Pengembangan Multimedia Interaktif IPA SD Kelas IV Materi Makan dan Dimakan Antar Makhluk Hidup

Dawam Sururi Inawan, Sulthoni Sulthoni, Saida Ulfa

Abstract


This development aims to produce interactive multimedia as a learning medium consisting of text, graphic arts, sound, animation, and video with the sub-discussion of the relationship between eating and eating between living things for the fourth grade natural education subject. This interactive multimedia can be used as an alternative in learning so that students are interested and motivated in learning. Interactive multimedia is presented in the form of an Exe for use via a personal computer. Details of the sub-discussion of the material and its appearance design are arranged in a User Friendly system to make it easier to use. This interactive multimedia research and development method uses the Sugiyono model. Response from media experts and material experts on interactive multimedia received a positive response. The trial of the use of interactive multimedia was also carried out on fourth grade elementary school students. Interactive multimedia learning is beneficial for teachers and students during learning activities, because the role of learning media is to help teachers and students in explaining and studying material in a straightforward and interesting way, interactive multimedia is worth using in learning.

Abstrak
Pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan multimedia interaktif sebagai media pembelajaran terdiri atas teks, seni grafik, bunyi, animasi, dan video dengan sub bahasan hubungan makan dan dimakan antar makhluk hidup untuk mata pelajaran ilmu pendidikan alam SD kelas IV. Multimedia interaktif ini dapat digunakan sebagai alternatif dalam pembelajaran sehingga anak didik tertarik dan termotivasi dalam belajar. Multimedia interaktif disajikan dalam bentuk exe penggunaannya melalui personal computer. Rincian sub bahasan materi dan desain tampilannya disusun dengan sistem User Friendly agar memudahkan dalam penggunaannya. Metode penelitian dan pengembangan multimedia interaktif ini menggunakan model Sugiyono. Tanggapan dari ahli media dan ahli materi terhadap multimedia interaktif memperoleh respon yang positif. Uji coba pemanfaatan multimedia interaktif pun dilakukan kepada anak didik SD kelas IV. Pembelajaran multimedia interaktif bermanfaat bagi guru dan anak didik di saat kegiatan pembelajaran, karena peran media pembelajaran adalah membantu guru dan anak didik dalam menjelaskan dan mempelajari materi secara gambling dan menarik secara keseluruhan, multimedia interaktif layak dimanfaatkan di dalam pembelajaran.


Keywords


multimedia interaktif; SD kelas IV; hubungan makan dan dimakan antar makhluk hidup;

Full Text:

PDF

References


Almara'beh, H., Amer, E., & Sulleman, A. (2015). The Effectiveness of Multimedia Learning Tools in Education. International Journal of Advanced Research in Computer Science and Software Engineering, 5(12), 761-764.

Aloraini, S. (2012). The Impact of Using Multimedia on Students' Academic Achievement in the College of Education at King Saud University. Journal of King Saud University - Languages and Translation, 75-82.

Akbar, T. N. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif IPA Berorientasi Guided Inquiry Pada Materi Sistem Pernapasan Manusia Kelas V SDN Kebonsari 3 Malang. Jurnal Pendidikan, 1(6), 1120-1126.

Babiker, M. E. (2015). For Effective Use of Multimedia in Education, Teachers Must Develop their Own Educational Multimedia Applications. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 14(4), 62-68.

Daryanto. (2010). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gave Media.

Hana, U. S. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif Mapel IPA Untuk Siswa Kelas V Di SDN Kuwaron 1. E-Jurnal Prodi Teknologi Pendidikan, 5(5), 53-61.

Illahi, T. A. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran Materi Jenis-Jenis Pekerjaan Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, Vol 4(3), 1-10.

Kuncahyono, K., & Sudarmiatin, S. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran Tematik Indahnya Negeriku Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan, 3(2), 156-163.

Nafi'a, M. Z. I., Degeng, I. N. S., & Soepriyanto, Y. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Materi perkembangan Kemajuan Teknologi pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(3), 272-281.

Munadi, Y. (2012). Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada.

Malik, S., & Agarwal, A. (2012). Use of Multimedia as a New Educational Technology Tool-A Study. International Journal of Information and Education Technology, 2(5), 468-471.

Martin, F., Hoskins, O., Brooks, R., & Bennett, T. (2013). Development Of An Interactive Multimedia Instructional Module. The Journal of Applied Instructional Design, 3(3), 5-17.

Praherdiono, H., & Adi, E. P. (2008). Panduan Praktikum Multimedia. Malang: FIP UM.

Prayogo, P. D. (2015). Pengembangan Multimedia Interaktif Tematik untuk Siswa Kelas IV SD Muhammadiyah Condongcatur. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta.

Ramadhani, M., Gafari, M. F., & Marice. (2019). Development of Interactive Learning Media on Material Writing Short Story Texts Based on Experience. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 2(1), 91-102. DOI : https://doi.org/10.33258/birle.v2i1.189.

Rachmadtullah, R., Ms, Z., & Sumantri, M. S. (2018). Development of Computer-Based Interactive Multimedia : study on Learning in Elementary Education. International Journal of Engineering & Technology, 7(4), 2051-2054. doi: 10.14419/ijet.v7i4.16384.

Ramadhani, R., & Muhtadi, A. (2018). Development of Interactive Multimedia in Learning Islamic Education. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 5(6), 9-15. http://dx.doi.org/10.18415/ijmmu.v5i6.488.

Rokhayani, D., Kuswandi, D., & Abidin, Z. (2019). Multimedia Interaktif Berbasis Game Kelas X Sekolah Menengah Atas. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(2), 102-108.

Rifani, A. C. (2014). Pengembangan media pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial berbasis Macromedia Flash 8 pada materi perkembangan kemajuan teknologi untuk kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Huda Sidoarjo (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Rachmadtullah, R., Zulela, M., & Sumantri, M. S. (2019). Computer-Based Interactive Multimedia: A Study on The Effectiveness of Integrative Thematic Learning in Elementary Schools. Journal of Physics, 1-6. doi:10.1088/1742-6596/1175/1/012028.

Setyosari, P., & Sihkabuden. (2005). Media Pembelajaran. Malang: Elang Mas.

Sadiman, A. S. (2009). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.

Syawaludin, A., Gunarhadi., & Rintayati, P. (2019). Development of Augmented Reality-Based Interactive Multimedia to Improve Critical Thinking Skills in Science Learning. International Journal of Instruction, 12(4), 331-344.

Sugiyono, S. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Cetakan 8. Alfabeta, Bandung.

Saifudin, M. F., Susilaningsih., & Wedi, A. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Materi Sumber Energi Untuk Memudahkan Belajar Siswa SD. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(1), 68-77.

Surahman, E., & Alfindasari, D. (2017, September). Developing adaptive mobile learning with the principle of coherence Mayer on biology subjects of high school to support the open and distance education. In 3rd International Conference on Education and Training (ICET 2017) (pp. 184-190). Atlantis Press.

Surahman, E., & Surjono, H. D. (2017). Pengembangan adaptive mobile learning pada mata pelajaran biologi SMA sebagai upaya mendukung proses blended learning. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 26-37.

Surahman, E. (2019). Integrated Mobile Learning System (Imoles) Sebagai Upaya Mewujudkan Masyarakat Pembelajar Unggul Era Digital. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran) Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 5(2) 50–56.

Surahman, E., Wedi, A., Sulthoni., & Putra, A. P. (2021). Components and Patterns of Hypercontent Textbook Design as Innovative Learning Resources in Digital Learning Era. The 4th ICSSED, International Conference of Social Science and Education. 58-67

Sa’baniyah, R. (2017). Pengembangan media pembelajaran berbasis multimedia interaktif berintegrasi Islam pada mata pelajaran IPS kelas IV materi perkembangan teknologi produksi, komunikasi, dan transportasi di MI Miftahul Ulum Malang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Handayani, S. N., Sihkabuden., & Praherdhiono, H. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Seni Tari Jawa Timur Pada Mata Pelajaran Seni Budaya Kelas VII di SMP Negeri 1 Karangan. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(1) 63-69.

Susilo, O. S., Degeng, I. N. S., & Susilaningsih. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif IPA Kelas V SD Pokok Bahasan Organ Tubuh Manusia dan Hewan. Edcomtech, 2(2), 161-166.

Saputri, D. Y., Rukayah., & Indriayu, M. (2018). Need Assessment of Interactive Multimedia Based on Game in Elementary School: A Challenge into Learning in the 21st Century. International Journal of Educational Research Review, 3(3), 1-8.

Wardani, S. K., Setyosari, P., & Husna, A. (2019). Pengembangan Multimedia Tutorial Mata Pelajaran Ipa Pokok Bahasan Sistem Tata Surya Kelas Vii Mts Raudlatul Ulum Karangploso. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(1), 23-29.

Yunita, R., Praherdhiono, H., & Adi, E. P. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Materi Fotosintesis untuk Siswa Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(4), 284-289.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i22022p151

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Dawam Sururi Inawan, Sulthoni Sulthoni, Saida Ulfa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats