Pengembangan Modul Berbantuan Teknologi Augmented Reality Dengan Puzzle Pada Materi Bangun Ruang

Sila Amelia, Agus Wedi, Arafah Husna

Abstract


Learning about solid figure is often applied to book media such as text and two-dimensional images only. In this case, in learning process a learning medium is needed that can help elementary students in understanding the basic characteristics of the shape of a room by displaying the shape of objects in three dimensions. The purpose of this development is to produce a module book product that has been equipped with Augmented Reality technology with puzzles on the subjects of building space for grade IV SD. The method used in this study is a type of development research known as Research &D. The development model used is the Lee &Owens model that has been adapted to the needs of research. The response from media experts and material experts received a positive response after the trial. Meanwhile, product utilization trials were conducted on grade IV elementary school students. And the results obtained overall Augmented Reality module media products with puzzles on space building materials worth using in learning.

Abstrak

Pembelajaran mengenai bangun ruang sering diterapkan pada media buku seperti teks dan gambar dua dimensi saja. Dalam hal ini mengakibatkan pembelajaran menjadi kurang optimal sehingga diperlukan sebuah media pembelajaran yang dapat membantu siswa SD dalam memahami karakteristik dasar bentuk bangun ruang dengan menunjukkan bentuk objek secara tiga dimensi. Tujuan pengembangan ini yakni untuk menghasilkan produk buku modul yang telah dilengkapi teknologi Augmented Reality dengan puzzle pada mata pelajaran bangun ruang untuk kelas IV SD. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu jenis penelitian pengembangan yang dikenal dengan istilah Research & Development (R&D). Model pengembangan yang digunakan adalah model Lee & Owens yang telah disesuaikan dengan kebutuhan penelitian. Adapun tanggapan dari ahli media dan ahli materi mendapatkan respon positif setelah dilaksanakan uji coba. Sedangkan uji coba pemanfaatan produk dilakukan terhadap siswa SD Kelas IV. Dan hasil yang didapatkan secara keseluruhan produk media modul Augmented Reality dengan puzzle pada materi bangun ruang layak digunakan dalam pembelajaran.


Keywords


Modul; Augmented Reality; Puzzle; Matematika;

Full Text:

PDF

References


Abdillah, A. F., Degeng, I. N. S., & Husna, A. (2020). Pengembangan Buku Suplemen dengan Teknologi 3D Augmented Reality sebagai Bahan Belajar Tematik untuk Siswa Kelas 4 SD. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 6(2), 111–118.

Billinghurst, M. (2002). Augmented reality in education. New Horizons for Learning, 12(5), 1–5.

Cusack, T., & O’Donoghue, G. (2012). The introduction of an interprofessional education module: students’ perceptions. Quality in Primary Care, 20(3), 231–238.

FitzGerald, E., Ferguson, R., Adams, A., Gaved, M., Mor, Y., & Thomas, R. (2013). Augmented reality and mobile learning: the state of the art. International Journal of Mobile and Blended Learning (IJMBL), 5(4), 43–58.

Hapsari, N. D., Toenlioe, A. J. E., & Soepriyanto, Y. (2019). Pengembangan Augmented Reality Video Sebagai Suplemen Pada Modul Bahasa Isyarat. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(3), 185–194.

Hidayat, D. W., Kuswandi, D., & Ulfa, S. (2018). Pembelajaran organisasi makhluk hidup berbasis gamification menggunakan mobile augmented reality. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 4(1), 9–14.

Jamhari, I., Susilaningsih, S., & Ulfa, S. (2018). Pengembangan Buku Suplemen 3d Augmented Reality Sebagai Bahan Belajar Tematik Tema Lingkungan Tentang Perkembangbiakan Hewan Untuk Siswa Kelas III SD. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 4(2), 76–81.

Joan, D. R. (2015). Enhancing education through mobile augmented reality. Journal of Educational Technology, 11(4), 8–14.

Kurniasari, D. A. D., Rusilowati, A., & Subekti, N. (2014). Pengembangan buku suplemen IPA terpadu dengan tema pendengaran kelas VIII. Unnes Science Education Journal, 3(2).

Lee, W. W., & Owens, D. L. (2004). Multimedia-based instructional design: computer-based training, web-based training, distance broadcast training, performance-based solutions. John Wiley & Sons.

Meyer, R. (1978). Designing learning modules for inservise teacher education. Australia: Centre for Advancement of Teaching.

Nincarean, D., Alia, M. B., Halim, N. D. A., & Rahman, M. H. A. (2013). Mobile augmented reality: The potential for education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 103, 657–664.

No, P. (22 C.E.). Tahun 2016. Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar Dan Menengah.

Orlich, D. C., Harder, R. J., Callahan, R. C., Trevisan, M. S., & Brown, A. H. (2012). Teaching strategies: A guide to effective instruction. Cengage Learning.

Persefoni, K., & Tsinakos, A. (2015). Use of Augmented Reality in terms of creativity in School learning. Workshop of Making as a Pathway to Foster Joyful Engagement and Creativity in Learning (Make2Learn), 45.

Piaget, J. (1976). Piaget�s theory. In Piaget and his school (pp. 11–23). Springer.

Prasetiyo, T. K., Setyosari, P., & Sihkabuden, S. (2018). Pengembangan Media Augmented Reality Untuk Program Keahlian Teknik Gambar Bangunan Di Sekolah Menengah Kejuruan. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 4(1), 37–46.

Puspitasari, D., Praherdiono, H., & Adi, E. P. (2020). Pengembangan Suplemen Augmented Reality Animation Pada Buku Mata Pelajaran Biologi Untuk Penguatan Kognitif Siswa SMA. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(1), 29–39.

Rahardjo, T., Degeng, N., & Soepriyanto, Y. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Mobile Learning Berbasis Anrdroid Aksara Jawa Kelas X Smk Negeri 5 Malang. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(3), 195–202. https://doi.org/10.17977/um038v2i32019p195

Rusnandi, E., Sujadi, H., & Fauzyah, E. F. N. (2016). Implementasi augmented reality (ar) pada pengembangan media pembelajaran pemodelan bangun ruang 3D untuk siswa Sekolah Dasar. INFOTECH Journal, 1(2).

Soepriyanto, Y., Sulthoni, S., & Ulfa, S. (2017). Pengembangan Augmented Reality Sebagai Electronic Performance Support System Dalam Pembelajaran. Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(1), 1–10.

Wang, X. (2009). Augmented reality in architecture and design: potentials and challenges for application. International Journal of Architectural Computing, 7(2), 309–326.

Wu, H.-K., Lee, S. W.-Y., Chang, H.-Y., & Liang, J.-C. (2013). Current status, opportunities and challenges of augmented reality in education. Computers & Education, 62, 41–49.

Yoon, S. A., Elinich, K., Wang, J., Steinmeier, C., & Tucker, S. (2012). Using augmented reality and knowledge-building scaffolds to improve learning in a science museum. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 7(4), 519–541.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i12022p062

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Sila Amelia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats