, R., Molenda, M., Russel, J. D., & Smaldino, S. E. (2002). Instructional media and technology for learning. Pearson Education Ltd.

Husamah. (2013). Pembelajaran Luar Kelas Outdoor Learning. In Buku Ajar.

Koderi, R. (2015). Pengembangan ICT dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Program Studi Teknologi Pendidikan Universitas Sebelas Maret, November, 102–114.

Lee, W. W., & Owens, D. L. (2004). Multimedia-based instructional design: computer-based training, web-based training, distance broadcast training, performance-based solutions. John Wiley & Sons.

Littlewood, W., & William, L. (1984). Foreign and second language learning: Language acquisition research and its implications for the classroom. Cambridge University Press.

Mamat, K., & Azmat, F. (2013). Mobile Learning Application for Basic Router and Switch Configuration on Android Platform. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 90(InCULT 2012), 235–244.

Munir. (2020). Multimedia Konsep & Aplikasi Dalam Pendidikan. In Antimicrobial agents and chemotherapy (Vol. 58, Issue 12).

Munir, P. D. (2012). Multimedia konsep & aplikasi dalam pendidikan.

Radityan, F. T., Kuntadi, I., & Komaro, M. (2016). Pengaruh Multimedia Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Kompetensi Perbaikan Differential. Journal of Mechanical Engineering Education, 1(2), 239.

Rahardjo, T., Degeng, N., & Soepriyanto, Y. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Mobile Learning Berbasis Anrdroid Aksara Jawa Kelas X Smk Negeri 5 Malang. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(3), 195–202.

Rorita, M., Ulfa, S., & Wedi, A. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Mobile Learning Pokok Bahasan Perkembangan Teori Atom Mata Pelajaran Kimia Kelas X SMA Panjura Malang. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 4(2), 70–75.

Saifudin, M., Susilaningsih, S., & Wedi, A. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Materi Sumber Energi untuk Memudahkan Belajar Siswa SD. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(1), 68–77.

Sanaky, H. A. H. (2013). Media pembelajaran interaktif-inovatif. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.

Setyadi, D. (2017). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android Sebagai Sarana Berlatih Mengerjakan Soal Matematika. Satya Widya, 33(2), 87–92.

Sihkabuden. (2015).Media Pembelajaran. Malang: Departemen Nasional Universitas Negeri Malang Fakultas Ilmu Pendidikan

Sudathra, I. G. W. (2009). Desain Multimedia Pembelajaran I Gde Wawan Sudatha I Made Tegeh Jurusan Teknologi Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha.

Surahman, E., & Surjono, H. D. (2017). Pengembangan adaptive mobile learning pada mata pelajaran biologi SMA sebagai upaya mendukung proses blended learning. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 26-37.

Surahman, E., & Alfindasari, D. (2017, September). Developing adaptive mobile learning with the principle of coherence Mayer on biology subjects of high school to support the open and distance education. In 3rd International Conference on Education and Training (ICET 2017) (pp. 184-190). Atlantis Press.

Surahman, E. (2019). Integrated mobile learning system (imoles) sebagai upaya mewujudkan masyarakat pebelajar unggul era digital. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran) Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 5(2), 50-56.

Warsita, B. (2018). Mobile Learning Sebagai Model Pembelajaran Yang Efektif Dan Inovatif. Jurnal Teknodik, 14(1), 062.

Yusuf, M. F., Toenlioe, A. J. E., & Wedi, A. (2017). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif IPA Materi Atmosfer Bumi Kelas VIII SMPN 3 Tulungagung. Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(1), 37–40.

Zulham, M., & Sulisworo, D. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Mobile dengan Pendekatan Kontekstual pada Materi Gaya. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 7(2), 132–141.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i12022p011

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Fatimah Dwi Yuliana, Susilaningsih, Zainul Abidin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats